Stap 3 De lambdasonde geeft de input mengselcorrectie. Voor de volgende voor stap de van het diagnoseproces adviseren we om de voorste lambdasonde los te koppelen. Zo ontnemen we het motormanagement de mogelijkheid om te corrigeren. Hierdoor ontstaat een (extra) foutcode, maar nu wordt het mengsel puur gevormd op basis van de gemeten luchthoeveelheid en de benzinedruk. We laten de autotechnicus opnieuw een viergasmeting doen. Conclusie na stap 3 Met losgenomen voorste lambdasensor komt de mengselverhouding dichtbij wat het zou moeten zijn. De mechanische toestand van motor, het inlaatcircuit en het brandstofsysteem zijn goed. De lambdasonde verstrekt blijkbaar onjuiste informatie. Tweede viergasmeting met losgenomen voorste lambdasonde. Stap 4 Meten is weten. De reeds vernieuwde (aftermarket) lambdasonde is verdacht. De autotechnicus kan de gok nemen en de lambdasonde opnieuw vervangen. Toch adviseren wij om dit niet te doen. De breedband-lambdasonde is namelijk goed te controleren als je begrijpt hoe deze werkt. Een breedband-lambdasonde maakt, net als een gewone lambdasonde, gebruik van een meetcel. Deze meetcel vergelijkt de hoeveelheid zuurstof in het uitlaatgas met de referentiezuurstof in de buitenlucht (meting via de kabel). Echter maakt de breedband-lambdasonde ook gebruik van een zogenoemde pompcel. De pompcel pompt zuurstof uit of in de meetcel. Het motorregelapparaat regelt de spanning op de pompcel zodanig dat de samenstelling van het gas in de meetcel constant bij λ=1 ligt. De meetcel geeft dan een spanning af van 450 mV. Wanneer het mengsel arm is, daalt de spanning over de meetcel en stuurt de regeleenheid de pompcel aan zodat de overtollige zuurstof naar buiten wordt gepompt. Dit resulteert in een positieve pompstroom. Bij een rijk mengsel zal de spanning op de meetcel stijgen. De regeleenheid laat de pompcel zuurstof uit de referentielucht naar binnen pompen door de pomp andersom aan te sturen. Dit is een negatieve pompstroom. Met behulp van deze informatie en een elektrisch schema adviseert de medewerker van AutoNiveau hoe de autotechnicus de spanning over de meetcel en de pompcel kan meten. Na het uitvoeren van een aantal metingen koppelt de autotechnicus het volgende terug. De spanning over de meetcel is 900 mV. De spanning over de pompcel is +400 mV. 48
49 Online Touch Home