41

Sinds 2014 zet Koskamp zich samen met AutoNiveau in voor het vergroten en verbeteren van de kennis binnen de automotive-industrie. Dit omvat aanzienlijke investeringen met als doel zowel u als Koskamp een solide toekomst te bieden. Deze inspanningen werpen al jarenlang hun vruchten af. Garagebedrijven zijn in staat nieuwe technologieën te omarmen en een winstgevend model te ontwikkelen. Er wordt vooruitgang geboekt op het gebied van software-updates, digitale service registratie bij fabrikanten en het vervangen van cellen in batterijpakketten. Dit zijn allemaal taken die aanvankelijk niet waren voorzien toen we begonnen met het structureel opleiden van personeel. Dit succes is te danken aan het doorzettingsvermogen van ondernemers zoals u en monteurs die gedreven zijn om nieuwe technologieën te begrijpen. Arjan Ekkel Adviseur Opleidingen DE PRAKTIJK Arjan aan het woord: “ik herinner me een bedrijf dat dacht te voldoen aan de normen van goed werkgeverschap volgens zijn eigen standaard. Immers, het verdiende geld en had een volle agenda, tevreden personeel, enzovoort. De waan van de dag regeerde. Maar uiteindelijk werd het bedrijf geconfronteerd met de harde realiteit toen het klanten begon te verliezen, diensten moest uitbesteden en de winst zag verdampen. De eigenaar, typisch voor ondernemers, begon nog harder te werken, maar realiseerde zich uiteindelijk dat dit niet de oplossing was. Het bedrijf slaagde er niet in om aan te sluiten bij veranderende klantbehoeften op commercieel, operationeel en technisch gebied. In wanhoop ging de eigenaar in gesprek met het overgebleven personeel en ontdekte dat het bedrijf gebrek had aan kennis en vaardigheden, en dat alle verantwoordelijkheid bij hem lag. Hij had jarenlang de beslissingen genomen, maar had niet gezien dat zijn welwillendheid de ontwikkeling van zijn personeel had belemmerd. Vanaf dat moment werd het anders aangepakt. Er werd geïnvesteerd in training en opleidingen. Het bedrijf transformeerde naar een organisatie die bereid was fouten te maken en te leren bij nieuwe technische uitdagingen. Dit werkte: het personeel nam verantwoordelijkheid en durfde risico’s te nemen. Het bedrijf maakte vorderingen op technologisch gebied en bovendien keerde het plezier terug. Deze veranderingen werden online gecommuniceerd. Het bedrijf staat nu bekend als innovatief en niet bang om uitdagingen aan te gaan. Alle behaalde certificaten hangen aan de muur en zijn zichtbaar voor klanten. Minstens één keer per maand is er een overleg waarin de stand van zaken werd besproken. Dit zorgt voor betrokkenheid en legde verantwoordelijkheid bij het personeel, dat nu wordt beschouwd als een team van werknemers van een bedrijf met goed werkgeverschap. Het resultaat: een bloeiende, productieve organisatie!“ 41 Ontneem uzelf en uw personeel niet de kans op ontwikkeling in deze geweldige sector!

42 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication