27

Cross wetenswaardigheden - Gerrit Wolsink (deel 2) N adat Wolsink defi nitief zijn helm aan de kapstok had gehangen, was hij nog jaren actief binnen de motorsport. Eerst organiseerde hij tien jaar lang de Stadioncross in Amsterdam en Nijmegen. In 1984 werd het Nederlandse publiek verwend met een schitterende stadioncross! Het Olympisch Stadion in Amsterdam was aardig vol gelopen voor de 4de Avro Stadioncross. Behalve grote namen zoals Malherbe, Carlquist, Lechien en Liles kreeg het publiek ook een spectaculair baan (met een stuk op de wielerpiste) te zien. Mede-organisator Gerrit Wolsink verzorgde mede de puike TV-uitzending. Dit was puur genieten! De stadion motorcross was 10 jaar lang een mega succes waar Wolsink en Carlier met veel plezier aan hebben gewerkt. De eerste vier jaar in Amsterdam daarna in het veelal uitverkochte Goffertstadion te Nijmegen. Later was hij actief als wedstrijdleider van de Nederlandse GP’s, van de zesdaagse in 1993 in Assen. 10 jaar Stadioncross te Amsterdam en Nijmegen Ook was hij werkzaam als bestuurslid van de KNMV. Wolsink: “In de tijd dat ik in het bestuur van de KNMV zat heb ik me vooral hard gemaakt voor de jeugdopleidingen. Samen met Rob Schenk heb ik het voor elkaar gekregen dat er budget vrijkwam voor de jeugd. Het grote probleem voor Nederlandse rijders is dat we teveel op dezelfde soort circuits rijden. Toen ik begon was iedereen al een stuk ouder en hadden we zelf een rijbewijs. We waren qua vervoer dus niet afhankelijk van een ander, maar konden in de weekeinden wedstrijden gaan rijden in België of Frankrijk. Vaak reden we dan zondagnacht weer naar huis, want maandagmorgen moest ik weer op een college zijn. Nu hebben de crossers die beginnen nog lang geen rijbewijs, met als resultaat dat ze veel te veel in de buurt op de zandbanen rijden en te weinig ervaring opdoen op de andere circuits. Ik was me er in die tijd al van bewust dat we vanuit de KNMV een goede jeugdopleiding nodig hadden. Zo konden de jonge crossers in de schoolvakantie ervaring opdoen in het buitenland. Ik ben er dan ook best fi er op het feit dat na al die jaren de jeugdopleiding nu nog steeds zo goed functioneert.” “Toen de GP-rechten werden gekocht door Luongo van de FIM, heb ik me ook heel hard gemaakt voor de Nederlandse wedstrijden, met de organisatie in Valkenswaard en later in Lierop. Dan is het best zuur dat ik nu dus bijna om een kaartje moet bedelen. Toen ik daar een keer een opmerking over maakte, wist een van de leden van datzelfde KNMV- hoofdbestuur waarvan ik jaren deel had uitgemaakt me doodleuk te melden dat zij nu eenmaal keuzes moesten maken. Nou daar zakt mijn broek echt van af. Maar verder heb ik gelukkig ook veel goede herinneringen aan mijn motorsportcarrière en heb ik ook veel prettige mensen ontmoet. Ik volg het echter niet meer. Motorrijden doe ik nog wel. Nee, niet meer offroad, maar gewoon op de weg op mijn Ducati Multistrada.” KNMV Motorsportgala met Wil Hartog, Frits Selling, Gerrit Wolsink en Henny Kroeze Gerrit Wolsink temidden van zijn motoren Gerrit Wolsink was na zijn actieve carrière actief op organisatorisch en bestuurlijk vlak, maar heeft tegenwoordig weer iets meer met de motorsport. Een aantal belangrijke motoren uit zijn carrière staan echter nog steeds in zijn garage. Noot van de redactie: Hij is in 2018 tijdens de KJMV-clubdag terecht in het zonnetje gezet temidden van een grote hoeveelheid ‘off-road’ machines. Zijn interesse in de motorsport is mede daardoor weer aardig opgebloeid en ook de landelijke motorpers weten hem weer op waarde te schatten. Hij is niet alleen in Nederland, maar ook in de USA nog steeds een grote held omdat hij 5 keer kampioen van Carlsbad is geworden! Met dank aan ‘NOPPENNIEUWS’ Tekst: Derk Jan Wolsink Foto’s: Nederlands Motor en Bromfi ets Archief/Target Press, KNMV, Derk Jan Wolsink, KJMV e.a. 

28 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication