48

Er wordt een poging tot aansturen gedaan, maar er is geen drukopbouw. Waarom? Als de BSI (zekeringkast interieur) de compressor aan wil sturen, maar het systeem wordt niet koud, dan zit het probleem waarschijnlijk in gedeelte 2 van het aircosysteem (zie afbeelding op de vorige pagina). De meetwaarde in de BSI ziet er dan zo uit: - Aanvraag aircocompressor aansturing: Aan Vijfpolige stekker In de BSM (zekeringkast motorruimte) zit een grijze vijfpolige stekker (zie Bij afbeelding op de vorige pagina). Van hieruit worden de magneetkoppeling van de compressor en het regelventiel aangestuurd. alle auto’s van de betreffende bouwjaren is deze stekker aanwezig. Het voordeel van rechtstreeks meten aan de stekker is dat u er gemakkelijk bij kan. Met een weerstandsmeting via de stekker meet u direct het hele circuit door. Dit zijn de BSM defect Een andere mogelijke oorzaak voor de storing is een defecte BSM (zekeringkast motorruimte). Voorbeelden van defecten aan de BSM zijn onder meer vochtschade, een defect intern relais of een doorgebrande massa van een relais. Als de parameter van de BSI (zekeringkast interieur) aangeeft dat de compressor aangestuurd wordt, maar er komt geen spanning uit de BSM, dan vraagt de BSM extra aandacht bij het stellen van een diagnose. Heeft u dit artikel gelezen, volgt u een Technisch Opleidingsplan en heeft u zelf te maken met een aircoprobleem, maak dan een ticket aan in uw leeromgeving. Een specialist neemt contact met u op en geeft u graag gericht advies over dit onderwerp. Interesse in een Technisch Opleidingsplan? Ga dan naar www.koskampopleidingen.nl 48

49 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication