Merle Kleine Schaars Adviseur HR Uitdagingen en kansen op de arbeidsmarkt De Nederlandse arbeidsmarkt kampt met een ongekende krapte, er zijn meer vacatures dan werkzoekenden. Er zijn verschillende oorzaken voor de krapte op de arbeidsmarkt, denk aan vergrijzing maar ook de coronacrisis. Onlangs nog kwam in het nieuws naar voren: ‘lange wachttijden bij autogarages door tekort aan monteurs’. Tekorten doen zich in vrijwel alle beroepsgroepen en regio’s voor, ook in de automotive branche. De krapte op de arbeidsmarkt vraagt om een visie gericht op de toekomst. Richt u daarom op duurzaam werkgeverschap. Door te investeren in de juiste medewerkers en op een toekomstgerichte manier te werven en werken, zorgt u dat u ook in de krappe arbeidsmarkt de juiste expertise aantrekt en binnen houdt. Het draait erom uw bedrijf op een zo aantrekkelijk mogelijke manier te positioneren om nieuwe werknemers aan te trekken. Dit proces staat ook wel bekend als ‘Employer Branding’. Maar ook het behouden van medewerkers is een belangrijk aspect waardoor u continu aan uw werkgeversimago moet blijven werken. De medewerkers zijn het visitekaartje voor uw bedrijf, zorg dat zij positief zijn en met trots over hun baan en organisatie vertellen. 34
35 Online Touch Home