37

KAWASAKI tweetakten Kawasaki (motorcycles): 1st model ever In het eerste nummer van KJMV-KONTAKT 2020 heb ik reeds gesproken over het 1st motorfi ets model van Kawasaki. Dit was de 'Kawasaki B8', geproduceerd onder de naam 'Kawasaki-Meguro' met het in 1961 uitgekomen logo. , geproduceerd onder de naam met het in 1961 uitgekomen logo. De productie startte in 1962 en de verkoopprijs was $ 390,. De B8, gebaseerd op de Meihatsu B met Kawasaki motor, was de eerste motorfi ets die volledig door Kawasaki werd vervaardigd. Kawasaki Aircraft Company divisie produceerde haar eerste complete motorfi ets, de B8 125cc tweetakt, in 1962, tijdens de fusie met Meguro Manufacturing Co. Ltd. In 1963 behaalden Kawasaki B8 rijders de 1e tot 6e plaats in de 125cc klasse van de motorcross in Aonogahara, Japan. De meeste merken die het toen overleefden en fl oreerden, waren al lang gevestigd toen Kawasaki met een motorfi ets uitkwam. Deze fi ets diende als het vlaggenschipmodel voor de snel groeiende fabrikant. Omgedoopt als 'Omega', geassembleerd en geëxporteerd door Ken Kay, had deze kleine 2-takt een enorme impact op zijn concurrentie toen hij op Amerikaanse bodem doorbrak. Informatie is schaars, complete fi etsen en onderdelen zijn nog schaarser. Ik geloof dat dit een van de meest complete en bewaard gebleven originele B8's is die er nu nog zijn. De huidige eigenaar werd geplaagd door geruchten dat deze fi ets jarenlang op een zolder had gelegen, maar kwam er nooit toe om er achteraan te gaan. Eindelijk viel de kans om hem te zien. De eigenaar nam contact met hem op en liet weten dat de motor beschikbaar was om te bekijken. De motor was in een veel betere staat dan je je had kunnen voorstellen. De meeste van deze 'prospects' eindigen in een uitgezakte, oude stapel onderdelen die het nauwelijks waard is om te gaan bekijken. Maar je moet ALTIJD gaan kijken! Om een lang verhaal kort te maken, er was een vorkheftruck en een sterke pallet voor nodig om deze fi ets uit zijn donkere rustplaats van bijna 30 jaar te halen. Er moest eerst een contactsleutel gemaakt worden en een nieuwe accu werd ook besteld. Zorgvuldig schoonmaken volgde daarop. Ondanks de zeer sterke compressie startte hij vrijwel direct. Deze fi ets was zó goed geconserveerd dat toen het stof en vuil verwijderd werd, er een verbazingwekkend goede bewaard gebleven fi ets zichtbaar werd. Het framenummer en motornummer komen overeen. Al het chroom is in uitstekende staat. De uitlaat heeft geen roest. Zoals te zien is, is er enige corrosie in het accugebied door eerdere etsen met zuur. Chromen velgen en spaken vertonen weinig van hun leeftijd. Alle badges en correcte labels zijn aanwezig. Het type-plaatje is schoon en origineel uit 1962. Hij is nu te koop...!

38 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication