OUTSIDE EDITIE 1, JAARGANG 2023 “Stilstaan is achteruitgang” Lees verder op blz. 6 EEN BLIK IN DE TOEKOMST Benieuwd? Blz. 50 Op de koffie bij Bosch Car Service LIEWES RODEN Blz. 41 Méér dan automaterialen Koskamp opleidingen UPDATE JEZELF Benieuwd? Blz. 8
Nog geen klant? Wij helpen u nóg succesvoller te worden! Koskamp is een familiebedrijf dat gespecialiseerd is in de automotive sector. Met ruim 50 jaar ervaring begrijpen we als geen ander wat een autobedrijf nodig heeft. Daarom bieden wij méér dan alleen automaterialen. Aarzel niet om contact met ons op te nemen en ontdek hoe we u kunnen ondersteunen bij het bereiken van uw doelen. We kijken er met veel enthousiasme naar uit om u als onze gewaardeerde nieuwe klant te verwelkomen! Meld u aan via onze website of scan de QR-code BINNENKORT Colofon: Redactie Bas Post, Marieke Egberink, Remco Meijer Concept & Creatie Suzanne Meijerink In samenwerking met Arjan Ekkel, Autobedrijf Schoolderman, AutoNiveau, Bosch Car Service Liewes Roden, Daan Grunder, Gideon Ekkels, Joep Mennegat, Mark Lorkeers, Merle Kleine Schaars, Ruben Lohuis Copyright 2023 Koskamp B.V.
TE VINDEN IN DIT MAGAZINE 04 Voorwoord 06 ”Wie achterloopt is niet meer relevant voor zijn klanten.” 08 Koskamp Opleidingen Update Jezelf 12 ”Garageformules als middel om te blijven innoveren en groeien” 14 Autobedrijf Schoolderman aan het woord 18 Hoe ziet de automotive werkplaats van de toekomst er uit? 22 Werkplaatsuitrusting voor topprestaties 26 Puzzels voor de pro 28 Banden bij Koskamp, meer dan “zwart en rond” 30 De toekomst van de Automotive Aftermarket 34 Uitdagingen en kansen op de arbeidsmarkt 36 De brandstof voor het autobedrijf 39 Van onderbuikgevoel naar data gedreven beslissingen 41 Op de koffie bij Bosch Car Service Liewes Roden 44 De Koskamp-webshop: One-stop-shop voor automaterialen en banden 46 Praktijktips van de AutoNiveau Technische Helpdesk 50 Een blik in de toekomst 52 Maak kennis met Daan Grunder 54 Flinke upgrade voor Koskamp Assen 57 Bovag Supercharge 2023
Tim Heinen Algemeen Directeur 4
Voorwoord Beste lezer, Ondanks dat de automotive branche en de autotechniek sterk veranderd zijn, is het overduidelijk dat er nog voldoende kansen liggen in de markt. Of het nu brandstofmotoren, hybride of elektrische voertuigen zijn. Consumenten en bedrijven kiezen nog steeds voor de mobiliteitspartner die hen kan ontzorgen en op een professionele manier kan helpen. Er wordt vaak aangenomen dat de auto de enige verbinding met u als autobedrijf is. Echter blijkt in veel gevallen dat juist het autobedrijf zélf en dan vooral de mensen die er werken, de verbindende factor zijn. De communicatie, ook buiten de bezoeken om, en de wijze waarop het autobedrijf uitstraalt dat er met veel passie en een hoog kennisniveau wordt gewerkt, is daarom cruciaal. Investeren in uw bedrijf en mensen is noodzakelijk om de verwachting van de consument te kunnen blijven invullen! Met onze slogan “Méér dan automaterialen” ondersteunen wij u dagelijks om uw klant optimaal te bedienen. Dit doen we middels onze drie technische trainingscentra (waarbij Assen onlangs compleet is vernieuwd), de helpdesk en technische data in de webshop, marketingondersteuning op maat of in een formulevorm en ook trainingen op het gebied van klantgerichtheid en bedrijfsvoering. Maar uiteraard is en blijft het onze opdracht om voor u het juiste assortiment in combinatie met optimale bezorgservice te blijven bieden, zodat u uw klant kan blijven ontzorgen. In dit magazine, dat ook volledig online per onderwerp is terug te lezen, informeren en inspireren wij u graag over de mogelijkheden voor u als autobedrijf om zich te kunnen blijven onderscheiden. Waarom Koskamp Outside? Sinds enkele jaren maken we tweejaarlijks voor alle medewerkers van Koskamp een personeelsblad genaamd “Koskamp Inside”. Inmiddels hebben we ook een interne app geïntroduceerd met dezelfde naam, om nog sneller en gerichter te kunnen communiceren. Hiermee blijven we iedereen op de hoogte houden van de ontwikkelingen binnen Koskamp. Koskamp Outside is in het leven geroepen om te kunnen communiceren met onze klanten, relaties en potentiële medewerkers. 5
“Wie achterloopt is niet meer relevant voor zijn klanten” Veranderende markt Auto’s worden steeds complexer. De elektronica neemt steeds meer functies over en eist van de monteur andere en nieuwe vaardigheden. Bovendien hebben hybrides en EV’s hun intrede gedaan en verschijnen steeds vaker in het autobedrijf. Naast onderhoud en reparaties is diagnose een vak apart geworden. Over het algemeen is onwetendheid of gebrek aan juiste informatie de oorzaak van het stellen van een verkeerde diagnose. Hierdoor wordt vaak niet het potentieel volledig benut. Uw succes is onze missie Bij Koskamp Opleidingen geloven we dat uw succes ons succes is. Daarom zijn onze trainingen gericht op het versterken van uw vaardigheden en kennis, zodat u als autobedrijf uw klanten de best mogelijke service kunt blijven bieden. Wij hebben een team van ervaren trainers en experts klaar staan om u te begeleiden in uw persoonlijke ontwikkeling en uw bedrijf nóg succesvoller te maken. Of het nu gaat om technische trainingen, commerciële vaardigheden of leiderschapsvaardigheden, we hebben alles in huis om u te ondersteunen. Stilstaan is achteruitgang Wie achterloopt is niet meer relevant voor zijn klanten en kan daardoor bepaalde reparaties niet meer uitvoeren en verliest marktaandeel en rendement. dat een klantbezoek brengt Neem de digitale service registratie, pass-thru of het veilig werken aan een EV, het zijn voor veel universele autobedrijven nieuwe werkgebieden en toekomstige verdienmodellen. Bittere noodzaak Het belang van trainen en opleiden is bittere noodzaak geworden. Ook bij Koskamp Opleidingen zien wij dit terug in de vraag naar opleidingen. Daarom blijven wij ons aanbod continu ontwikkelen. En niet alleen worden onze opleidingen en trainingen inhoudelijk doorontwikkeld, ook onze trainingscentra zijn volop in ontwikkeling. In augustus is de verbouwing in Assen afgerond. Op deze locatie is een compleet nieuw trainingscentrum gerealiseerd die de beleving rondom werkplaatsen van de toekomst vernieuwt! Hiermee is onze locatie in Assen, net als in Arnhem en Kampen, als een modern autobedrijf ingericht. Hier wordt sinds september 2023 gebruik van gemaakt. TecRMI - Digitale Service Registratie Koskamp heeft in samenwerking met TecRMI een nieuwe en unieke dienst ontwikkeld, waarmee garages onderhoud kunnen registreren bij (bijna) elke fabrikant met minimale inspanning. Deze digitale service registratie biedt garages een handige tool. Hierdoor biedt u als autobedrijf de volledige dienstverlening richting de consument. Daarom kiezen steeds meer bedrijven voor TecRMI naast de portalen van fabrikanten waarvan zijzelf al DSR of softwareupdates toepassen. 6
Naast registratie kan er ook onderhoudsgeschiedenis worden opgevraagd bij de fabrikant, dit is met name interessant voor de inkoop van auto’s onderhoud. of degenen die inzicht willen krijgen in het laatste Dit maakt dat onderhoud beter kan worden ingeschat en de waarde van de auto optimaal blijft. Deze functie is ook geïntegreerd aan de Koskamp webshop en hiermee registratie vereenvoudigd. Auto Solutions Pro Auto Solutions Pro is het eerste platform dat naast probleemoplossingen ook afbeeldingen of zelfs video’s laat zien. Deze kunnen richting de gebruikt worden voor extra uitleg. In gesprekken met garagisten komt naar voren dat het gebruik van dit systeem ook door gefactureerd kan worden. Daar waar voorheen een zoekopdracht meerdere uren in beslag nam, is hetzelfde probleem nu soms in 10 minuten opgelost. Een win-win situatie voor garagist en de consument. wordt consument Arjan Ekkel Adviseur Opleidingen 7
Koskamp opleidingen UPDATE JEZELF Na een periode van intensieve inspanningen en nauwgezet werk, hebben wij onlangs met trots onze nieuwe huisstijl en website mogen presenteren: www.koskampopleidingen.nl Deze rebranding is een stap om onze opleidingen en trainingen naar een hoger niveau te brengen en onze klanten een nog betere ervaring te kunnen bieden. 8
EEN VISIE VOOR DE TOEKOMST Als een opleider in de automotive hebben wij een duidelijke visie voor de toekomst. Wij willen niet alleen inspelen op de huidige behoeften van onze klanten, maar ook vooruitkijken naar de uitdagingen en mogelijkheden van morgen. Dat geldt niet alleen voor de inhoud van onze trainingen en de equipment in onze trainingscentra, maar ook voor de uitstraling van de Koskamp Opleidingen. Onze vernieuwde huisstijl en website weerspiegelen deze visie en laten zien dat we onze focus hebben gericht op de lange termijn. EEN FRISSE UITSTRALING Onze herontworpen huisstijl is een weerspiegeling van de ontwikkeling die Koskamp Opleidingen heeft doorgemaakt. De nieuwe huisstijl staat voor onze toewijding aan vooruitgang en innovatie. Met eigentijdse vormen en een helder kleurenschema willen we een dynamische, moderne uitstraling uitdragen. DE KRACHT VAN "UPDATE JEZELF" Onze slogan "Update Jezelf" is het kloppende hart van de Koskamp Opleidingen. Met deze simpele, maar krachtige slogan moedigen wij u aan om uzelf voortdurend te verbeteren, uw kennis up-to-date te houden en mee te gaan met de nieuwste ontwikkelingen in de automotive branche. KOSKAMP OPLEIDINGEN IN BEELD: STOER, FRIS EN MODERN Naast het ontwikkelen van een nieuwe huisstijl, is er ook aandacht besteed aan het creëren van nieuw beeldmateriaal. Onze visuele uitingen tonen niet alleen de huidige realiteit, maar we bieden ook een blik in de werkplaats van de toekomst. Met een stoere, frisse en moderne uitstraling willen wij u inspireren en sluiten wij aan op de ambities van het moderne autobedrijf. 9
Binnenkort INVESTEREN IN DE TOEKOMST Het volgen van opleidingen en trainingen is een investering in de toekomst van uw autobedrijf. Door te blijven leren en groeien, zorgt u ervoor dat uw team bekwaam en veerkrachtig blijft in een steeds veranderende markt. Samen met Koskamp Opleidingen kunt u een voorsprong behouden op de concurrentie en uw klanten de hoogste kwaliteit en service bieden. Koskamp Opleidingen staat naast u als partner, klaar om u te ondersteunen en te begeleiden op uw reis naar succes. 0NTDEK ONZE NIEUWE WEBSITE Wij nodigen u uit om onze nieuwe website te ontdekken. Hier vindt u alle informatie over onze opleidingen & trainingen, onze trainingslocaties en kunt u eenvoudig meer informatie aanvragen over opleidingen & trainingen die u interesseren. Heeft u vragen of heeft u hulp nodig bij het kiezen van de juiste opleidingen & trainingen voor uw bedrijf? Aarzel niet om contact op te nemen met uw accountmanager. LOCATIES Arnhem Assen Kampen Hengelo (Binnenkort) www.koskampopleidingen.nl 10
Werkplaats-, plan- en marketingproducten voor het autobedrijf Bekijk het complete assortiment op www.promobi.eu
“Garageformules als middel om te blijven innoveren en groeien” “Als eigenaar van een autobedrijf komen er door alle veranderingen in de markt steeds meer taken op u af. Naast zaken zoals milieu en nieuwe regelgeving is ook de omgang met en behoud van personeel een steeds groter wordend issue. Daarnaast verandert de techniek van auto’s continu en door de komst van internet en nieuwe diensten zoals private lease, occasion lease en nieuwe mobiliteit verandert ook het consumentengedrag. Kunt u als eigenaar van een autobedrijf genoeg tijd inruimen en heeft u voldoende mogelijkheden om uw vaste klanten te behouden en nieuwe klanten te vinden? Kunt u al het onderhoud zelf in uw autobedrijf uitvoeren of moet u door een tekort aan kennis of data steeds vaker uitwijken om bepaalde zaken uit te laten voeren? Kunt u als een klant een auto geleased heeft of een auto wil leasen jouw klant blijven helpen? Bovenstaande zaken zijn niet voor ieder autobedrijf hetzelfde. Toch krijgt iedere ondernemer hier vroeg of laat mee te maken. Garageformules zijn een middel om bedrijven te ondersteunen, om bepaalde zaken goed of nog beter ingericht te hebben. Klantbinding (bijv. mobiliteitsgarantie en nieuwsbrieven), marketing (bijv. sociale media en website) zijn tools die alle garageformules bieden om “vaste” klanten te behouden en nieuwe klanten te vinden. Daarnaast helpen trainingen en opleidingen de kennis op het gebied van techniek, commercie en bedrijfsvoering te vergroten. Ook onderhoud van het wagenpark van leasemaatschappijen en het verleasen van auto’s behoort bij enkele garageformules tot de mogelijkheid. In gesprekken met ondernemers over formules gaat het vaak over de eigen identiteit van het autobedrijf. Op zich is dit begrijpelijk omdat ondernemers jarenlang aan hun eigen identiteit hebben gewerkt. Wil een garageformule de eigen identiteit van het autobedrijf overnemen of wil een formule door een professionele en heldere uitstraling het autobedrijf helpen de landelijke en regionale marketing nog beter aan te laten sluiten bij de ambities van het autobedrijf. Om deelnemers van een formule te helpen de garageformule tot een succes te maken voor het autobedrijf heeft Koskamp verschillende mogelijkheden. Vanuit de afdeling marketing en de accountmanagers wordt de ondernemer geholpen de tools die de formule biedt te gaan gebruiken. Tevens kan de afdeling marketing helpen aanvullende marketing te realiseren.” Garageformules zijn een middel om bedrijven te ondersteunen 12
Gert Letteboer Commercieel Directeur 13
Autobedrijf Schoolderman: De overstap naar een garageformule AutoFirst Schoolderman werd ruim 50 jaar geleden opgericht door de vader van Peter Schoolderman. In 1990 begon Peter na het afronden van de MTS-Autotechniek in Apeldoorn bij zijn vader in het bedrijf. Jaren later in 2001 nam Peter het bedrijf over van zijn vader. Inmiddels is er ook een derde generatie in het bedrijf actief. Uitbreiding bedrijf Het bedrijf groeide door de jaren heen flink en dat zorgde ervoor dat qua ruimte de locatie in het centrum van Zutphen te klein werd. Daarom besloot Peter Schoolderman op zoek te gaan naar een andere locatie. Dit was geen gemakkelijke zoektocht. Het centrum bracht een bepaalde sfeer met zich mee, die niet eenvoudig terug te vinden was in een vervangende locatie. Uiteindelijk is Schoolderman in 2010 neergestreken op een nieuw industrieterrein in Zutphen, de Revelhorst. Bandencentrum Vanuit de nieuwe locatie ontwikkelde het bedrijf zich tot een mooie universele garage en zette de groei in zowel personeel als ruimte zich voort. Dit leidde ertoe dat er in 2015 een nieuw pand bij werd gekocht. In dit pand werd het bandencentrum gevestigd. Peter vertelt: ‘’Het voordeel hiervan is dat wij op het autobedrijf geen opslag van winterwielen meer nodig hebben en dus ook geen bandenvoorraad. Dit alles concentreren wij op het bandencentrum.” 14
Peter Schoolderman Eigenaar van Autobedrijf Schoolderman sinds 2001 15
Geen uitdaging uit de weg Samen met zijn team gaat Peter geen uitdaging uit de weg. “’Qua werkzaamheden gaan wij niets uit de weg en proberen wij alles waar mogelijk in eigen beheer te doen,’ zegt Peter.” Van automaatbak spoelen, 3D uitlijnen, DSG specialisme en camera’s kalibreren tot chiptuning. De klant kan bij autobedrijf Schoolderman terecht met al zijn mobiliteitswensen. Peter vervolgt: “Wij houden van techniek en vinden alles interessant”. Universeel en onafhankelijk De afgelopen jaren is het belang van garageformules toegenomen. Peter heeft de ontwikkeling hiervan vanaf het begin gevolgd: “Ik kan mij nog herinneren dat jaren geleden Vakgarage gepromoot werd tijdens de AutoRai, maar ons standpunt was altijd: wij zijn universeel en blijven dus onafhankelijk”. Door de jaren werd hij meermaals gevraagd om zich aan te sluiten bij een garageformule. Keer op keer sloeg Peter het aanbod af. AutoFirst In 2017 kwam Peter Schoolderman in aanraking met AutoFirst, maar op dat moment was het bedrijf er nog niet klaar voor. Tot het moment dat hij tegen problemen aan liep qua marketing. “Het contact via app en mail met de klant verliep allesbehalve goed, dit was voor mij het moment om te gaan kijken hoe ik dit goed kon oplossen” vertelt Peter. Hij besloot zich verder te verdiepen in garageformules. Hiervoor vulde hij de kieswijzer in en kwam onder andere AutoFirst terug in de top 3. “Daarnaast heb ik ook regelmatig klanten die een private lease auto namen en daar kon ik als eenling niet op inspringen. Er moest iets veranderen” voegt Peter toe. Na enige verdieping in de verschillende garageformules, besloot Peter het gesprek aan te gaan met Joyce Bruntink (Accountmanager Marketing & Concepten) en Joep Mennegat (Senior Accountmanager). 16
Hun enthousiasme over AutoFirst zorgde ervoor dat hij werd meegezogen in de formule en leidde tot de aansluiting. De overstap “Eerlijk is eerlijk. Er komt een hoop bij kijken en het heeft even geduurd voordat alles een plekje heeft gekregen,” begint Peter. Veel zaken moesten aangepast worden: panduitstraling, bestickering op voertuigen, nieuwe bedrijfskleding en een nieuw logo. “Best zaken die je raken. Ze zijn van jezelf en eigenlijk wil je ze niet los laten,” vervolgt Peter. Inmiddels is het bedrijf ruim een jaar aangesloten bij AutoFirst en begint Peter de voordelen van een garageformule te merken. Zo geeft hij aan dat door het collectief, zaken als bijvoorbeeld de marketing goed geregeld zijn en soepel verlopen. Korte lijnen Het contact met de collega’s van AutoFirst ervaart Peter als zeer positief. Hij geeft aan dat contactpersonen makkelijk te bereiken zijn en zaken snel geregeld worden. Ook is hij te spreken over het marketingteam: ‘’Het team is enthousiast, daar houd ik van. Zo wil je dat als deelnemer ook graag zien”. Peter vervolgt: ‘’Ik ben zelf ook een actieve ondernemer en houd van mijn vak. Dan is het fijn om een team te hebben wat dat ook is. Zowel in mijn bedrijf met mijn collega’s als de collega’s via AutoFirst. De komende jaren streeft Peter ernaar om zijn bedrijf en AutoFirst verder op de kaart te zetten. 17
Hoe ziet de automotive werkplaats van de toekomst er uit? De werkplaats van de toekomst wordt gekenmerkt door verschillende technologische ontwikkelingen en trends welke de productiviteit, efficiëntie en samenwerking verbeteren. Deze veranderingen zijn nu al in volle gang en komen sneller dan verwacht. Elektrificatie: Met de opkomst van elektrische en hybride voertuigen zal de van deze automotive voertuigen. zich moeten aanpassen aan de specifieke behoeften Dit omvat het diagnosticeren en repareren van elektrische aandrijfsystemen en het omgaan met hierbij hoogspanningstechnologieën. aanpassingen aan speciale heftafels van Denk hefbruggen, t.b.v. accupakketten maar ook speciaal gereedschap en persoonlijke beschermingsmiddelen. werkplaats Autonome voertuigen: De opkomst van (deels) autonome voertuigen zal nieuwe uitdagingen en kansen creëren voor werkplaatsen. Werkplaatsen worden steeds meer betrokken bij het onderhoud en de kalibratie van de sensoren en systemen die nodig zijn voor autonome functionaliteiten, evenals bij het oplossen van complexe technische problemen die zich kunnen voordoen. Hiervoor zullen uitlijners, ADAS-kalibratie en uitgebreide diagnose apparatuur een grote rol spelen. Een juist uitgelijnde auto volgens OE-specificaties draagt bij aan het juist functioneren van de diverse rijhulpsystemen en aan de actieradius. Elektrificatie draagt een groot deel bij aan een veranderend verdienmodel in de werkplaats. 18
Data-analyse: De enorme hoeveelheid gegevens die wordt gegenereerd door voertuigen en sensoren bieden mogelijkheden voor geavanceerde dataanalyse. Werkplaatsen hebben de mogelijkheid om gegevens-gestuurde inzichten te benutten, waardoor ze preventief onderhoud volgens fabrieksspecificaties kunnen uitvoeren, problemen in een vroeg stadium kunnen opsporen en efficiëntere reparatieprocessen kunnen ontwikkelen. Garages zijn ook in staat om deze gegevens zelf te genereren en te verzamelen. Dit kan onder andere worden bereikt door innovatieve apparatuur te gebruiken die via een werkplaatsmanagementsysteem met elkaar is verbonden. Hierdoor kan informatie over slijtage en de status van voertuigen op kenteken-, berijders- en klantniveau eenvoudig worden gebundeld, waardoor het plannen van onderhoud efficiënter wordt. Veranderend verdienmodel werkplaats: Elektrificatie draagt voor een groot deel bij aan een veranderend verdienmodel in de werkplaats. Door minder bewegende onderdelen en het wegvallen van verbrandingsmotoren vindt er minder slijtage plaats wat resulteert dat verkoop van olie, bougies en diverse filters niet meer van toepassing zullen zijn. Echter zal onderhoud aan accu’s, koelsystemen, automatische transmissies en het onderstel des te belangrijker worden. Door te investeren in de juiste apparatuur zoals een bandenprofielscanner, suspensietester, remmentestbank met diagnosefunctie, transmissie spoelmachine maar ook aircoservicestations, bandenserviceapparatuur en andere items zal de automotive werkplaats toekomstbestendig zijn. 19
WWW.SENTURY-LANDSAIL.NL DE BAND MET PREMIUM EIGENSCHAPPEN DE STERKE PUNTEN VAN SENTURY-LANDSAIL • Hypermoderne 4.0 Industry fabrieken • Sentury-Landsail is een moderne band die betaalbare kwaliteit binnen handbereik brengt. • Levert in Azië af-fabriek banden voor o.a. Audi en Geely (eigenaar van o.a. Volvo, Polestar & Lotus) • Zéér ruime range in alle categorieën in alle seizoenen beschikbaar
Werkplaatsuitrusting voor topprestaties De werkplaats van de toekomst wordt gekenmerkt door verschillende technologische ontwikkelingen en trends welke de productiviteit, efficiëntie en samenwerking verbeteren. Deze veranderingen zijn nu al in volle gang en komen sneller dan verwacht. Een aantal bedrijven hebben de stap inmiddels gezet en dit zijn hun reacties: “Door de gemaakte investeringen hebben we nu een snellere aanneemprocedure en is de omzet op onderstel delen, banden en uitlijnbeurten enorm gegroeid.” “De apparatuur is gekoppeld met onze werkplaatssoftware en daarmee kunnen we gemakkelijk de informatie koppelen aan voertuig-/klant gegevens. Hierdoor is het voor onze receptie goed en duidelijk uit te leggen aan de klant welk onderhoud er eventueel uitgevoerd moet worden.“ 1 22 Bandenprofielscanner Snel en betrouwbaar een scan van het bandenprofiel met een duidelijk en eenvoudig beeld van de profieldiepte en eventuele afwijkingen in slijtage. Beissbarth Easytread met automatische kenteken herkenning (optioneel) is de ideale oplossing. De profieldiepte wordt non-stop gemeten terwijl het voertuig stapvoets er overheen rijdt. De profieldiepte van alle vier de banden zijn binnen enkele seconden beschikbaar. Remmentestbank en 2 suspensietester Veiligheid is zeer belangrijk, dus is een goed werkend remsysteem en juist functionerende wielophanging cruciaal voor ieder voertuig. Een platen- of rollenremtestbank samen met een suspensietester is de perfecte combi om goed beeld te krijgen van de status van het onderstel. De Arex 4-plaats remtestbank i.c.m. met de Beissbarth suspensietester is een op maat gemaakte, compacte en prijstechnisch aantrekkelijke oplossing voor in de werkplaats. Geen ruimte voor een platenbank? Dan is de Beissbarth rollenremtestbank een zeer geschikt en betrouwbaar alternatief.
Koplamptester Met de steeds verdere ontwikkeling van LED- en matrix koplampen met eventuele grootlicht assistent om gebruikers niet te is een juiste koplampafstelling cruciaal medewegverblinden. 3 Een analoog koplampafstelapparaat is als APK-meetinstrument geschikt. Digitale koplampafstellingsapparaten gaan hierin verder. Door meting met een camera en geavanceerde software kan er een goed beeld gevormd worden van de licht-donker grens en wordt automatisch aangegeven hoeveel een eventuele afwijking bedraagt en welke aanpassing er gedaan moet worden. De Beissbarth MLD9000 is hierin de modernste in zijn soort. 4 Uitlijner Een goed uitgelijnde auto draagt bij aan veiligheid, minder onderhoud en ook energiezuinig rijden. Efficiënt en nauwkeurig uitlijnen gebeurt middels een 3D-uitlijner. De Q.Lign van Beissbarth is een draadloos, webbased uitlijnsysteem welke snel en nauwkeurig de meetresultaten weergeeft op ieder gewenst apparaat. Daarnaast zijn de meetwaarden direct af te lezen op de meetkoppen van onder het voertuig. Aanpassingen aan het onderstel worden dan ook direct weergegeven op het apparaat. Een goede uitlijning is nu al belangrijk, maar zal zeker met de nieuwe generatie voertuigen nog veel belangrijker worden, ook voor de betrouwbare actieradius van een EV-voertuig. 23
5 basis. Fysiek 24 ADAS kalibratie Bosch biedt met de DAS3000 dé universele, modulaire en toekomstgerichte oplossing voor de kalibratie van ADASsystemen, die voldoet aan alle specifieke eisen van fabrikanten. Volledige kalibratie van bijvoorbeeld frontcamera en radar(s) door één enkele monteur in minder dan 10 minuten! Aircoservice Een aangename temperatuur draagt bij aan een comfortabele rit. Een goedwerkend aircosysteem speelt hierin een belangrijk rol. Daarnaast kan het aircosysteem bijdragen aan koeling van bepaalde (elektrische) componenten van (elektrische/hybride) voertuigen. De Bosch aircoservicestations zijn zeer compleet en in de basis geschikt voor alle typen voertuigen. Bovendien zal aircoservice in de toekomst een steeds belangrijker verdienmodel worden. 6 Wielservice Ergonomisch en veilig werken is van belang voor iedere monteur. Goede apparatuur is daarin de is als Sice banden wisselen één van de zwaarste werkzaamheden in de werkplaats. Zowel Beissbarth twee A-merken die wij in zijn het 7 assortiment hebben en die uiteenlopende machines met diverse hulparmen en wielliften leveren. Na gelang van de hoeveelheid en formaat van de banden die worden gewisseld is er altijd een passende machine te leveren.
Sudoku 4 1 6 9 4 5 7 1 8 8 9 1 6 4 3 8 2 5 6 4 1 2 Binaire puzzel 1 1 1 1 1 1 1 1 1 0 1 0 1 1 0 1 0 1 1 0 0 0 1 1 0 1 0 2 9 1 3 26 Sudoku 6 4 9 5 3 3 1 4 5 2 1 3 8 7 6 7 9 5 8 6 7 2 8 3
MONTEURS MYSTERIE: PUZZELS VOOR DE PRO VUL IN EN WIN! Woordzoeker N S P D B R A N D S T O F A E E A G N I D I E L P O U E L T G N I G A D T I U T I O A I N N O V A T I E O I D N V E I L I G E E K M N C E D O E L R P L O S O L O N N E M Q A E T R E T O N A E T R A U R L G E I K S N D N I H A I T E D V C U K IJ G I T O Z P S V E E M H R I T A E U R M T A O E E F N A W R I D U E I N N K L O M I U T T D U N U T N E G I L L E T N I D T S T Z M O D E R N K O O AUTO AUTOMOTIVE BRANDSTOF CONSUMENT DATA DIAGNOSE DUURZAAM EQUIPMENT GROEI IDENTITEIT INNOVATIE INTELLIGENT KLANT MODERN ONDERHOUD ONTWIKKELINGEN OPLEIDING RELEVANT TECHNIEK TRAINEN UITDAGING UITSTRALING VEILIG ZELFRIJDEND T.W.V. € 200,Vul deze woordzoeker in en maak kans op een dinercadeaukaart van maar liefst € 200,-! Mail het antwoord, uw naam + bedrijfsnaam naar marketing@koskamp.nl De winnaar ontvangt een persoonlijk bericht. 27
Banden bij Koskamp, meer dan “zwart en rond” Mensen die niet zoveel met banden hebben roepen vaak gekscherend “ze zijn toch allemaal zwart en rond”. Daarmee doet men dit product flink te kort, het is al sinds het ontstaan van de auto een essentieel onderdeel van onze mobiliteit en zal dit ook nog minstens decennia blijven. Ook de invloed op de verkeersveiligheid wordt vaak onderschat, de band is immers het enige dat het voertuig met de weg verbindt. Bij Koskamp hebben we een gebalanceerd bandenassortiment, met zowel premiummerken, allroundmerken en budgetmerken. Of een bepaald merk wel of niet tot de premiummerken gerekend moet worden is overigens redelijk subjectief, we laten ons hierin leiden door onze leveranciers. De toegenomen hoeveelheid merken maakt het daarnaast steeds uitdagender om deze categorisering aan te houden. We houden van de merken die we voeren een zo breed mogelijk matenpakket op voorraad, rekening houdend met het rijdende wagenpark. Dat matenpakket wordt steeds breder: vroeger kon Dit zijn al veel aspecten om rekening mee te houden, maar dan hebben we nog niet gehad over zomer-, winter- en vierseizoenenbanden. We stockeren winterbanden vooral van september tot en met januari, zomerbanden en vierseizoenenbanden het hele jaar. Bij het middensegment in het matenpakket (ruwweg 16/17/18 inch) zijn er met name bij zomerbanden meerdere mogelijkheden: deze zijn er als ecoband (gericht op levensduur en rolweerstand), touringband (gericht op comfort en veiligheid) en performanceband (gericht op grip en stuurgedrag). Deze aspecten samen, brengen mij tot mijn introductie en mijn rol: je met de 195/65R15 en 205/55R16 een groot deel van het wagenpark bedienen, tegenwoordig staat een Ford Focus op 195/65R16 en heeft een Toyota Aygo X zelfs 175/65R17. Maar het houdt niet op bij deze korte bandenmaten (zo worden ze in de bandenwereld genoemd). Van de meeste bandenmaten zijn er meerdere combinaties van speed- en loadindex beschikbaar. Het ene bandenmerk maakt het ons makkelijk door van elke korte bandenmaat maar enkele lange bandenmaten te produceren, het andere merk wil het liefst zo veel mogelijk keuze bieden. “Ik ben Gideon Ekkels en sinds januari 2023 als Productmanager Banden, Wielen & TPMS verantwoordelijk voor het bandenassortiment van Koskamp. Bovenstaande aspecten geven aan hoe complex het speelveld is, het is er ons dan ook veel aan gelegen om te zorgen dat we zo goed mogelijk op de markt in spelen. Vanuit deze rol ben ik het centrale aanspreekpunt voor onze leveranciers, zorg voor een zo optimaal mogelijke voorraad en ondersteuning bij het presenteren van ons aanbod in onze webshop.” Bij Koskamp hebben we een gebalanceerd bandenassortiment 28
Gideon Ekkels Productmanager Banden, Wielen & TPMS 29
Bram Teun Koskamp De toekomst van de Automotive Aftermarket: Anticiperen op veranderingen en vooruitkijken naar kansen De automotive aftermarket ondergaat ingrijpende veranderingen die een breed scala aan aspecten bestrijken. Van technologische vooruitgang en nieuwe aandrijfvormen tot de veranderingen binnen dealerbedrijven in de aftermarket. Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen en hoe kunnen autobedrijven zich aanpassen? Bram Teun Koskamp geeft antwoord op vijf vragen over de veranderende markt. 30
Welke belangrijke ontwikkelingen zijn er momenteel gaande in de aftermarket? In de dynamische wereld van de aftermarket spelen momenteel tal van ontwikkelingen die de definitie van “markt” een brede betekenis geven. We worden geconfronteerd met ingrijpende veranderingen op technologisch vlak, zoals de opkomst van hybride en elektrische aandrijvingen. Daarnaast moeten we toetreding van dealerbedrijven niet uit het oog verliezen, die zich vrijwillig of gedwongen op de aftermarket begeven. Een opvallende trend is de groeiende omvang en kracht van garageformules, die zelfs al centrale afspraken maken met wagenparkbeheerders voor verschillende vormen van onderhoud. Door de groei van het wagenpark en de toenemende gemiddelde leeftijd van voertuigen, zien we nog geen daling in onze markt. Maar schijn bedriegt, want er zijn zeker uitdagingen waar we rekening mee moeten houden. Nieuwe spelers, de zoals de Chinese en Koreaanse automerken die zonder dealernetwerk Europa betreden, zullen hun plek opeisen en de concurrentie verder aanwakkeren. Naast deze verschuivingen valt ook de opkomst van online verkoop op. Online auto’s of onderdelen bestellen was twintig jaar geleden vrijwel ondenkbaar, maar nu gebeurt dit voor miljarden euro’s, wat leidt tot een ingrijpende transformatie van de markt. Een andere interessante ontwikkeling is de verschuiving van eigendom naar gebruik, met name onder mensen die één of meerdere dagen per week thuiswerken in combinatie met steden die streven naar autoluwe centra. Deze trend zorgt ervoor dat mensen steeds vaker kiezen voor alternatieve mobiliteitsoplossingen, zoals deelauto’s, in plaats van het bezitten van een eigen auto. Een opvallende trend is de groeiende omvang en kracht van garageformules Welke belangrijke technische veranderingen zitten er in de komende jaren aan te komen in de automotive aftermarket? In de wereld van de automotive aftermarket is er een groeiende behoefte aan een ander soort onderhoud, vanwege de opkomst van modernere voertuigen. Elektrische voertuigen vereisen een ander soort onderhoud dan voertuigen met een verbrandingsmotor, terwijl hybride voertuigen te maken hebben met beide. Daarnaast vragen de verschillende vormen van Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) ook om de nodige aandacht. Een klant die een gebruikte auto koopt en merkt dat de adaptieve cruise control een storing heeft, wil natuurlijk dat dit gerepareerd wordt. Bovendien wordt de uitlijning van voertuigen steeds belangrijker. Een verkeerde spoorstand kan namelijk betekenen dat je met elektrische auto geen 350 kilometer, maar slechts 280 kilometer kunt rijden, voordat je deze moet opladen. Deze aspecten worden momenteel nog niet altijd voldoende belicht, maar zullen zeker in de komende jaren meer aandacht vragen. Om aan deze nieuwe eisen te voldoen, zijn geschoolde monteurs absoluut essentieel en zal specialisatie in de sector zich verder moeten ontwikkelen. Bijna tien jaar geleden openden we ons eerste trainingscentrum en als je de trainingen van toen vergelijkt met die van nu, zie je pas echt hoe snel de ontwikkelingen gaan. We moeten voortdurend bijblijven om de technologische vooruitgang bij te benen en de beste service te kunnen bieden aan onze klanten in deze snel evoluerende markt. een 31
Steeds meer zien we een verschuiving naar een marketinggedreven aanpak Hoe kijk jij aan tegen de veranderingen die er momenteel gaande zijn en de komende jaren aan zitten te komen? Technologische veranderingen zijn niet de enige focus. Steeds meer zien we een verschuiving naar een marketinggedreven aanpak. Binnen Koskamp hebben we de afgelopen jaren al verschillende diensten ontwikkeld die hierop inspelen. Een groot deel van deze diensten is gebaseerd op data, zoals WESP, ons eigen Koskamp CRM, de APK-module en de marketingen formule ondersteuning. Naast de technische trainingen, bieden we bij Koskamp ook speciale trainingen aan voor receptionisten en bedrijfsvoering. Het belang van het behalen van goede resultaten (oftewel rendement) zal in de toekomst steeds groter worden. Hierbij zal het sturen op cijfers een cruciale factor worden om succesvol te blijven in deze branche. Dit is essentieel om te kunnen blijven investeren in het bedrijf en tegelijkertijd ook om te investeren in het personeel om ze te boeien en te binden. concurrentievoordeel. Ze kunnen investeren in geavanceerde technologieën en systemen, waardoor ze efficiënter kunnen werken en een hogere servicekwaliteit kunnen bieden. Bovendien kunnen ze meer investeren in opleidingen en trainingen van hun personeel, waardoor ze over hooggekwalificeerde teams beschikken. Dit stelt hen in staat om een sterke concurrentiepositie op te bouwen, waarbij ze kunnen concurreren op prijs, service en snelheid. Door hun schaalvoordeel zijn ze goed gepositioneerd om zich aan te passen aan veranderingen in de markt en voorop te blijven lopen in de branche. Hoe kunnen garages het beste inspelen op deze veranderingen? Een sterke samenwerking met hechte partners is van essentieel belang in de automotive aftermarket. Het is niet alleen belangrijk dat de grossier onderdelen kan leveren, maar dat ze ook echt toegevoegde waarde bieden aan jouw bedrijf. Samen bouwen we aan de toekomst en hebben we vertrouwen in elkaar. Dit geldt ook voor ons eigen bedrijf, want zoals het gezegde luidt: “Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder.” Het delen van data stelt ons als bedrijf in staat om een uitstekende voorraad aan te houden die perfect is afgestemd op het wagenpark van onze klant. 32
Via onze webshop bieden we nu ook gebruikte onderdelen aan onder ons eigen merk GreenTech Dankzij en de connecties informatiestromen die kunnen we ook we hebben gemaakt met verschillende GMS- en DMSpakketten vereenvoudigen. bestelprocessen Dit resulteert niet alleen in gemak en tijdsbesparing voor het garagebedrijf, maar ook in vrijwel foutloze procedures. Een ander voordeel is dat we op maat gemaakte marketingondersteuning bieden. introduceren we binnenkort een Bovendien nieuwe ondersteunende dienst die een verbinding legt tussen WESP, CRM, APK en voorgeschreven onderhoud. Op deze manier zorgen we voor een uitgebalanceerde combinatie van vertrouwd en betaalbaar rijden, met een marktconforme prijs en een goed rendement voor het garagebedrijf. Welke effecten hebben de veranderingen die er gaande zijn in de markt op Koskamp en hoe speelt Koskamp hierop in? In ons bedrijf hebben we altijd gekeken naar mogelijkheden binnen én buiten de markt. We houden natuurlijk rekening nieuwe ontwikkelingen, zoals met bijzondere AI. Maar hoe kunnen we deze effectief inzetten binnen ons eigen bedrijf? En belangrijker nog, hoe kunnen we ernieuwende speler zijn en niet verrast worden door andere partijen? Om deze uitdaging aan te gaan, kijken we verder dan alleen onze directe activiteiten. We verkennen bredere mogelijkheden die ons kunnen versterken en houden rekening met het maatschappe lijk belang. Een van onze recente initiatieven is een samenwerking met een vooraanstaand demontagebedrijf. Via onze webshop bieden we nu ook gebruikte onderdelen aan onder ons eigen merk, GreenTech. We begrijpen dat iedereen graag zoveel mogelijk verkoopt, maar als een auto nog enkele jaren mee kan na een APK-keuring en een nieuw stuurhuis te duur en wellicht overbodig is, waarom zou je dan niet kiezen voor een GreenTech-product met 12 maanden garantie? We staan voor de belangrijke taak om ons aan te passen en voorop te lopen. Door zowel ons productenportfolio als ons dienstenaanbod uit te breiden, geven we vorm aan de toekomst van ons familiebedrijf. 33
Merle Kleine Schaars Adviseur HR Uitdagingen en kansen op de arbeidsmarkt De Nederlandse arbeidsmarkt kampt met een ongekende krapte, er zijn meer vacatures dan werkzoekenden. Er zijn verschillende oorzaken voor de krapte op de arbeidsmarkt, denk aan vergrijzing maar ook de coronacrisis. Onlangs nog kwam in het nieuws naar voren: ‘lange wachttijden bij autogarages door tekort aan monteurs’. Tekorten doen zich in vrijwel alle beroepsgroepen en regio’s voor, ook in de automotive branche. De krapte op de arbeidsmarkt vraagt om een visie gericht op de toekomst. Richt u daarom op duurzaam werkgeverschap. Door te investeren in de juiste medewerkers en op een toekomstgerichte manier te werven en werken, zorgt u dat u ook in de krappe arbeidsmarkt de juiste expertise aantrekt en binnen houdt. Het draait erom uw bedrijf op een zo aantrekkelijk mogelijke manier te positioneren om nieuwe werknemers aan te trekken. Dit proces staat ook wel bekend als ‘Employer Branding’. Maar ook het behouden van medewerkers is een belangrijk aspect waardoor u continu aan uw werkgeversimago moet blijven werken. De medewerkers zijn het visitekaartje voor uw bedrijf, zorg dat zij positief zijn en met trots over hun baan en organisatie vertellen. 34
etbaarheid een belangrijk wilt dat uw medewerkers oductief en gelukkig blijven en daarom voor u erschillende vlakken in uw eel op voor de organisatie. Uit 13% productiever zijn. etbaarheid en daarmee een enbeleid zijn middelen die en. an nieuw personeel. Door de krapte op de goed en gekwalificeerd personeel te vinden. Dit leidt tot een toegenomen focus op talent en competenties bij kandidaten, in plaats van strikt te vertrouwen op ervaring of diploma’s. Het is hierbij van belang om niet alleen de vacatureteksten aan te passen maar ook het werving- en selectieproces. Bent u op zoek naar een automonteur en reageert er een kandidaat die in zijn motivatiebrief aangeeft technisch inzicht te hebben, handig is en oplossingsgericht te werk gaat maar geen ervaring heeft als automonteur? Ga het gesprek eens aan en kijk wat de mogelijkheden zijn! Het vinden van nieuwe medewerkers is een uitdaging maar het behouden op de lange termijn is net zo belangrijk. Het vergt creativiteit en maatwerk. Heeft u hulp nodig? Neem dan contact op met uw accountmanager. 35
De brandstof voor het autobedrijf… Bent u aangesloten bij een garageformule en wilt u meer uit de formule halen of bent u een garagebedrijf zonder formule maar wilt u uw bedrijf laten groeien en investeren in marketing? Of het nu gaat om drukwerk, het ontwerp van uw pand, vacaturemarketing, occasionsmarketing, werkplaatsmarketing, of zelfs een volledig marketingpakket, wij investeren dagelijks in het succes van onze loyale klanten! De meeste autobedrijven kennen Koskamp als automaterialen grossier, maar weten vaak niet dat wij op onze vestiging in Den Ham een volwaardige marketingafdeling hebben zitten. Wat zes jaar geleden begon als een verzoek van één klant om hun Google Ads-campagnes te beheren, is inmiddels uitgegroeid tot een volwaardige afdeling met een team van elf specialisten die expertise hebben op het gebied van SEO, SEA, social media, website-ontwikkeling, videografie, fotografie, e-mailmarketing en grafische vormgeving. Inmiddels helpen we al ruim 100+ autobedrijven met een passende en resultaatgerichte automotive oplossingen. Ons werk wordt beoordeeld met een... 8,7 36
“ Hierbij enkele reviews waar wij trots op zijn: “ De marketingafdeling van Koskamp is meedenkend over de ideeën die wij intern hebben. Wat nog belangrijker is dat zij hier ook voor open staan en in staat zijn om snel mee te gaan in onze nieuwe wensen. Daarnaast zijn ze erg vriendelijk en zitten wij wat betreft samen groei en ontwikkeling creëren op hetzelfde niveau!“ Kevin Dijk – Autobedrijf Harrie Dijk Waarom de marketing laten uitbesteden door Koskamp? Eén van de grote voordelen om uw marketing uit te laten besteden is dat u zelf geen (online) marketeer in dienst hoeft te nemen en u zelf niet hoeft te investeren in verschillende marketingtools. Daarnaast kunnen uw eigen werknemers zich focussen op hun eigen werkzaamheden. Zo doet iedereen waar hij of zij goed in is. Andere voordelen zijn: Expertise in de automotive branche (aftersales marketing & occasionmarketing) Beschikking over een marketingteam van 11 specialisten We doen wat we zeggen en zeggen wat we doen (afspraak is afspraak) Interesse in onze automotive oplossingen? Wilt u graag meer weten hoe we door middel van slimme marketingoplossingen uw autobedrijf nóg succesvoller kunnen maken? We nodigen u graag uit voor een kennismakingsgesprek en stellen u graag voor aan ons team van marketingspecialisten. 37 “Koskamp biedt tal van mogelijkheden die ons ondersteuning bieden die weer passen bij de visie van ons bedrijf. We vinden het belangrijk dat onze werknemers goed op de hoogte blijven, op gebied van techniek, maar ook dat we als bedrijf goed zichtbaar zijn op bijv. internet. En hiervoor kunnen we naast dat zij onze grossier zijn ook bij hun terecht. Daarmee korte lijntjes en dat werkt heel fijn.” Aline Stroetinga - Bosch Car Service Van der Veen “ “
Volgt u ons al? Koskamp B.V. Koskamp B.V. koskampbv koskampbv
Van onderbuik naar data gedr beslissingen In vroegere tijden vertrouwden autobedrijv vaak op onderbuikgevoel en intuïtie om beslissingen te sturen. Er was vaak een weinig systematische benadering als het het beheren ging van hun werkplaatsprocessen, klantrelaties en bedrijfsstrategieën. Het een tijd waarin gokken op aannames de norm was. Met de opkomst van geavanceerde technologieën en data-analyse is dit drastisch veranderd. Tegenwoordig begrijpen steeds meer autobedrijven het belang van data binnen het bedrijf. Het gebruik van data stelt hen in staat om helder inzicht te krijgen in hun bedrijf, de zwakke plekken in hun werkplaatsprocessen te identificeren en te begrijpen wat ze mislopen. Data biedt autobedrijven niet alleen een blik in hun huidige prestaties, maar het stelt hen ook in staat om zich te meten met de bredere markt. Het verzamelen en analyseren van data geeft hen meer zekerheid het nemen van eventueel bij Joep Mennegat Senior Accountmanager beslissingen, of het nu gaat om investeringen in werkplaatsprocessen of marketing of inzicht in de urenverantwoording.. In het hart van modern zakendoen, waar cijfers en prestaties de koers bepalen, is WESP een krachtige tool. WESP is meer dan zomaar een cijfermatige tool; het is een tool die bedrijfscijfers in een nieuw licht plaatst. Het helpt garagisten bij het begrijpen en analyseren van hun bedrijfscijfers. Deze tool biedt de mogelijkheid om gedetailleerd te kijken naar verschillende aspecten, zoals het aantal doorgangen in een werkplaats en de omzet per doorgang, en om deze gegevens om te zetten in waardevolle kansen voor verbetering en groei. Dataveiligheid Bij WESP staat dataveiligheid voorop. Elk autobedrijf dat een samenwerking aangaat met WESP dient een verwerkingsovereenkomst te tekenen. Dit zorgt ervoor dat de in de benchmark, waarbij verzamelde data niet openbaar wordt gedeeld en goed wordt afgeschermd voor ongeautoriseerde toegang. Elk autobedrijf dat deelneemt, wordt geanonimiseerd weergegeven bedrijf wordt elk vertegenwoordigd door een uniek getal. 39
Vanuit klanten komt vaak de vraag waarom zij zich zouden moeten aansluiten bij WESP. Het aansluiten bij WESP biedt verschillende voordelen die inzicht geven in het potentieel van je klantenbestand, de verkoop van diensten, urenverantwoording en je positie in de markt. Deze inzichten kunnen leiden tot waardevolle kansen. Zo kan het gebruik van WESP bijdragen aan een toename in het aantal bijverkopen van diensten zoals uitlijnen, airco service en het verversen van vloeistoffen bij klanten. Het hanteren van gestructureerde wekelijkse omzetcijfers en rapportages, gebaseerd op betrouwbare cijfers en benchmarking, vergemakkelijkt het beheer van uw omzet en biedt mogelijkheden om kansen te identificeren en te benutten. Uit praktijkervaring blijkt dat het gebruik van WESP lonend kan zijn in elk autobedrijf, ongeacht de omvang. Eerste analyse Wanneer u als ondernemer nog twijfelt over WESP, kunt u ook kiezen om te starten met een eerste analyse. Bij een eerste analyse wordt de factuurhistorie van het autobedrijf ingeladen in het WESP-dashboard. Dit stelt het autobedrijf in staat om diepgaand inzicht te krijgen in de omzet over het afgelopen jaar of meerdere jaren. Hierbij krijgt de garagist gedetailleerd inzicht op zowel bedrijfsniveau als marktniveau. Het toont kansen en bedreigingen die van invloed zijn op het eigen bedrijf en de bredere markt. Dit waardevolle overzicht kan dienen als een nulmeting, een startpunt om het bedrijf te evalueren en te verbeteren. De kosten voor deze eerste analyse bedragen 495 euro, maar deze investering opent de deur naar verdere optimalisatie en kan zichzelf hierdoor terugverdienen. Gebaseerd op de bevindingen van de analyse wordt een stappenplan opgesteld in samenwerking met een consultant. Dit plan dient als leidraad voor het bedrijf om gerichte verbeteringen door te voeren en strategische beslissingen te nemen. Succesverhaal Laat ons u meenemen in een succesverhaal van een klant die aanvankelijk stagneerde in zijn ontwikkeling. Deze ondernemer had een verkoopafdeling en beschouwde de werkplaats als een lastig aspect en niet rendabele afdeling van zijn autobedrijf. Echter, met de hulp van WESP, ging hij op zoek naar nieuwe kansen en mogelijkheden. Het gebruik van WESP onthulde al snel dat er intern versleuteld werd zonder juiste urenverantwoording en dat deze onderdelen intern niet juist gefactureerd werden. Dit bracht gelijk de kern van het probleem aan het licht. Gedreven door de inzichten van WESP, nam de ondernemer het besluit om verdere stappen te zetten. Hij zette zich in om de werkplaats en de verkoopafdeling te scheiden en te maximaliseren op het gebied van service en dienstverlening. Samen met zijn receptionist en werkplaatschef begon hij de interne processen te herstructureren, waarbij de focus werd gelegd op duidelijke urenverantwoording en nauwkeurige verkoop van onderdelen. Dit betekende ook het inrichten van de juiste diensten tegen de juiste prijs, om de waarde die het bedrijf bood aan klanten te optimaliseren. Een jaar na het implementeren van deze veranderingen transformeerde de werkplaats van een last tot een rendabele activiteit. Dankzij het nauwkeurig klokken van werkzaamheden met behulp van garagesoftware en de juiste voorbereiding die werd getroffen, alleen een financiële werd de efficiëntie aanzienlijk verbeterd. Het resultaat was niet verbetering, maar ook een verbeterde klanttevredenheid en positieve mond-tot-mondreclame. 40
Op de koffie bij... Voor deze editie zijn wij op de koffie geweest bij Hendrik Liewes van Liewes Roden, een autobedrijf dat volgend jaar zijn 100-jarig bestaan viert. Het familiebedrijf heeft één vestiging en telt in totaal 24 medewerkers. Met een jaarlijkse verkoop van ongeveer 600 occasions heeft het bedrijf een stabiele positie opgebouwd in de markt. 41
DE FEITEN Locatie: Roden Aantal vestingen: 1 Specialisaties: Opel en VAG Garageformule: Bosch Car Service Aantal monteurs: 10 Totaal aantal medewerkers: 24 Klant bij Koskamp sinds: 2021 In de werkplaats In de dynamische wereld van de automotive is het belangrijk om als garagebedrijf uw positie te versterken en u te onderscheiden. Liewes Roden heeft bewust gekozen voor aansluiting bij een gerenommeerde garageformule, namelijk Bosch Car Service. Deze keuze werd ingegeven door de overname van Autobedrijf H. van Bergen, een universeel bedrijf dat reeds verbonden was aan Bosch Car Service. In de werkplaats van Liewes Roden staan personenwagens en bedrijfswagens centraal. “Hoewel we ons hoofdzakelijk richten op deze categorieën, hebben we ook ervaring met andere voertuigen zoals campers, caravans en brommobielen”, vult Hendrik aan. Wanneer we vragen aan Hendrik wat de leukste klussen zijn in de werkplaats, begint hij te lachen. “Met mijn twee linkerhanden begeef ik me voornamelijk op andere terreinen binnen het bedrijf, zoals inkoop en marketing”. Hendrik vervolgt: “Maar als ik het aan onze technici vraag, zouden ze zeggen dat ze het meest voldoening halen uit de uitdagende klussen, zoals het oplossen van motorproblemen en complexe storingen. Het zijn de puzzels waar ze graag hun digheden en expertise op loslaten.” Na 55 jaar Opel overname van een univ gespecialiseerd Roden een uitgebr opgebouwd met Maar het zijn niet hen onderscheidend mak vertelt: “Wij zijn bedrijf altijd bezig en online mark dat wij merk vooroplopen ten op van andere bedrijv 42
Een blik in de toekomst In de wereld van de automotive is verandering de enige constante. “We werken in een markt die voortdurend in beweging is, vol verrassingen en onvoorspelbaarheden.” Zoals iemand ooit tegen Hendrik zei: “Als je er verstand van krijgt, dan moet je ermee ophouden.” Deze uitspraak illustreert de dynamiek en uitdagingen waar autobedrijven mee te maken hebben. Nieuwe ontwikkelingen en veranderingen dienen zich voortdurend aan, maar dat is altijd al zo geweest. Het is essentieel om op tijd te schakelen en ons aan te passen aan deze nieuwe ontwikkelingen. “Een universele garage met een zekere omvang en sterke lokale aanwezigheid heeft naar mijn mening een positieve toekomst. Het is echter van cruciaal belang dat we met de (online) tijd meegaan en tegelijkertijd blijven focussen op persoonlijke service, korte communicatielijnen en kwaliteit.” vertelt Hendrik. Liewes Roden streeft ernaar om uit te groeien tot een belangrijke speler in hun regio, waar mensen terecht kunnen voor zowel jonge occasions als het onderhoud van alle merken. De focus ligt daarbij op het bieden van persoonlijke aandacht, zowel online als in onze fysieke showroom. “We willen een plek creëren waar klanten zich “Als je er verstand van krijgt, dan moet je ermee ophouden.” gewaardeerd en gehoord voelen, en waar ze kunnen vertrouwen op dienstverlening.” geeft Hendrik aan. Meer dan automaterialen Met de overname van het universele autobedrijf in 2021 door Liewes Roden, startte ook de klantrelatie met Koskamp. Een bezoek aan het hoofdkantoor veranderde het beeld dat Hendrik had van Koskamp compleet: “Toen we een bezoek brachten aan Koskamp en ontdekten wat ze allemaal doen voor autobedrijven, waren we werkelijk verbaasd.” Hendrik vervolgt: “Voorheen dachten wij dat Koskamp alleen onderdelen leverden, maar ze bieden zoveel meer.” Door het ruime ondersteuning, aanbod van diensten en is Koskamp een belangrijke partner geworden voor Liewes Roden. “Ze zijn echt een zeer grote meerwaarde en bieden heel veel diensten aan die je als autobedrijf zeker moet aanpakken. Denk dan aan mobiliteitsgarantie, online marketing en opleidingen. ” vertelt Hendrik tot slot. hoogwaardige 43
De Koskamp-webshop: One-stop-shop voor automaterialen en banden De Koskamp-webshop draait op een toonaangevend online platform voor automaterialen en banden en is speciaal ontworpen om garagebedrijven en autodealers een naadloze en efficiënte ervaring te bieden bij het bestellen van auto-onderdelen en banden. Wekelijks (in de regel op donderdagmiddag om 14:30 uur) worden nieuwe functionaliteiten toegevoegd. Voor nu nemen we graag de tijd om enkele bestaande functionaliteiten in het zonnetje te zetten, daar ze kunnen bijdragen aan succes! Flexibele verkoopprijzen voor banden Een van de belangrijkste kenmerken van de Koskamp-webshop is de mogelijkheid om de bandenprijzen te configureren. Als autobedrijf kunt u de verkoopprijzen van de banden aanpassen aan uw specifieke behoeften en marges. Dit geeft bedrijven de flexibiliteit om de prijsstelling te optimaliseren en tegelijkertijd concurrerend te blijven in de markt. TE VINDEN VIA: 1 Mijn account 2 Mijn instellingen 3 Bandenprijzen Gekoppelde GMS en DMS pakketten Een ander belangrijk kenmerk van de Koskamp-webshop is de integratie met Garage Management Systemen (GMS) en Dealer Management Systemen (DMS). Door deze integratie kunt u als autobedrijf eenvoudig en direct vanuit uw eigen werkplaatssoftware bestellen, waardoor het bestelproces gestroomlijnd raakt en efficiënter wordt. Dit bespaart niet alleen tijd, maar vermindert ook de kans op fouten bij het bestellen van onderdelen. Inmiddels zijn 27 softwarepakketten aangesloten (met drie nieuwe in ontwikkeling). Bij het selecteren van een passend garagesoftwarepakket is het eenvoudig om het overzicht te verliezen. Door deze koppelingen hebben wij veel kennis in huis van de in Nederland gebruikte softwarepakketten. Neem contact op met uw accountmanager voor onafhankelijk advies. 2drive* Autoflex 10 Autoflex 9 Autoline AutomaaT en AutomaaT GO Autotaal/Easywork BBT Bosch WMS Carfac CarIT* Carsoft CompAny Carsys en Carsys online DeltaW/Auto Deltec DGK Driver Easy-Car ES Garage ES-garage EVA Gaston Grand Prix I’Car* IDAS Incadea SimpelGarage Wacs-online Wincar * Koppeling in ontwikkeling 44
Multilogin voor meerdere vestigingen Voor dealergroepen of bedrijven met meerdere vestigingen bieden we de mogelijkheid om met één login toegang te hebben tot meerdere vestigingen. Dit maakt het gemakkelijker om bestellingen vanaf één plek te beheren en te volgen voor verschillende locaties, wat resulteert in een betere controle en efficiëntie. Het inschakelen van Multilogin kunt u niet zelf, neem contact op met uw accountmanager om samen te kijken hoe dit het beste voor u kan worden ingericht. Bandenmaat omrekenmodule Met de bandenmaat omrekenmodule kunnen gebruikers snel de maat van de banden omrekenen. Hierbij is de teller afwijking voor de alternatieve maat ook zichtbaar. Handig voor de seizoenswisseling TE VINDEN VIA: 1 Menu 2 Assortiment van de monteren van andere velgen. banden of het 3 Bandencalculator Uitgebreid (OEM-)pasadvies De Koskamp-webshop pasadvies. Dit juiste onderdelen biedt voor een ook OEMis een waardevolle bron van informatie die helpt bij het selecteren van de specifiek voertuigmodel. Door gebruik te maken van deze adviezen zorgt u ervoor dat u de juiste onderdelen bestelt, wat resulteert in tevreden klanten en een succesvolle bedrijfsvoering. De werking is zo dat de af-fabriek gemonteerde artikelen op basis van het OEM nummer worden verbonden aan beschikbare alternatieven van Koskamp. Tegenwoordig is het zo dat een autofabrikant bij één autotype zeer veel verschillende OEM-nummers toepast. Door deze specifieke toevoeging wordt in een oogopslag duidelijk welke onderdelen volgens de fabrikant passen. Vraag bij uw accountmanager naar de mogelijkheden voor een optimaal gebruik van deze dienst. TE VINDEN VIA: 1 Productenpagina 2 Boven de filters 3 ‘Geef mij pasadvies’ 45
Praktijktips van de AutoNiveau Technische Helpdesk Verschillende oplossingen voor dezelfde aircostoring Aircoproblemen en uitvallende aircosystemen komen het meest in de zomer voor. Voor de specialisten van de Technische Helpdesk van AutoNiveau was dit afgelopen zomer geen uitzondering. Opvallend was het grote aantal aircoproblemen met modellen van Citroën en Peugeot uit de bouwjaren 2005 tot en met 2015. De meest voorkomende klacht luidt ’airco slaat niet in’. Hier leest u tips om de oorzaak op te sporen en het probleem op te lossen. Een aircocompressor die niet inslaat, of een aircosysteem dat geen druk opbouwt, van eerdergenoemde kan verschillende oorzaken hebben. In dit voorbeeld gaan we specifiek in op aircoproblemen bij Citroëns en Peugeots bouwjaren. Bij modellen uit deze bouwperiode werkt het aircosysteem op dezelfde manier. Hier volgen een aantal voorbeelden van veel voorkomende oplossingen vanuit de gekregen: - Defecte Blind Spot Monitoring (BSM) - Magneetkoppeling defect - Foutcode thermostaat verwarming - Foutcode koelvin - Buitentemperatuursensor onlogische waarde - Aircocompressor defect De oplossingen voor de storing liggen nogal ver uit elkaar. Bij het stellen van een diagnose is het goed om uzelf twee dingen af te vragen: 1 Is het een keuze of een voorwaarde om de compressor niet aan te sturen? 2 Er wordt een poging tot aansturen gedaan, maar er is geen drukopbouw. Waarom? praktijk die teruggekoppeld AutoNiveau heeft 46
Een overzicht van het aircosysteem van Citroën en Peugeot. Vak 1 is het netwerkgedeelte. Vak 2 is het aansturingsgedeelte. Is het een keuze of een voorwaarde om de compressor niet aan te sturen? Als het een keuze is om de compressor niet aan te sturen, dan kunt u dat uitvinden met de diagnosetester. Er zitten veel regeleenheden op het CAN-bus netwerk. De regeleenheden maken samen keuzes om de aircocompressor wel of niet aan te sturen. Het is raadzaam om een complete systeemscan te doen. Zo ziet u geen foutcodes over het hoofd. In de BSI kunt u aan één parameter direct zien of het een keuze van een regelunit is om het systeem niet te activeren. In dit geval vindt u in de BSI de volgende meetwaarde: - Aanvraag aircocompressor aansturing: Uit Foutcode of meetwaarde Als de aircoschakelaar op het bedieningspaneel is ingeschakeld, en de BSI kiest ervoor om de compressor niet aan te sturen, dan spreken we over een voorwaarde. Dit heeft twee mogelijke oorzaken. In één van de regelunits zit een foutcode of er is een meetwaarde die buiten In de beide toleranties gevallen wordt valt. de compressor niet aangestuurd. Dit zijn voorbeelden van meetwaarden die buiten de toleranties kunnen vallen: - Druksensor airco - Temperatuursensor verdamper - Temperatuursensor buitentemperatuur - Feedbacksignaal kachelmotor 47 Dit zijn voorbeelden van onderdelen waarop foutcodes geschreven kunnen worden: - Verwarmde thermostaat - Koelvin - Kachelmotor - Temperatuursensor/druksensor - Magneetkoppeling - Regelventiel
Er wordt een poging tot aansturen gedaan, maar er is geen drukopbouw. Waarom? Als de BSI (zekeringkast interieur) de compressor aan wil sturen, maar het systeem wordt niet koud, dan zit het probleem waarschijnlijk in gedeelte 2 van het aircosysteem (zie afbeelding op de vorige pagina). De meetwaarde in de BSI ziet er dan zo uit: - Aanvraag aircocompressor aansturing: Aan Vijfpolige stekker In de BSM (zekeringkast motorruimte) zit een grijze vijfpolige stekker (zie Bij afbeelding op de vorige pagina). Van hieruit worden de magneetkoppeling van de compressor en het regelventiel aangestuurd. alle auto’s van de betreffende bouwjaren is deze stekker aanwezig. Het voordeel van rechtstreeks meten aan de stekker is dat u er gemakkelijk bij kan. Met een weerstandsmeting via de stekker meet u direct het hele circuit door. Dit zijn de BSM defect Een andere mogelijke oorzaak voor de storing is een defecte BSM (zekeringkast motorruimte). Voorbeelden van defecten aan de BSM zijn onder meer vochtschade, een defect intern relais of een doorgebrande massa van een relais. Als de parameter van de BSI (zekeringkast interieur) aangeeft dat de compressor aangestuurd wordt, maar er komt geen spanning uit de BSM, dan vraagt de BSM extra aandacht bij het stellen van een diagnose. Heeft u dit artikel gelezen, volgt u een Technisch Opleidingsplan en heeft u zelf te maken met een aircoprobleem, maak dan een ticket aan in uw leeromgeving. Een specialist neemt contact met u op en geeft u graag gericht advies over dit onderwerp. Interesse in een Technisch Opleidingsplan? Ga dan naar www.koskampopleidingen.nl 48
BEN JIJ KLAAR VOOR DE STROOMVERSNELLING? koskampopleidingen.nl 48
Een blik in de toekomst De automotive industrie ondergaat een radicale verschuiving met betrekking tot elektrische mobiliteit. Voor garagisten is het van vitaal belang om deze verandering in de gaten te houden, aangezien ze de toekomstige beslissingen zullen beïnvloeden. 2026 De eerste belangrijke etappe in de EV-transitie In 2026 zal Brussel de voortgang van de elektrische voertuig (EV)-transitie beoordelen. Dit omvat de ontwikkeling van laadinfrastructuur. Hoewel de EV-transitie onomkeerbaar is, zal er waarschijnlijk een tweesporig Europa ontstaan. Sommige landen zullen een goede laadinfrastructuur hebben en zich voorbereiden op het einde van de verkoop van nieuwe verbrandingsmotoren, terwijl andere landen achterblijven. Het einde van nieuwe verbrandingsmotorverkopen 2035 50 Brussel heeft 2035 gemarkeerd als het jaar waarin de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren eindigt. Sommige landen lijken dit doel met succes te benaderen, wat aanzienlijke veranderingen in de aftermarket teweeg zal brengen. De betaalbaarheid van EV’s voor particuliere consumenten zal een cruciale factor hierin zijn.
De race naar CO2-neutraliteit In 2040 zullen veel bedrijven streven naar CO2neutraliteit. Dit zal resulteren in ingrijpende veranderingen in de hele productie- en leveringsketens, waarbij de focus ligt op het aanzienlijk verminderen van de CO2-voetafdruk. Elektrische voertuigen zullen tegen die tijd gangbaar zijn, zelfs in werkplaatsen, en de markt voor gebruikte EV’s zal geleidelijk volwassen worden. 2040 Het tijdperk van volledig elektrische mobiliteit Tegen 2050 moet heel Europa de energietransitie hebben voltooid met of dat exclusief elektrische mobiliteit en netto geen CO2-uitstoot. De vraag is of waterstof dan een dominante rol zal spelen in de mobiliteit, batterijpakketten de aandrijfsystemen blijven beheersen. Uiteindelijk zullen deze veranderingen de aftersalesactiviteiten beïnvloeden en daarmee het aanbod en de marktposities van garagisten. Voor nu blijft het werkaanbod, met name in het universele kanaal, echter nog steeds sterk beïnvloed door benzine- en dieselvoertuigen. Het is cruciaal om voorbereid te zijn op de veranderingen die komen gaan en de strategie aan te passen aan de evoluerende mobiliteitsmarkt. 51 2050
Maak kennis met Daan Grunder Accountmanager regio Twente Hoe lang ben je werkzaam bij Koskamp? Ik werk sinds december 2020 bij Koskamp in de buitendienst. Welke regio valt onder jouw verantwoordelijkheid? Ik ben verantwoordelijk voor de regio Twente. Van Haaksbergen tot aan Harbrinkhoek. Van Rijssen tot aan Mander. Wat maakt jouw functie zo leuk? Ik vind de ondernemingsvrijheid en mogelijkheid tot creativiteit erg prettig in mijn werk. Dagelijks krijg ik de vrijheid om mijn werk zo in te vullen dat ikzelf denk dat het toevoegt aan het behalen van de groeidoelstellingen zoals we deze hebben geformuleerd. Veel vrijheid en erg leuke klanten maken dat ik enorm geniet van mijn werkzaamheden. Heb jij een klantvoorbeeld waarbij onze producten of diensten aantoonbaar hebben bijgedragen aan hun succes? Het mooiste voorbeeld is denk ik de relatie die ik heb opgebouwd met een klant in Lemelerveld. Van de eigenaar krijg ik alle vrijheid om daar toe te voegen wat ik denk dat voor hem van toegevoegde waarde is. Zo zijn we onlangs bezig geweest met een nieuwe website waarin ikzelf de eigenaar van A tot Z heb ondersteund in dit proces. Hij had voor mij een harde eis en dat was dat ik hem 100% ontzorg in het proces. Waar streef je naar in je werk? Ik streef ernaar om onze klanten naar een volgend niveau te brengen. Daarbij maak ik gebruik van allerlei tools die wij hebben om samen het autobedrijf verder te helpen. Op het moment dat ik 100% vertrouwen krijg van de klant is mijn doel echt gehaald! Als de klant het drukker en beter krijgt, dan krijgen wij het vanzelf ook drukker. 52
Wat is het meest grappige moment dat je hebt meegemaakt in je Koskamp carrière? Op mijn eerste commerciële trainingsdag binnen Koskamp heb ik een liedje gezongen voor mijn collega’s van de buitendienst. Tom van Lin (accountmanager) gaf aan dat dit gebruikelijk was voor nieuwe medewerkers. Tot op heden ben ik de enige die mijn engelengezang heeft laten horen. Wat doe je graag in je vrije tijd? Als het even kan ben ik te vinden op de klootschietersbaan waar ik mijn sport uitoefen. Daarnaast ga ik ook graag op pad met mijn mountainbike of motorfiets. Heb je een leuke tip/advies voor autobedrijven? Wees vooral niet te bang om te vragen wat je verdient. Ik bedoel vooral dat je niet bang moet zijn om een marktconform uurloon te vragen. En daarbij moet je vooral niet namens de klant beslissen over het onderhoud. Adviseer altijd waar de auto aan toe is en laat het aan de klant of zij het onderhoud wel of niet willen laten uitvoeren. Zoals iedereen weet, aannames doen is gevaarlijk. Wat is jouw droomauto? De droomauto is een Porsche 911 van de G-serie. Hoog aan de top dan een Reimagined by Singer versie. “Op het moment dat ik 100% vertrouwen krijg van de klant is mijn doel echt gehaald!” 53
“Het resultaat is een modern en toekomstgericht opleidingscentrum.” Flinke upgrade voor Koskamp Assen Het verhaal van Koskamp Assen start in 1998, het jaar waarin Koskamp “De Waag” overnam. De Waag was een bedrijf dat eigendom was van 25 inkoop van aandeelhouders. voornamelijk De banden, gezamenlijke geregeld via een ‘grossierbedrijf’, was toen een veel voorkomend fenomeen. Met een sterke focus op bandenverkoop, waren de aandeelhouders voornamelijk dealerbedrijven. Echter deden strubbelingen tussen de aandeelhouders over aansturing en winstverdeling, Koskamp besluiten het bedrijf over te nemen. De keuze voor Assen was strategisch en doordacht. Na eerdere succesvolle overnames in Leeuwarden, Drachten, Kampen, Almelo en Hengelo, was Assen een logische uitbreiding van ons verzorgingsgebied. Het bood ons de mogelijkheid om onze bezorgdiensten uit te breiden tot aan Beilen, waardoor we nog dichter bij onze klanten konden staan. In 2005 openden we vol trots onze eerste theoretische trainingsruimte in Assen, waarmee we de basis legden voor Koskamp Opleidingen, dat in 2014 het licht zag. Een belangrijke stap in onze overtuiging dat het bieden van toegevoegde waarde aan onze klanten cruciaal is voor ons succes. 54
Met het oog op de toekomst is besloten Koskamp Assen een volledige upgrade te geven. Het pand is volledig gemoderniseerd en verduurzaamd met zonnepanelen, een warmtepomp en vloerverwarming. Daarnaast zijn de kantine en kantoren volledig vernieuwd om onze medewerkers een inspirerende werkomgeving te bieden. Ook is het trainingscentrum in Assen volledig op de schop gegaan. Na de opening van “de werkplaats van de toekomst” bij onze vestigingen in Kampen (2018) en Arnhem (2021), was het een logische stap om het trainingscentrum in Assen eveneens te vernieuwen. Het trainingscentrum is voorzien van nieuwe gereedschappen en equipment om trainende monteurs de best mogelijke ervaring te kunnen bieden. De verbouwing is in augustus 2023 volledig afgerond. Het resultaat is een modern en toekomstgericht opleidingscentrum. september was het dan eindelijk Begin zover. Met enthousiasme hebben wij onze deuren heropend en mochten we weer een nieuwe groep studenten verwelkomen in onze werkplaats van de toekomst. 55
De eerste All Season band voor EV’s
Bovag Supercharge 2023 Duurzaamheid en succes vieren in de automotive Bouwen aan een Duurzame Relatie Bij Koskamp is het creëren van duurzame relaties met onze klanten een topprioriteit. Voor ons betekent duurzaamheid voortdurende groei en ontwikkeling. We staan klaar om onze klanten te helpen investeren in de nieuwste technologieën en apparatuur. Maar we gaan verder dan dat. We bieden ook diverse ondersteunende diensten aan op het vlak van bedrijfsvoering, marketingondersteuning en technische ondersteuning. We bieden onze klanten ook toegang tot waardevolle kennis in de vorm van trainingen en opleidingen, en innovatieve Scan de QR-code voor onze promotievideo. De Fabrique in Utrecht was op 3 oktober het bruisende decor van het Bovag Supercharge evenement en wij als trotse partner van Bovag waren erbij. Deze dag was gevuld met inspirerende sprekers die hun visie deelden op de toekomst van de auto-industrie. diensten zoals WESP, die diepgaande inzichten verschaffen. Voor het evenement hebben wij een promotievideo gemaakt, deze is te bekijken via de bovenstaande QR-code. Het Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar 2023 Het Bovag Supercharge evenement bood ook een podium voor de eervolle uitreiking van de titel ‘Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar 2023’. 57
Dit jaar werd Stolk Autoservice, aangesloten bij de AutoCrew-formule, bekroond tot de winnaar van deze titel. Het bedrijf volgt hiermee Dorpsgarage Elshof op, de winnaar van 2022. De jury prijst Emiel Stolk voor zijn ondernemerschap en onderscheidende visie. Jury-voorzitter Remco de Vette benadrukte: “Hij bewijst dat je met niets kunt beginnen en een bloeiend bedrijf kunt opbouwen. Stolk Autoservice onderscheidt zich door kansen te zien waar anderen bedreigingen waarnemen. Onder het motto ‘waar zit nog wél het werk?’ omarmt Stolk Autoservice bijvoorbeeld de opkomst van elektrische voertuigen (EVs). Ze voeren uitgebreide inspecties en onderhoud uit aan Tesla’s, waar Tesla zelf slechts beperkt onderhoud verricht, met de nadruk op remmen, onderstel, en meer.” Partnerschap met Stolk Autoservice Wij zijn blij dat we aan het succesverhaal van Stolk Autoservice mogen bijdragen. Onze langdurige samenwerking heeft geresulteerd in een synergie van diensten en een gedeelde focus op kwaliteit. Wij zijn vastberaden om in de toekomst samen te blijven werken en nieuwe mijlpalen te bereiken. Koskamp feliciteert Stolk Autoservice met het behalen van deze prachtige titel! 58
Green Technology Used Parts √ EEN BETAALBAAR PRODUCT VOOR EEN EERLIJKE PRIJS √ ZEER UITGEBREID LEVERINGSPROGRAMMA (MEER DAN 60.000 REFERENTIES) √ OPZOEKEN VIA KENTEKEN IN DE KOSKAMP WEBSHOP √ 12 MAANDEN GARANTIE (STIBA VOORWAARDEN) √ VANDAAG BESTELD MORGEN IN HUIS √ LEVERING DOOR GECERTIFICEERD DEMONTAGE BEDRIJF √ DUURZAAM > MINDER BELASTING VOOR HET MILIEU Powered by Koskamp
Michelin CROSSCLIMATE 2 elektrische auto’s Compacte personenwagens sedans sportieve middenklassers compacte suv’s middelgrote suv’s de expert onder de all-season banden (1) ontworpen voor veilige ritten, waar dan ook en in alle weersomstandigheden. I Toonaangevend voor remprestaties en tractie op sneeuw (2, 3) Toonaangevende prestaties in natte weersomstandigheden en sneeuw met de wettelijk toegestane minimale profieldiepte (2, 3, 4) Toonaangevende remprestaties op droog wegdek (5) Uitstekende levensduur (6) Lager brandstofverbruik (7) Zie wettelijke vermeldingen op keerzijde. B (b) A-D (a) (c) (d) ABC 69-71 dB D G R E C E C R T F I E E G D E R C E R C T I F I E E
VOLG EN BEHAAL DE TECHNISCHE OPLEIDING EN DE INFORMATIEAVONDEN koskampopleidingen.nl Ga voor meer informatie en voor de voorwaarden naar 61 EN MAAK GEBRUIK VAN KOSTECH GEEN GEZEUR GARANTIE
HIGH-TECH LIQUID TECHNOLOGY
www.vikingbanden.nl
Heeft u ‘m al gedownload? DE KOSKAMP APP! √ Makkelijk online bestellen √ Artikelen scannen in de webshop √ Blijf op de hoogte van al het nieuws van Koskamp √ Persoonlijk berichtencentrum √ Geeft inzicht in uw Kostech certificaten √ Inzicht in alle diensten (productpresentaties) van Koskamp Of scan de QR-code Of scan de QR-code
1 Online Touch