“Zowel voor grote als kleinere bedrijven geldt dat er geen ontkomen aan is om de focus te leggen op duurzaamheid.“ De korting op de motorrijtuigenbelasting voor emissievrije personenauto’s wordt verminderd: van 100% naar 75% in 2025 en vanaf 2026 25%. Er zal in de loop van 2025 beoordeeld worden of dit zo blijft. Duurzaamheid Een belangrijk onderdeel van ons dagelijks leven is duurzaamheid. Ook in de automotive branche wordt een bijdrage gevraagd aan de regulering van CO2-uitstoot en andere duurzame aspecten van de dienstverlening. Aangezien het wagenpark in Nederland voor het overgrote brandstoffen, deel nog bestaat het uit zal fossiele verduurzamingsproces ingewikkeld en langdurig zijn. Vanaf 2025 vallen grote bedrijven onder de reikwijdte van de CSRD en zijn verplicht een duurzaamheidsrapportage op te stellen volgens Europese richtlijnen. In de jaren daarna zal het MKB aan de beurt zijn. Echter vormen de MKB-bedrijven al onderdeel van de waardeketen en zij zullen door de grote ondernemingen vanaf 2025 bevraagd worden wat hun bijdrage is brancheformat ontwikkeld. Zowel voor grote als kleinere bedrijven geldt dat er geen ontkomen aan is om de focus te leggen op duurzaamheid. Het zal een steeds belangrijker aspect worden in de schakels binnen de automotive branche. aan voor de duurzaamheid. Voor deze ondernemingen heeft de BOVAG een mobiliteitsbedrijven Creatief? In het regeerprogramma van kabinet-Schoof vormt de automotive branche een belangrijk onderdeel in het realiseren van de begroting voor het nieuwe jaar. Helaas sluit dit niet altijd aan op de wensen en verwachtingen. Zo wil de regering EV verder stimuleren en betaalbaar houden, maar de subsidiekraan wordt langzaam maar zeker dichtgedraaid. Ook de autobelastingen zullen hervormd worden, waarbij het hoogst onzeker is wat dit voor consequenties heeft voor de autogebruiker. Het zijn nog altijd onzekere tijden voor de automotive sector. Veel zal afhangen van enerzijds de economische ontwikkelingen en anderzijds van de diverse nieuwe wettelijke kaders. De gehele keten binnen de automotive zal zich hierop moeten voorbereiden. Er wordt veel gevraagd van de creativiteit van de ondernemer, waarbij het analyseren van de eigen dienstverlening en het vermogen te kunnen anticiperen op de komende marktveranderingen cruciaal zullen zijn. Jan Kers Financieel Directeur 35
36 Online Touch Home