63

moeten zijn. Dankzij het brede assortiment van de meeste fabrikanten is er voor elke rijstijl een geschikte Een sportieve rijder is band wellicht beschikbaar. af beter met een sportieve band dan met een voor rolweerstand geoptimaliseerde band onder zijn EV. Om het beste bandenadvies uit te kunnen brengen dienen dus de behoefte van de berijder en zijn autogebruik gekoppeld te worden aan het bandenaanbod in de gewenste maat. Binnen dit gebruik valt bijvoorbeeld ook of de klant vaak de maximale actieradius van zijn EV gebruikt. Als dit het geval is, dan is hij vaak beter af met een set zomer- en winterbanden, omdat daarmee in de zomerperiode de maximale actieradius behouden blijft. Om de juiste band aan behoefte en gebruik te kunnen koppelen is het bandenlabel een handig hulpmiddel, met name op het gebied van rolweerstand. Bedenk echter dat het bandenlabel maar drie aspecten van een band uitlicht, die samen de aspecten veiligheid en milieu vertegenwoordigen. Hierdoor is de parallel met de APK snel te trekken, waarbij de APK betrekkelijk weinig zegt over of een auto wel lekk rijdt. Voor een band geldt hetzelfde, aspecten als levensduur en rijplezier zijn niet uit het bandenlabel te lezen. Bovendien hoeft het upsellen naar een duur band niet voor weerstand te zorgen als deze band voldoet aan de behoefte en het gebruik, en vaak scoort op het aspect levensduur. Bandenlabel MICHELIN 205/55R16 91 V 252295 C1 69 dB Het bandenlabel is een handig instrument om verschillende banden binnen een maat met elkaar te vergelijken. Het label geeft een relatieve score op drie aspecten op het gebied van veiligheid en milieu. Het eerste aspect is het brandstofverbruik en daarmee ook de rolweerstand, wat met name voor EV’s en hybrides een belangrijk aankoopaspect is. De grip op nat wegdek is vooral een veiligheidsaspect, waarbij een klasseverschil een verschil in remweg van één autolengte betekent bij een snelheid van 80 km/u. Het geluidsniveau is vooral een milieuaspect en betreft het geluid buiten de auto. Deze waarde zegt dus niets over de hoeveelheid (afrol)geluid binnen de auto. 63

64 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication