25

1 2 Instrumentarium 3 Instrumentarium Hier zien we het instrumenten paneel van elk model. Ik neem aan dat het duidelijk is welk paneel bij welke fabricant hoort. Alle snelheidsmeters gaan tot 80mph (130km/uur) met Honda als enige uitzondering met 60mph (97km/ uur). Dat was wat optimistisch, want de meeste modellen haalden alleen maar zo’n 50mph (80km/uur). Achterwielaandrijving 4 1 2 Achterwielaandrijving Het achterwiel tandwiel systeem varieerde nogal tussen deze modellen en zou voor de meeste klanten een groot deel uitmaken in hun keuze. Yamaha (linksonder) had een enkel tandwiel en overschakelen van harde weg naar zachte grond was niet mogelijk. Volgens mij was dit niet zo goed, speciaal als je een lange afstand op een slechte weg moet rijden om de top van de heuvel te bereiken. Deze kleine motor begint boven 35mph (56km/uur) hoog in toeren te draaien. De K15 (linksboven) had een dubbel tandwielsysteem waarbij het nodig was om een extra stukje ketting (meegeleverd in het gereedschapstasje) over het grote tandwiel te monteren als je extra klimvermogen wilde hebben. Kawasaki (rechtsboven) gebruikte hetzelfde systeem als Suzuki. Honda (rechtsonder) had een dubbel tandwiel systeem waarbij het nodig was om vantandwielen te kunnen wisselen en werd op de naaf geplaatst als het niet gebruikt werd. Benzinetank 3 4 De modellen met een centrale benzinetank hadden allemaal chroom zijpanelen, behalve Honda die de benzinetank onder het zadel had. Tank inhoud voor allemaal was iets meer dan een gallon (3,74 liter) en de motoren waren goed voor zo’n 150 mpg (1,53 ltr/100km). Suzuki en Kawasaki gebruikten premix brandstof, terwijl de Yamaha en de Honda bij de pomp gevuld konden worden zonder zorgen van het bijvullen van olie. 1 2 Op de Honda, die het overlay-tandwiel gebruikt, wordt de uitlijning niet beïnvloed omdat het overlay-tandwiel bovenop het straattandwiel rijdt. Bij vroege overlay-stijlen moest het achterwiel van de zwenkarm komen om het tandwiel te installeren. Er zijn ook overlays die opengaan of splitsen, zodat ze kunnen worden aangebracht zonder het wiel te verwijderen. Honda’s overlay zou aan de naaf worden vastgemaakt, zodat deze op het wiel kon blijven terwijl het standaard- of straattandwiel werd gebruikt. Dit versnelde het conversieproces een beetje meer. Maar halverwege ‘67 kwam Honda met de subtransmissie met dubbel bereik, waardoor het hele proces van het verwijderen van ketting of wiel werd geëlimineerd. Ik heb een foto bijgevoegd van hoe een overlaytandwiel wordt bevestigd aan het gewone tandwiel en aan een CT90. De foto van mij in het artikel toont het bevestigd aan de naafdrager voor normaal straatgebruik. In begin 1966 werden er aan alle modellen verbeteringen aangebracht. Honda bracht de CT90 met kopklepmotor uit in 1966 en in 1967 kwam er de eerste dubbele uitgang versnellingsbak bij. Kawasaki introduceerde “Superin 1967, zodat lube” voor het J1TRL model premix brandstof niet meer nodig was. Suzuki bracht in ’67 het “Posi-Lube” erbij en noemde het bijgewerkte model de K15p. Het volgende jaar installeerde Yamaha dubbele tandwielen en vergrootte de motor, plus een versnellingsbak in 1969. Kawasaki introduceerde een dubbel uitgang model C2TR in ’69 en Suzuki deed hetzelfde in 1968, wat de KT120 werd genoemd. Zo, dit was een korte omschrijving van de ver3 4 schillende Japanse trail motoren van 1965 en ‘66. Laat me eens weten wat je favoriete model is, maar zeg niet DT1 of een ander model dat nog niet uitgebracht was in die tijd. Voor degenen onder U van mijn leeftijd, ik hoop dat U van dit verhaaltje genoten hebt en net zoals ik het mooi vind om deze motoren nog af en toe eens goed gas te geven. Maar voor nu ga ik ze weer voor de winter opbergen. Vertaald door Martin Snuverink mcsnuv@yahoo.com - augustus 2020 1 2 3 4 

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication