OUTSIDE EDITIE 3, JAARGANG 2024 Bram Teun Koskamp: VAN JONG TALENT TOT LEIDERSCHAP Benieuwd? Blz. 10 TPMS: een vloek of een zegen? Lees verder op blz. 16 Op de koffie bij Bosch Car Service VAN DER VEEN Blz. 25 Verbinden, vernieuwen en vooruitkijken
Nog geen klant? Wij helpen u nóg succesvoller te worden! Koskamp is een familiebedrijf dat gespecialiseerd is in de automotive sector. Met 55 jaar ervaring begrijpen we als geen ander wat een modern autobedrijf nodig heeft. Daarom bieden wij méér dan alleen automaterialen. Aarzel niet om contact met ons op te nemen en ontdek hoe we u kunnen ondersteunen bij het bereiken van uw doelen. Wij kijken er met veel enthousiasme naar uit om u als onze gewaardeerde nieuwe klant te verwelkomen! Meld u aan via onze website of scan de QR-code Soest NIEUW! Hengelo BINNENKORT Colofon: Redactie Bas Post, Marieke Egberink, Remco Meijer Concept & Creatie Suzanne Meijerink In samenwerking met AutoNiveau, Bas Wintjes, Bosch Car Service Auto Egberts, Bosch Car Service Van der Veen Autogroep, Bram Teun Koskamp, Carla Nijland, Garage Vermeer & Kersten, Gideon Ekkels, Iris Verstrepen, Jan Kers, Joyce Bruntink, Ruben Lohuis, Tim Heinen Copyright 2024 Koskamp B.V. 2
TE VINDEN IN DIT MAGAZINE 03 04 Inhoudsopgave Voorwoord 06 Kort nieuws 08 10 Succesvol netwerken tijdens het Koskamp Netwerk Event Van jong talent tot leiderschap 16 TPMS: Een vloek of een zegen? 18 20 23 25 28 32 34 Vooruit in de EV-markt Update vestigingen Opleiding en ontwikkeling Op de koffie bij... Bosch Car Service Van der Veen Autogroep Achter de schermen bij Koskamp Opleidingen Monteurs mysterie: puzzels voor de pro Automotive in beweging: financiële ontwikkelingen ontcijferd 36 Webshopfunctionaliteiten 38 42 46 48 50 52 54 56 60 Inspelen op verandering Wielen: van occasionopwaardering tot kers op de taart Auto Solutions Pro Vermeer en Kersten: 3 trends en ontwikkelingen om op in te spelen... Bas Wintjes vertelt over de toekomst van de aftermarket en WESP Een nieuwe koers voor ervaren garagehouders Olie ontwikkelingen 62 Koskamp CRM Heffen op het juiste niveau: de juiste hefbrug voor uw werkplaats Technische Case - AutoNiveau 3
Voorwoord Voor u ligt de derde editie van de Koskamp Outside. Het jaar is bijna ten einde en is wederom voorbij gevlogen. In de vorige Koskamp Outside hebben we u geïnformeerd over de gerealiseerde en geplande verbouwingen gericht op schaalvergroting, de diversiteit van ons assortiment en de optimale lokale beschikbaarheid. Door kostenstijgingen die ook de automotive branche treffen, evenals oplopende wachttijden, wordt efficiënt werken voor elk autobedrijf steeds belangrijker. Ook Koskamp moet hierin meebewegen als uw business- en sparringpartner. Het leveren van de juiste prijs-kwaliteitverhouding op het juiste moment is een kernbehoefte die u als klant heeft. Daar zijn we ons van bewust, en we werken er elke dag aan om dit slimmer en beter te doen. Nieuwe ontwikkelingen Maar alleen het doosje of de band “schuiven” zou u als autobedrijf niet verder helpen, is onze visie. Daarom zijn we gepast trots dat we voortdurend nieuwe ontwikkelingen kunnen aankondigen. Een mooi voorbeeld hiervan is de unieke integratie van WESPdata in onze webshop. Hiermee kan een WESP-gebruiker snel de kansen van zijn eigen autobedrijf in vergelijking met de markt inzien en daarop inspelen. U ontvangt ook op kentekenniveau advies over het vervangen van onderdelen of het uitvoeren van diensten, gebaseerd op kilometrage en/of fabrieksvoorschriften. Met de voortgaande elektrificatie van het wagenpark zal onderhoud er in de toekomst anders uitzien dan nu. Daar willen we graag samen met u alvast op voorsorteren. Een andere belangrijke ontwikkeling is onze verhuizing van Bilthoven naar Soest. Hoewel het slechts een klein stukje verderop is, biedt het ons de mogelijkheid om bijna drie keer zoveel voorraad aan te houden, zodat we de regio Utrecht, Amersfoort en omgeving nog beter kunnen bedienen. 4
Lokaal contact met u Bij Koskamp kijken we met gepaste trots terug op drie succesvolle Koskamp Netwerk Events. We spreken onze waardering uit voor alle collega’s die dit evenement mogelijk hebben gemaakt en aan alle klanten die de moeite hebben genomen om te komen. Het waren drie waardevolle en inspirerende avonden waarbij persoonlijk contact voorop stond. Op pagina 8 vindt u een sfeerimpressie van deze avonden en kunt u lezen wat de invulling was. Training & Opleidingen Ten slotte melden we dat we dit jaar opnieuw honderden monteurs opleiden in onze drie opleidingscentra de ‘Werkplaats van de Toekomst’, een groep die wederom is gegroeid. Door de voortdurende veranderingen in het wagenpark wordt het onderhoud van auto’s en het verkorten van de diagnosetijd steeds uitdagender. We zijn verheugd dat steeds meer bedrijven dit inzien en investeren in trainingen en opleidingen en maken u ook graag deelgenoot van Koskamp Opleidingen. Een traject waarin u actief kunt meedoen om talenten voor onze branche te werven en te behouden Wij wensen u veel inspiratie en leesplezier! Tim Heinen - Algemeen Directeur
Kort nieuws Keuzemenu Service met kwaliteit, passie en zorg! Sinds september hebben we een nieuw keuzemenu ingevoerd bij ons Klanten Contact Centrum, waardoor we u efficiënter kunnen helpen. Met dit keuzemenu brengen we u direct in contact met de juiste persoon of afdeling, wat zorgt voor kortere wachttijden en een persoonlijke aanpak. Het keuzemenu bevat vier opties: Vragen over de website Technische vragen Logistieke vragen Overige vragen Scan de QR-code voor informatie over onze medewerkers en de opties, zodat u precies weet wat u kunt verwachten. Wat betekent dit voor u? Minder wachttijd: Dankzij het keuzemenu wordt u nog sneller geholpen. Sneller contact met de juiste medewerker: Kies de juiste optie en u wordt direct doorverbonden. Meer duidelijkheid: Geen verwarring meer over wie u moet spreken; u komt direct bij de juiste afdeling terecht. Sinds de invoering op 23 september hebben we al 17.000 telefoongesprekken afgehandeld, met een gemiddelde wachttijd van slechts 7 seconden. Het is geweldig om te zien dat onze klanten steeds beter hun weg vinden in ons keuzemenu, waardoor ze snel bij de juiste medewerker terechtkomen. We zijn momenteel ook bezig met de ontwikkeling van een spraakgestuurde Voicebox-optie. Met deze innovatieve functie kunt u uw keuze inspreken. Deze nieuwe functie zal het nog makkelijker maken om snel de juiste hulp te krijgen, bijvoorbeeld als u belt vanuit de auto. We kijken ernaar uit om deze verbeterde service binnenkort met u te delen! Tip: Als u de opties van het keuzemenu al kent, kunt u direct uw keuze maken zonder het hele menu af te wachten. 40-jarig jubileum Gert Letteboer In oktober vierden wij een bijzondere mijlpaal binnen Koskamp. Het 40-jarig jubileum van Gert Letteboer. Gert startte als accountmanager binnen Koskamp en is door de jaren heen uitgegroeid tot het gezicht van de commerciële afdeling. 6 40
KOSKAMP OPLEIDINGEN VERSTERKT SAMENWERKING MET BOSCH Sinds september hebben wij onze bestaande relatie met Bosch versterkt door een nieuwe samenwerking: deelnemers van Bosch Workshop Partner (BWP) kunnen nu trainen bij Koskamp Opleidingen. Onze trainingscentra zijn nu dan ook Bosch Certified, wat betekent dat ze voldoen aan de strenge kwaliteitsnormen en standaarden van Bosch. Deze samenwerking opent de deur naar trainingen dichter bij huis, waardoor onze klanten profiteren van nog meer gemak en toegankelijkheid. 10 JAAR KOSKAMP OPLEIDINGEN Wat in 2014 begon met één locatie in Assen en een Technisch Opleidingsplan, is uitgegroeid tot een netwerk van drie moderne werkplaatsen in Arnhem, Assen en Kampen. Samen met AutoNiveau hebben we in de afgelopen jaren talloze mijlpalen bereikt. Met de opening van nieuwe locaties, de lancering van nieuwe trainingen en opleidingen, voortdurende ontwikkeling van onze werkplaatsen en de rebranding van Koskamp Opleidingen in 2023, hebben we een solide basis gelegd voor de toekomst van de automotive sector. We kijken terug op 10 jaar vol leermomenten, groei en innovatie. Maar we kijken vooral uit naar een toekomst die we samen met jullie blijven vormgeven. 7
Succesvol netwerken tijdens het Koskamp Netwerk Event Onlangs organiseerde Koskamp een serie succesvolle netwerkavonden in de trainingscentra in Arnhem, Assen en Kampen. Deze avonden waren specifiek gericht op eigenaren en bedrijfsleiders binnen de automotive branche. Ze boden deelnemers de kans om kennis op te doen, nieuwe inzichten te verkrijgen en uitgebreid te netwerken. Het event was een perfecte gelegenheid om op informele wijze contacten te leggen en ervaringen te delen met vakgenoten. De toekomst van de markt door Jos Veldhuisen, hoofdredacteur van het Aftersales Magazine We trapten het programma af met een lezing van Jos Veldhuisen, die zijn licht liet schijnen over de ontwikkelingen in de automotive branche. Hij benadrukte de toenemende impact van digitalisering en automatisering in werkplaatsen, en hoe deze veranderingen ondernemers zowel kansen als uitdagingen bieden. Jos Veldhuisen legde uit dat bedrijven die deze technologische vooruitgang omarmen, een sterke concurrentiepositie kunnen verwerven. Zijn lezing bood niet alleen een blik op de toekomst, maar gaf autobedrijven ook concrete handvatten om nu al te anticiperen op wat komen gaat. 8 Het belang van tijdsregistratie door Bas Wintjes, eigenaar van WESP Bas Wintjes, werkzaam bij WESP, sprak over het belang van klokken binnen werkplaatsen. Hij benadrukte hoe belangrijk het is voor autobedrijven om uren nauwkeurig bij te houden en te factureren. Deze tijdsregistratie is niet alleen belangrijk voor de efficiëntie, maar kan ook helpen bij het verbeteren van de klanttevredenheid. Volgens Bas Wintjes wordt de waarde van deze data vaak onderschat, terwijl het juist cruciale informatie kan opleveren om processen te optimaliseren en de winstgevendheid te verhogen. Hij deelde concrete voorbeelden uit de praktijk, die veel ondernemers inspireerden om de effectiviteit van hun eigen werkplaatsen onder de loep te nemen.
Leiderschap en ondernemerschap door Bas Nijhuis Als afsluitende spreker stond niemand minder dan Bas Nijhuis, scheidsrechter in het betaald voetbal, op het podium. Op een verfrissende en humoristische wijze trok hij parallellen tussen zijn ervaringen op het voetbalveld en de uitdagingen van ondernemers. Bas Nijhuis deelde lessen over leiderschap, omgaan met druk en het nemen van beslissingen in stressvolle situaties. Zijn verhalen, rijk aan anekdotes uit zijn scheidsrechterscarrière, wisten de aanwezigen te boeien en gaven een unieke kijk op ondernemerschap vanuit een heel andere hoek. Zijn boodschap over het belang van samenwerken, vertrouwen en beslissingen durven nemen, sloot perfect aan bij de dagelijkse praktijk van veel ondernemers in de zaal. Netwerken in een ontspannen sfeer Naast het inhoudelijke programma was er volop gelegenheid om te netwerken. Tijdens de afsluitende borrel werd er enthousiast genetwerkt en konden deelnemers ervaringen en ideeën uitwisselen. De ontspannen sfeer zorgde ervoor dat zowel bestaande relaties als nieuwe contacten werden versterkt. Het Koskamp Netwerk Event bood hiermee niet alleen een avond vol inspiratie, maar ook een waardevolle kans om nieuwe samenwerkingen te verkennen. 9 Een geslaagd evenement met een blik op de toekomst Wij kijken met trots terug op het succes van het Koskamp Netwerk Event. De positieve reacties van de deelnemers bevestigen dat de combinatie van inhoudelijke lezingen en netwerkmomenten perfect aansloot op de behoeften van de ondernemers in onze sector. Bij Koskamp vinden we het belangrijk om niet alleen leverancier te zijn, maar ook een partner die actief bijdraagt aan de ontwikkeling van onze klanten. Dit evenement heeft ons in staat gesteld om kennis te delen en de onderlinge banden te versterken. Met frisse ideeën en nieuwe relaties keerden de deelnemers huiswaarts. Wij kijken ernaar uit om in de toekomst nog meer van dit soort evenementen te organiseren, waarmee we blijven inspelen op de ontwikkelingen in de automotive sector en onze klanten ondersteunen in hun groei en succes.
Van jong talent Interview met Bram Teun Koskamp tot leiderschap Mijn loopbaan bij Koskamp begon in 1984, waar ik op woensdagmiddagen en zaterdagen auto’s waste. Ik zat nog op de Mavo en vond het leuk om met auto’s bezig te zijn. Wat begon als een bijbaantje, werd al snel serieuzer. In 1985 rondde ik de mavo af en probeerde nog een half jaar op de Meao, maar dat was niets voor mij. Ik was geen geweldige leerling en had ook niet veel zin om verder te studeren; liever werkte ik met mijn handen. Begin 1986 kreeg ik de kans om volledig aan de slag te gaan bij Koskamp. In het begin hield ik me bezig met het aanvullen van het magazijn, opruimen, en natuurlijk het wassen van de auto’s. Ik werkte elke zaterdag, dus zes dagen per week, altijd met veel plezier. Dat was een mooie tijd. Toen ik begon, was ons bedrijf net gestart met een nieuwe vestiging in Kampen. Gert Letteboer, de tweede man in Den Ham, werd de vestigingsmanager in Kampen. Iedereen schoof een plekje op in het bedrijf, en zo kreeg ik ook mijn kans en meer verantwoordelijkheden. Dit was het echte begin van mijn carrière. In de loop der tijd kreeg ik verschillende functies. Naast het magazijnwerk en het drukken van de kentekenplaten deed ik baliewerk en werkte ik aan telefonische verkoop. Dat was nog in de De nieuwe vestiging in Leeuwarden in 1998 10 tijd met de kaartenbak waarop de voorraad werd bijgehouden. Later kwam daar inkoop bij en hielp ik met het plannen van de routes voor de chauffeurs. Ons bedrijf was toen nog klein, met ongeveer vijftien mensen in dienst. Het was overzichtelijk en iedereen kende elkaar goed. In 1986 werd de vestiging in Kampen geopend, daar werkten we met een man of vijf. Daarna breidden we langzaam uit. In 1992 openden we een nieuwe vestiging in Almelo en aan het einde van dat jaar namen we ook een bedrijf in Hengelo over. Het ging toen allemaal vrij snel, want tegen het einde van 1993 kregen we bericht dat er in Friesland weer 2 mooie bedrijven te koop waren. Begin 1994 namen we die over en breidden we ons verzorgingsgebied nog verder uit.
Ik was 24 en woonde nog bij mijn ouders thuis toen ik tegen hen zei: “Dat lijkt me wel wat, daar wil ik naartoe.” Zo begon mijn reis bij Bosma, waar ik vanaf 1 januari 1994 directeur werd. Bosma had op dat moment 66 medewerkers en was groter dan Koskamp. Het was eigenlijk een omgekeerde overname, want hoewel Koskamp het bedrijf overnam, was Bosma op dat moment groter. Ze hadden geen opvolging en dat bood ons de kans om het bedrijf over te nemen. Het was geen gemakkelijke start. Direct na de overname moesten we 12 mensen ontslaan, want het bedrijf stond in de rode cijfers. Dat was niet makkelijk, en ik werd natuurlijk gezien als de boosdoener. Maar goed, dat was part of the deal en samen met Koskamp Senior en de rest van het directieteam hebben we de schouders eronder gezet en een nieuwe koers uitgestippeld. Vanaf dat moment hadden we een vestiging in Leeuwarden en Drachten, daarna kwam in 1996 Sneek erbij. Het waren voor mij fantastische jaren waarin ik helemaal mijn eigen ding kon doen. Het voelde echt als mijn bedrijf, mijn verantwoordelijkheid. In die tijd moest ik ook Fries leren. Dat ging me uiteindelijk goed af, hoewel we ook met andere uitdagingen te maken kregen, zoals het aansluiten van de computersystemen. In die tijd duurde het nog drie maanden om een datalijn te krijgen, dus de opstart met klanten verliep niet altijd vlekkeloos. Toch heb ik die periode als een geweldige tijd ervaren. Ik woonde de eerste 2,5 jaar in een hotel in Friesland en ging alleen in het weekend naar huis, met een koffertje vol vuile was voor mijn moeder. In 1996 kocht ik een huis vlakbij Leeuwarden, waar ik acht jaar lang met veel plezier heb gewoond. “met een koffertje vol vuile was voor mijn moeder.“ 11
we alles samen naar Den Ham. Ik woonde toen nog steeds in Friesland en reed drie tot vier keer per week naar Den Ham om samen met het team mee te werken om de kinderziekten eruit te halen en alles in goede banen te leiden. In 1999 begon echter een nieuwe fase: de centralisatie. We hadden toen balies, showrooms en telefoons op alle vestigingen. Op het hoogtepunt hadden we 14 vestigingen, van Kampen tot Hengelo en Deventer tot Leeuwarden. Maar we zagen in dat dit model niet houdbaar was. Elke vestiging had zijn eigen personeel, maar de verdeling van de werkdruk klopte niet. Sommige vestigingen verwerkten veel meer telefoontjes dan andere vestigingen. Ik begon alles bij te houden in een Excel-bestand en zag duidelijke verschillen. Dit gaf het startsein voor de centralisatie, en zo werd het Klanten Contact Centrum geboren. Iedereen in de markt verklaarde ons voor gek. Ze zeiden: “Dat houden ze geen anderhalf jaar vol, ze gaan failliet.” Maar we hadden een andere visie. We zetten in op grotere vestigingen en een gecentraliseerd systeem. In 1999 startten we met twee callcenters, waarvan er één in Leeuwarden zat. Het callcenter in Leeuwarden bleef bestaan tot ongeveer 2002, maar door personeelsverloop besloten we alles in Den Ham te centraliseren. We schakelden over op één locatie, wat een flinke stap vooruit bleek. Rond die tijd werd online steeds belangrijker, en werd duidelijk dat centralisatie de toekomst was. In 2002 trokken In 2003 zetten we de logische vervolgstappen die we in ons plan hadden uitgewerkt. We begonnen vestigingen te sluiten, te beginnen in Twente, waar we Almelo, Oldenzaal en Enschede sloten. Alleen Hengelo bleef nog even open, maar ook dat pand was uiteindelijk te klein om onze groeiambities waar te maken. Uiteindelijk sloten we na het aflopen van het huurcontract ook die vestiging. In de jaren dat we begonnen te bouwen aan onze nieuwe vestiging en het hoofdkantoor in Den Ham, was het duidelijk dat we steeds groter dachten. In 2008 kwam de overname van de automotive tak van Lasaulec, een belangrijke stap in onze groei. We waren toe aan een nieuwe visie: grotere vestigingen en geen balies en showrooms meer. Het bedrijf bleef zich ontwikkelen en groeide verder. 12
Naast mijn rol als voorzitterschap directeur en medeeigenaar van Koskamp, had ik vanaf 2011 ook het van Vrooam op me genomen. Vrooam is een netwerk van prachtige familiebedrijven, waarin we gezamenlijk werken en afspraken maken. Dat is iets waar ik veel waarde aan hecht, maar het kost ook veel tijd en aandacht. Naarmate Koskamp bleef groeien, merkte ik dat het steeds moeilijker werd om beide rollen goed te combineren. Ons bedrijf breidde zich uit met nieuwe afdelingen en er kwamen steeds meer mensen bij. Het werd gewoonweg te veel om alles te combineren. Er brak een nieuwe tijd aan binnen ons bedrijf. Voor het eerst in onze geschiedenis werd een extern persoon aangesteld als algemeen directeur: Tim Heinen. Dit was voor ons als familiebedrijf een behoorlijke verandering. Toch was Tim geen vreemde voor ons. Hij werkte al zo’n tien jaar bij Koskamp en had in die tijd al veel verantwoordelijkheden op zich genomen. Hij fungeerde eigenlijk al als adjunct-directeur. Toen ik in 2019 vijftig werd, wilde ik voor het eerst een wat langere vakantie maken met mijn gezin. Drie weken vakantie naar Amerika, zonder voortdurend gebeld te worden of beslissingen te moeten nemen. Dat was het moment waarop ik met Tim ging praten. Ik vertelde hem dat ik Koskamp en Vrooam beide geweldig vond, maar dat het tijd werd voor vernieuwing binnen ons bedrijf. “Vers bloed”, zoals ik dat noemde. In die gesprekken heb ik tegen Tim gezegd dat ik graag directeur zou wilde worden. eindverantwoordelijkheid dragen. dat Dat hij hij over de de Koskamp algemeen volledige zou IEPEN HÛS IN FRIESLAND: een dag vol verrassingen Na de overname van Bosma besloot Koskamp om een bekende traditie van Den Ham mee te nemen naar Friesland: de open dagen. De vestiging in Friesland was groot en indrukwekkend met twee verdiepingen en zelfs een lift. Om bezoekers naar de bovenste verdieping te krijgen, bedacht men een creatieve oplossing: een medewerker werd ingezet als piccolo bij de lift. Alles verliep volgens plan, maar elke keer wanneer de piccolo een groep naar boven bracht, schonk hij onderweg ook een biertje... Het werd al snel gezellig. Zoals wel vaker, liep het op een bepaald moment net even anders dan verwacht. Op een gegeven moment pakte de piccolo spontaan de microfoon en sprak met volle overtuiging: “Er is een tijd van komen en er is een tijd van gaan. De tijd van gaan is nu gekomen, want morgen moeten we allemaal weer aan het werk.” De boodschap had een onverwacht sterk effect. Binnen een kwartier was het pand leeg; 400 bezoekers vertrokken haastig. Bram Teun vertelde “ik was woest”. De volgende dag vroeg hij de verantwoordelijke medewerker om uitleg. Zijn verklaring? “Ja, dat komt door het pak. Zodra ik het aantrek, krijg ik “beslissingsdrang”. Dan gebeuren dit soort dingen.” 13
Voor mij was dat geen stap terug, maar juist een stap vooruit. Het gaf mij en ons bedrijf de ruimte om andere dingen op te pakken, zoals maatschappelijke betrokkenheid en mijn werk bij Vrooam. Niet dat ik minder wil gaan werken, verre van dat, maar ik wilde mijn tijd anders verdelen. Maar goed, toen ik het idee had om Tim als algemeen directeur aan te stellen, moest ik dat wel eerst even uitleggen aan Koskamp Senior. Hij was nog niet op de hoogte gebracht van mijn plannen. Ik ging naar Koskamp Senior toe en vertelde hem wat ik van plan was. Hij luisterde rustig en aandachtig en zei toen: ‘Bram, je hebt helemaal gelijk. Als je 160% werkt, heb je elk slechts 80% en kun je dus voor beide niet de gewenste 100% bereiken. Dat schiet niet op. Ik sta er volledig achter.’ Dat was mooi om te horen. Sinds 2019 hebben we onder Tim’s leiding bijna onze omzet verdubbeld. Dat laat wel zien hoe succesvol deze keuze is geweest. Tim heeft ook het volledige zeggenschap over de onderneming, en daar leg ik me bij neer. Soms kom ik met een idee waar hij niets in ziet, en dan zegt hij gewoon: ‘Bram, dat doen we niet.’ En dat is prima. Hij is de eindverantwoordelijke voor de onderneming nu. Het heeft geen zin als ik me daar te veel mee bemoei. Er moet één kapitein op het schip staan en die keuze moet iedereen respecteren anders is er geen draagvlak. Ik zie vaak bij bedrijven dat de junioren de opdracht krijgen de zaak over te nemen of te leiden maar niet de vrijheid om te handelen. Dat is dodelijk voor een bedrijf en voor degene die de verantwoordelijkheid heeft gekregen of moet nemen. Dat is niet werkbaar voor degene die het moet uitvoeren. Als familie (Liesbeth en Bram) hebben we uiteraard de aandelen in ons bezit en zijn we de eigenaren van het bedrijf. Maar we hebben ons vertrouwen uitgesproken en overleggen eens per maand over de cijfers, de voortgang en de te volgen koers. Dan helpt het niet als wij daar tussendoor fietsen. Je moet met je tijd mee, dat is wel duidelijk. Als je blijft doen wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg. Mijn eigen rol zal steeds kleiner worden, en dat is ook goed zo. Ik ben trots op het team dat we hebben opgebouwd. De jongelui zijn de toekomst van ons bedrijf, en ik ben blij en dankbaar dat ze bij ons willen werken. Laat ze maar lekker hun gang gaan, en fouten maken hoort er ook bij. Daar leer je van. Als je een keer goed je neus stoot, dan weet je de volgende keer wel beter. Daar leer je vaak meer van dan uit een boekje. “Als je blijft doen krijg je wat je altijd kreeg.“ wat je altijd deed ,
15
TPMS: Een vloek of een zegen? Tekst Gideon Ekkels - Productmanager Het is inmiddels een decennium geleden dat TPMS verplicht werd in nieuwe auto’s. In die tijd is er veel veranderd, maar de verwachte impact is aanzienlijk kleiner gebleken. Voor veel bedrijven, ongeacht of u nu bandenspecialist, universeel garagehouder of dealer bent, zal TPMS eerder een noodzakelijk kwaad dan een margemaker zijn. Is dat terecht, of valt er toch meer uit te halen? Laten we eerst een korte blik werpen op de geschiedenis. TPMS staat voor Tire Pressure Monitoring System en bestaat al sinds de jaren ’80. De Porsche 959 was in 1986 het eerste voertuig met een dergelijk systeem, al was het technische principe afwijkend ten opzichte van de TPMSsensor die tegenwoordig wordt toegepast.Twee sensoren werden met een soort diafragma aan de binnenkant van het hielbed van de velg geplaatst. De gemeten waarden werden vergeleken met een referentiewaarde, waarna de informatie werd doorgegeven aan een ontvanger op het fuseelichaam. Porsche had een goede reden om zo’n geavanceerd systeem te ontwikkelen. De Porsche 959 was namelijk een homologatiespecial met een topsnelheid van 317 km/u, wat voor die tijd ongekend was. Bij zulke snelheden zijn de gevolgen van een lekke band niet te overzien, 16 vandaar de ontwikkeling van speciale banden met technologie die we de voorloper van RunFlatbanden kunnen noemen. Het nadeel van zulke banden is dat je minder snel merkt dat er een band lek is. Iets wat de TPMS-sensor veel sneller registreert. Deze sensoren detecteren onderspanning sneller dan een bestuurder dat zou merken. Hierdoor liep de ontwikkeling van TPMS parallel aan die van RunFlat-banden. Goodyear ontwikkelde speciaal voor de Corvette in 1991 een RunFlat-band, en Michelin kwam in 1996 met het technisch gecompliceerde PAX-systeem. In 2000 was het de beruchte Renault Laguna II die voor het eerst TPMS combineerde met standaard banden. Eind jaren ‘90 en begin jaren ‘00 veroorzaakte het Firestone-schandaal in de Verenigde Staten ruim 200 verkeersslachtoffers. Deze ongevallen ontstonden door een combinatie van factoren, waarbij onderspanning onderspanning in werd temperatuur in de banden te hoog, waardoor het loopvlak losliet. Om dergelijke ongelukken in de toekomst te voorkomen, Firestonebanden een grote rol speelde. Door de de
Een geïntegreerde batterij voorziet de sensor van stroom. Aanvankelijk werd verwacht dat deze batterijen binnen drie jaar leeg zouden zijn, maar die voorspelling bleek onjuist. Tegenwoordig gaat men ervan uit dat de batterijen tussen de 7 en 10 jaar meegaan. Congres nam het Amerikaanse de TREAD-act aan. Deze wet verplichtte dat vanaf 1 september 2007 alle lichte voertuigen voorzien moesten zijn van een TPMS-systeem. Europa volgde in 2012, en vanaf 1 november 2014 moesten alle personenauto’s in de Europese Unie ook een TPMS-systeem hebben. TPMS-systemen zijn in te delen in twee varianten, directe en indirecte TPMS. Indirecte TPMS gaat uit van het principe dat een band met onderspanning een kleinere diameter heeft dan een band met de juiste spanning. Met bijvoorbeeld ABS/ESP-sensoren is deze diameterafwijking te registreren, wat het een relatief goedkoop te produceren systeem maakt. Het systeem is echter relatief onnauwkeurig, het kan geen exacte bandenspanningen meten en verschillen in de omgevingstemperatuur hebben veel invloed op het meetresultaat. Directe TPMS gebruikt een sensor die ook als ventiel fungeert, waardoor de exacte bandenspanning gemeten sensor bevat een kleine kan antenne worden. Deze die de meetwaarden via een frequentie van 433 MHz (of 315 MHz voor Amerikaanse auto’s) naar de auto communiceert. Voor veel consumenten is TPMS vooral een vervelende financiële bijkomstigheid bij de bandenwissel, vooral veroorzaakt doordat men de functie ervan niet kent. Belangrijker nog, vaak is het doel achter het TPMS-systeem niet duidelijk. Zodra de consument overtuigd is van het veiligheidsaspect maakt die meerprijs bovenop die toch al niet goedkope banden niet echt meer uit, waarmee ook op TPMS een gezonde marge gemaakt kan worden. Ga niet gelijk honderd euro voor een universele sensor vragen, maar voor een veiligheidsvergrotend aspect mag je gerust een eerlijke prijs vragen. Laten we bovendien het duurzaamheidsaspect niet vergeten, de juiste bandenspanning zorgt voor een lager verbruik of een groter rijbereik. Er ligt dan misschien ook nog wel een grote kans voor onze branche om de consument beter te informeren. Met alle veiligheids- en duurzaamheidswetgeving die er op de branche af komt is het best bijzonder dat TPMS zo weinig aandacht krijgt, terwijl de impact van het systeem gigantisch is. Volgens de EU zorgt onderspanning voor 2 miljoen ton CO2 extra en wereldwijd zo’n 200 miljoen banden die vroegtijdig worden afgeschreven. Misschien toch niet zo’n slecht idee om directe TPMS te verplichten? "Met alle veiligheids- en duurzaamheidswetgeving die eraan komt, is het best bijzonder dat TPMS zo weinig aandacht krijgt" 17
Feiten over Auto Egberts B.V.: Bedrijf: Auto Egberts B.V. Locatie: Leek Aantal monteurs: 3 Garageformule: Bosch Car Service Klant bij Koskamp sinds: 2024 Gerben Weegenaar - Eigenaar Vooruit in de EV-markt Succesvol specialiseren in elektrische voertuigen Auto Egberts B.V., aangesloten bij Bosch Car Service, heeft de afgelopen jaren een sterke positie opgebouwd op het gebied van elektrische voertuigen (EV), in zowel verkoop als onderhoud. We spraken met Gerben, eigenaar van het bedrijf, over hun keuze om zich te focussen op EV’s, de uitdagingen die dit met zich meebrengt, en hun nieuwe samenwerking met Koskamp. Een markt in beweging Auto Egberts begon een aantal jaar geleden met een klein aantal EV’s op voorraad. Al snel bleek dat de vraag vanuit de markt veel groter was dan verwacht. “De vraag naar elektrische voertuigen gaf voor ons de aanleiding om ons hierin te verdiepen,” vertelt Gerben. “Inmiddels hebben we in vier jaar tijd zo’n 700 EV’s verkocht. Dat succes dwong ons om ons verder te specialiseren. Met enthousiasme en door samen te werken, hebben we dit opgepakt.” Uitdagingen in de werkplaats Hoewel EV’s veel voordelen bieden, brengt het specialiseren in deze technologie ook uitdagingen met zich mee. Zo vraagt de overstap naar EV’s om een andere benadering van onderhoud en zijn er specifieke vaardigheden nodig in de werkplaats. “In de basis zijn er geen grote uitdagingen, omdat we intensief samenwerken met partijen die ook actief zijn op het gebied van EV,” legt Gerben uit. “Wel blijkt de juiste medewerkers vinden een uitdaging. Het vraagt een proactieve houding en interesse in EV-technologie, wat niet bij elke monteur vanzelfsprekend is. De technici die zich wel verdiepen in EV’s, ontdekken al snel dat het minder complex is dan gedacht, en dat er volop reparatiemogelijkheden zijn.” Specialisatie in EV verkoopt Naast het onderhoud verkoopt Auto Egberts ook zelf EV’s, en dat trekt nieuwe klanten aan die elders een EV hebben aangeschaft maar voor het onderhoud bij hen aankloppen. “We hebben 18
altijd zo’n 40 tot 50 EV’s op voorraad,” vertelt Gerben. “Klanten die bij ons komen, weten dat we gespecialiseerd zijn in EV’s. Dat geeft vertrouwen. EV’s vergen misschien minder onderhoud dan brandstofauto’s, maar dat betekent niet dat er geen omzet gegenereerd wordt. Wij hebben het voordeel dat we ons reguliere werkaanbod beter kunnen sturen, doordat niet elke EV bij verkoop een (enorme) beurt moet hebben. Ze komen nagenoeg niet terug voor garantiewerkzaamheden, wat betekent dat we veel meer extern kunnen factureren en nagenoeg geen interne garantiekosten hebben.” De opkomst van EV’s Het team van Auto Egberts volgt de ontwikkelingen binnen de EV-markt op de voet. Met de opkomst van snellere laadtijden en verbeterde technologie zien ze een continue toename in de vraag naar EV’s, vooral bij particuliere klanten. “Elke dag verkopen we minstens één EV,” zegt Gerben. “Ik werk al 25 jaar in de automotive, en de opkomst van EV’s is een van de grootste veranderingen die ik heb meegemaakt. Dieselauto’s zie je bijna niet meer; het is nu vooral EV’s en hybride voertuigen die domineren. Veel klanten ruilen hun oudere één-fase EV in voor een model met drie fasen dat sneller oplaadt. Deze ontwikkelingen zorgen voor een enthousiaste sfeer, zowel bij ons als bij onze klanten.” Een belangrijke nieuwe partner: Koskamp De samenwerking met Koskamp is pas dit jaar begonnen, maar heeft nu al een positieve impact op Auto Egberts. “Het vinden van een toeleverancier was die essentieel,” aansluit aldus bij onze Gerben. “Na filosofie enkele gesprekken en een bezoek aan Den Ham wisten we dat Koskamp de juiste partner was. Hun brede organisatie biedt ons ondersteunende diensten zoals trainingen, marketing en ondersteuning op HR-gebied. Samenwerking in de hele keten is voor ons de sleutel om de huidige en toekomstige markt goed te kunnen bedienen.” Klaar voor de toekomst Wat de toekomst betreft, ziet Auto Egberts nog volop kansen. De overheid wil de adoptie van EV’s stimuleren door brandstofauto’s zwaarder te belasten, wat de Total Cost of Ownership (TCO) van EV’s steeds aantrekkelijker maakt. “Voor ons betekent dit dat we blijven investeren in scholing en meegaan met de marktontwikkelingen,” besluit Gerben. “We zijn klaar voor de toekomst, mede dankzij onze samenwerking met Koskamp.” “We zijn klaar voor de toekomst onze samenwerking met Koskamp.“ , mede dankzij 19
Update vestigingen Vestiging Bilthoven gaat verhuizen naar Soest Onze vestiging in Bilthoven, die in 2018 werd geopend, gaat binnenkort verhuizen naar een grotere locatie in Soest. Deze strategische stap maakt verdere groei in de regio mogelijk en stelt ons in staat onze klanten nog beter van dienst te zijn. Sinds de opening in 2018 heeft de vestiging in Bilthoven zich succesvol ontwikkeld, maar door beperkte uitbreidingsmogelijkheden in het huidige pand is besloten te verhuizen naar een locatie met meer potentieel. De nieuwe vestiging bevindt zich aan de Belvedèreweg 8, 3762 EE Soest, op slechts 7 kilometer afstand. Het pand biedt bijna drie keer zoveel ruimte als de vestiging in Bilthoven, waardoor we een groter assortiment kunnen aanhouden en Bij Koskamp zijn we voortdurend bezig met het verbeteren van onze service en het uitbreiden van onze mogelijkheden om aan de groeiende vraag van onze klanten te voldoen. We zijn verheugd om enkele belangrijke updates te delen over onze vestigingen, die niet alleen onze infrastructuur verbeteren, maar ook onze positie als betrouwbare partner voor autobedrijven in de regio versterken. In deze update bespreken we de aanstaande verhuizing van onze vestiging in Bilthoven naar een grotere locatie in Soest, evenals de voortgang van de bouw van ons nieuwe distributieen opleidingscentrum in Hengelo. 20 onze kunnen verbeteren. Verbeterde bereikbaarheid en groeipotentieel De nieuwe locatie in Soest biedt niet alleen meer ruimte, maar ook een betere bereikbaarheid voor klanten in de omgeving van Amersfoort en omliggende regio’s. De vestiging in Soest zal vanaf januari 2025 operationeel zijn. Met deze verhuizing zetten wij een belangrijke stap in de verdere ontwikkeling van onze activiteiten en versterken we onze positie als betrouwbare partner voor autobedrijven en dealers in de regio. operationele efficiëntie
Update nieuwbouw vestiging Hengelo In het tweede kwartaal van 2024 is bouwbedrijf Löwik uit Almelo gestart met de bouw van ons gloednieuwe distributiecentrum in Hengelo. Dit moderne pand, gelegen op een prominente zichtlocatie, vormt een belangrijke stap in de uitbreiding van Koskamp. Naast het distributiecentrum realiseren we ook een opleidingscentrum voor de automotive sector, waar we de vakmensen van de toekomst kunnen trainen en ondersteunen. Hoewel de bouw enige vertraging heeft opgelopen door de vermeende vondst van asbest op de bouwgrond, zijn de werkzaamheden inmiddels weer in volle gang. Dankzij de goede samenwerking met Löwik verloopt de bouw nu voorspoedig, en we verwachten dat de vestiging in februari 2025 operationeel zal zijn. Het nieuwe gebouw wordt volgens de hoogste normen gebouwd en voldoet aan alle moderne duurzaamheidsvereisten. Het pand zal onder andere voorzien zijn van zonnepanelen, warmtepompen en een sedum-dak, waarmee we bijdragen aan een duurzamer bedrijfsmodel en tegelijkertijd energie-efficiënt werken. Op deze nieuwe locatie realiseren we een ruim magazijn en een modern trainingscentrum voor Koskamp Opleidingen. “We zetten belangrijke stappen in onze groei en dienstverlening aan autobedrijven in de regio. ” 21
Veilig op weg? Er zijn altijd 4 Vikingen aan je zijde. Always by your side. Kijk voor meer informatie op www.vikingbanden.nl 22
Opleiding en ontwikkeling In de autobranche zijn opleiding en ontwikkeling van essentieel belang om te vernieuwen, verbinden en vooruit te kijken. Zeker gezien de uitdagingen van de huidige arbeidsmarkt. Hoe kunt u met opleiding en ontwikkeling inspelen op vernieuwing, verbinding en de toekomst? 1. VERNIEUWEN De tijd van klassikaal leren lijkt ver achter ons te liggen. Inspelen op de behoefte van de branche, maar ook op die van een individu is vandaag de dag het uitgangspunt. Het gaat om adaptief leren en nieuwe technologieën leren kennen. Digitale vaardigheden: Met de opkomst van elektrische en autonome voertuigen zijn nieuwe vaardigheden nodig, zoals werken met geavanceerde software en elektronica. Gerichte trainingen helpen bedrijven zich aan te passen aan deze veranderende omstandigheden. Door middel van technische trainingen worden er vaardigheden aangeleerd om diagnoses anders op te pakken. E-learning / blended learning: Traditionele opleidingsmethoden zijn vaak tijdsintensief en kostbaar. Door gebruik te maken van e-learning en hybride leeromgevingen kunnen medewerkers zelf bepalen waar en hoe ze technische kennis opdoen. Samenwerking: technologiebedrijven biedt Samenwerken toegang tot met de nieuwste kennis en tools, waardoor personeel getraind wordt op het snijvlak van technologische innovaties. Informatie en tools kunnen ook door fabrikanten worden aangeboden. gebruikmaken Het van de kennisdeling door fabrikanten kan personeel ook voorzien van benodigde informatie en tools. 2. VERBINDEN Om huidig en toekomstig personeel aan uw bedrijf te binden, is het van belang om een aantrekkelijke werkomgeving te creëren waarin ontwikkeling voorop staat. Employer branding: Een innovatieve, toekomstgerichte en inclusieve werkomgeving trekt talent aan. Weet wat u te bieden hebt en wat de meerwaarde is voor potentiële werknemers. Deel deze onderscheidende, aantrekkelijke voorwaarden met uw huidige én toekomstige personeel. 23
Mentorship: Kennisoverdracht tussen senior en junior medewerkers via mentorshipprogramma’s bevordert een leercultuur en versterkt de onderlinge samenwerking. Laagdrempelige en praktische invulling hiervan is een leerling of beginnende monteur bewust bepaalde klussen mee te laten lopen met een ervaren monteur. Flexibiliteit werktijden, en werkplezier: doorgroeimogelijkheden Flexibele en werkplezier dragen bij aan het behoud van personeel. Denk na over het bieden van een vierdaagse werkweek en flexibele werktijden. Dit kan de balans werk/privé ten goede komen en daardoor een goede reden zijn om te blijven of juist voor een bepaalde werkgever te kiezen. Werkplezier: Gezamenlijke doelstellingen opstellen die haalbaar zijn en gevierd worden. Hiermee vergroot je het wij-gevoel, wat resulteert in het vergroten van het werkplezier en ook het eigenaarschap. 3. VOORUITKIJKEN De arbeidsmarkt verandert in rap tempo. Het is belangrijk om nu te investeren in de toekomst van uw personeel en uw bedrijf. talent Diversiteit en inclusie: Het aantrekken van uit creativiteit diverse en achtergronden innovatie. Een bevordert inclusieve werkomgeving versterkt uw concurrentiepositie. Door een inclusieve werkomgeving te bieden, waar verschillende perspectieven gewaardeerd worden, kunnen bedrijven sterker staan in de toekomst. Sta open voor werk segmentatie, niet elke medewerker in de werkplaats moet alles kunnen en uitvoeren. Leven lang leren: Investeren in ontwikkeling, zodat medewerkers up-to-date blijven van nieuwe technologieën en ontwikkelingen in de sector. Dit bevat ook het aanbieden van certificeringen en specialisaties. Maak de mogelijkheid tot ontwikkeling onderdeel van de arbeidsvoorwaarden. Talentontwikkeling: Het herkennen en ontwikkelen van talent binnen het bedrijf helpt niet alleen bij personeelsbehoud, maar zorgt ook voor ontwikkelde medewerkers die in staat zijn om in te spelen op de uitdagingen van morgen. Houd voortgang bij en bespreek dit ook met de medewerker. Organisatieontwikkeling: Zowel interne als externe ontwikkelingen zijn van invloed op een bedrijf. Wees open over eventuele wijzigingen en betrek medewerkers hierin. Geef ruimte tot inbreng in de processen en inspraak in eventuele veranderingen, bijvoorbeeld door middel wekelijks of maandelijks werkoverleg. medewerkers inzicht in resultaten. van Geef Naast deze thema’s spelen er ook andere uitdagingen in de huidige arbeidsmarkt, zoals de concurrentie met andere sectoren, het tekort aan technische specialisten en veranderende klantverwachtingen. Door in te zetten op innovatie, samenwerking en duurzame ontwikkeling kan de autobranche deze uitdagingen aanpakken en zich voorbereiden op een toekomst waarin technologie, duurzaamheid en klantbeleving centraal staan. Bij Koskamp weten we als geen ander hoe belangrijk opleiding en ontwikkeling zijn om te blijven vernieuwen, verbinden en vooruit te kijken. In onze ‘werkplaats van de toekomst’ bieden Koskamp Opleidingen en AutoNiveau samen technische opleidingen aan voor automonteurs. Het niveau van de monteurs wordt getoetst en op basis daarvan stellen we een opleidingsplan op maat op. Bovendien wordt er getraind met de meest moderne apparatuur, waarbij hybride- en elektrische voertuigen ook zeker de aandacht krijgen. Daarnaast kijken we verder dan alleen de ontwikkeling van de monteurs; we richten ons ook op de gehele bedrijfsvoering om bedrijven te helpen succesvoller en toekomstbestendig te worden. 24
Op de koffie bij... Focus op kwaliteit! VDVEENAUTOGROEP Car Service Oosterwolde Groningen Gorredijk Aline Stroetinga-van der Veen marketing- en aftersalesmanager We gingen op de koffie bij Aline Stroetinga-van der Veen, marketing- en aftersalesmanager van Bosch Car Service Van der Veen Autogroep. Samen met haar vader en broer runt ze het familiebedrijf. Het is een bedrijf waar klanten zich meteen thuis voelen, en waar persoonlijke benadering centraal staat. We spraken met Aline over hun aanpak, de toekomstplannen en wat het betekent om een familiebedrijf te runnen in een veranderende markt. 25
Het bedrijf bestaat inmiddels al meer dan 30 jaar, met drie vestigingen in Oosterwolde, Groningen en Gorredijk. Hier kun je terecht voor onderhoud, reparaties, jong gebruikte occasions en sinds kort ook private lease via hun eigen leasemaatschappij, LSN Lease. “We willen dat iedereen die bij ons binnenkomt zich thuis voelt, alsof je bij ons aan de keukentafel zit,” vertelt Aline. “Mijn broer Peter omschreef het ooit treffend: vroeger bij ons thuis kon iedereen aanschuiven. Dat is ook hoe we onze klanten benaderen.” “We willen dat iedereen In 2022 verhuisde de vestiging in Oosterwolde naar een nieuwe locatie. “Het is een absolute A-locatie, met een splinternieuwe werkplaats en een compleet verbouwde showroom,” zegt Aline trots. “We hebben ook een groot occasionsplein waar we een breed aanbod aan jong gebruikte auto’s presenteren. En binnenkort verhuizen we met onze vestiging in Gorredijk naar een nieuwe plek. De verbouwplannen staan nog in de kinderschoenen, maar dat het gaat gebeuren, is zeker.” Het geheim achter hun succes? Transparantie. “We houden er niet van als onze klanten voor verrassingen komen te staan,” vertelt Aline. “We delen alles met ze. Wat je ziet is wat je krijgt, en dat waarderen onze klanten. Dat geldt trouwens ook voor onze medewerkers. We zijn een familiebedrijf, en dat gevoel willen we in alles uitstralen.” die bij ons binnenkomt zich thuis voelt, alsof je bij ons aan de keukentafel zit“ Innovatie als drijfveer voor groei Een belangrijke stap in de ontwikkeling van het bedrijf was de aansluiting bij Bosch Car Service in 2012. “We waren net begonnen met onze tweede vestiging en zochten naar een formule die ons verder kon ondersteunen. Bosch paste perfect bij ons vanwege hun marketing, opleiding en hun duidelijke visie. Bovendien is de uitstraling van Bosch iets wat ons ook erg aansprak.” Diversiteit als uitdaging Hoewel het bedrijf aan alle soorten voertuigen werkt – van personenwagens tot bedrijfswagens en campers – begon het ooit met een focus op Peugeot en Citroën. “In Oosterwolde zagen we dat nog lang terug, maar inmiddels is ons wagenpark heel divers. Dat komt mede door het brede aanbod aan occasions dat we regionaal verkopen. Dit zorgt voor veel afwisseling in onze werkplaatsen.” Die afwisseling houdt het werk uitdagend. “Onze monteurs zitten al jaren in het vak, maar ze leren nog elke dag bij. De techniek verandert continu, en dat houdt iedereen scherp.” “Wat je ziet is wat je krijgt“ 26 Niet alleen op de werkvloer, maar ook in de strategische richting speelt innovatie een grote rol. “We zagen dat de mobiliteitsbehoeften van klanten veranderden, en daarom zijn we in 2019 gestart met LSN Lease,” vertelt Aline. “Klanten willen nog steeds mobiel blijven, maar niet de dure kosten van auto-eigendom dragen. Met private lease bieden we hen het gemak van een auto zonder de zorgen van onderhoud. Het mooie is dat we hierdoor ook de continuïteit in onze werkplaatsen kunnen waarborgen. Het houdt alles in eigen huis.”
Toekomst vol ambitie De toekomst ziet er rooskleurig uit voor dit familiebedrijf. “We hebben een jong en ambitieus team, en we willen blijven groeien. Opleiding is daarbij cruciaal. Niet alleen de opleidingstrajecten voor de techneuten, maar ook de commerciële trainingen zijn erg belangrijk voor ons. We willen blijven leren en innoveren, en onze vader heeft ons het ondernemen met de paplepel ingegoten. We zijn van plan zijn werk voort te zetten.” Met een glimlach voegt ze eraan toe: “Autobedrijf van het Jaar worden staat ook nog hoog op ons lijstje.” Het contact met Koskamp speelt een belangrijke rol in het succes van het bedrijf. “We zijn al meer dan tien jaar klant bij Koskamp en we waarderen de korte lijntjes. Hun marketingafdeling voelt bijna als een verlengstuk van ons eigen team,” legt Aline uit. “Natuurlijk zijn autoonderdelen hun core business, maar ook hun opleidingsmogelijkheden voor zowel technici als commerciële medewerkers zijn van grote waarde voor ons. We delen de ambitie om vooruitstrevend te blijven en zijn beiden een familiebedrijf, dat is waarom we zo goed bij elkaar passen.” Ook de moderne equipment en gereedschappen die Koskamp levert, zijn essentieel. “We hebben in onze vestiging in Oosterwolde een teststraat geplaatst, een stukje techniek dat steeds belangrijker wordt, ook voor elektrische voertuigen. Dit soort investeringen brengen efficiëntie in onze werkplaats en zorgen ervoor dat we de nieuwste ontwikkelingen aankunnen.” Met een gedreven team en het vizier gericht op de toekomst, blijft dit bedrijf niet stilzitten. Of het nu gaat om de uitbreiding van hun leaseactiviteiten, de verhuizing naar nieuwe locaties of het investeren in moderne werkplaatsapparatuur, één ding is zeker: dit familiebedrijf is klaar voor de volgende 30 jaar. 27
Carla Nijland - Koskamp Opleidingen ACHTER DE SCHERMEN BIJ KOSKAMP OPLEIDINGEN Van klantcontact tot administratieve taken, Carla Nijland speelt een sleutelrol in het organiseren en coördineren van de trainingen en opleidingen. Ze geeft ons een inkijkje in hoe het er dagelijks aan toe gaat bij Koskamp Opleidingen en hoe de samenwerking binnen het team is gestructureerd om klanten de beste ondersteuning te bieden. Bij Koskamp Opleidingen draait het allemaal om klantcommunicatie en het onderhouden van goede relaties. “Ik onderhoud regelmatig contact met bestaande klanten over ons aanbod aan trainingen, opleidingen en workshops,” vertelt Carla. Deze communicatie verloopt zowel telefonisch als via e-mail, waarbij Carla vragen over producten en diensten beantwoordt en potentiële deelnemers benadert voor trainingen en workshops zoals F-gassen, NEN-9140 en commerciële trainingen. Een belangrijk onderdeel van Carla’s werk is de opvolging na trainingen en informatieavonden. “Zo bel 28 ik monteurs op die bij ons in Arnhem, Assen of Kampen technische trainingen hebben gevolgd. Dit versterkt niet alleen de band tussen Koskamp en de monteurs, maar laat hen ook voelen dat ze worden gewaardeerd,” aldus Carla. Tijdens deze gesprekken ontstaan soms interessante uitwisselingen. “Tijdens een gesprek met een monteur over elektrische auto’s vroeg ik hem naar zijn mening, waarop hij lachend antwoordde: ‘Ik ben gekker op vrouwen dan op elektrische auto’s.’ Hoewel hij er persoonlijk geen fan van was, erkende hij wel de ontwikkelingen in zijn vakgebied.”
EEN MONTEUR ZEI: ‘IK BEN GEKKER OP VROUWEN DAN OP ELEKTRISCHE AUTO’S.’ Zulke gesprekken leveren vaak waardevolle leads op voor bijvoorbeeld Auto Solutions Pro, een dienst waarmee autobedrijven technische informatie kunnen vinden. De structuur van Koskamp Opleidingen draait ook om nauwe samenwerking met de accountmanagers. “Zij bezoeken klanten, eventueel samen met Arjan Ekkel, om te overleggen over de huidige kennisniveaus in de werkplaats.” Op basis van deze gesprekken worden inschrijvingen geregeld. “De aanmeldingen komen binnen via onze website en worden verzameld op een geïnteresseerdenlijst. Zodra er weer trainingen of workshops starten, neem ik contact op met deze klanten om hen verder te informeren.” Het platform Koskamp.autoniveau.nl zorgt ervoor dat alle inschrijvingen overzichtelijk en gestroomlijnd blijven. Bij Koskamp Opleidingen draait het dus niet alleen om het aanbieden van trainingen, maar ook om het onderhouden van sterke relaties met klanten, het verzorgen van efficiënte administratieve processen en het nauw samenwerken met accountmanagers. Zo blijven we de markt bedienen met passende trainingen en ondersteuning. MEER INFORMATIE OVER ONZE OPLEIDINGEN? Scan de QR code en bekijk de nieuwe brochure. koskampopleidingen.nl 29
DE KOSKAMP APP! DOWNLOAD De KOSKAMP APP is te downloaden via 30
Werkplaats-, plan- en marketingproducten voor het autobedrijf BANDENETIKET ZOMERBAND NAAM: KENTEKEN: AUTOMERK: BANDENMAAT: WIELDOPPEN WIELBOUTEN TPMS RV LV JA JA JA MM MM NEE NEE NEE RA LA MM MM artikelnr. PM055 WINTERBAND Bekijk het complete aanbod op www.promobi.eu 31 REPARATIEOPDRACHT Naam: NR.: Klantgegevens tgegevens Aangenomen door: am: Adres: res: Woonplaats: Tel. privé: oonplaats: Mob: Eventuele schade aan auto cliënt bekeken: E-mailadres: Uit te voeren Uitgevoerd Omschrijving werkzaamheden Tijd Bedrag Ja Nee Model: Datum: Kenteken: Km. stand: Afleveringsdatum: Vervangend vervoer: - Ja - Nee - - - - APK Aircoservice Roetmeting Balanceren Uitlijnen Gebruik test apparatuur Vervangend vervoer ll reparatieopdrachten gelden onze Algemene Voorwaarden. lijk voor diefstal van goederen die zich in Arbeidsloon Vervangen onderdelen Toebehoren Arbeid door derden Milieutoeslag Subtotaal BTW
32
MONTEURS MYSTERIE: PUZZELS VOOR DE PRO Vul deze woordzoeker op deze pagina in en maak kans op een dinercadeaukaart van maar liefst € 200,-! Mail het antwoord, uw naam + bedrijfsnaam naar marketing@koskamp.nl De winnaar wordt in de volgende editie bekend gemaakt. AUTO AUTOMATERIALEN CONCEPTEN DAGKNALLER DEN HAM DIENST DIENSTVERLENER EQUIPMENT ERVARING FAMILIEBEDRIJF FOCUS INNOVATIE KENTEKEN KLANTEN LEVERANCIER LEVERING MARKETING NIEUWSBRIEVEN NUCHTER ONDERSTEUNING OPLEIDER OPLEIDINGEN PERSOONLIJK PRODUCT SUCCES VOORRAAD WEBSHOP WEEKACTIE V K E R P L E V E R A N C I E R N E T P E C N O C B W I N D G W T N E R R G E N N N E V E N N E S T R O S N T D E N E I E E I B N E U D O I N E V G K L N W T S E K R U O R A R E N A R E T E H I E E C N A L S I I C E G N K O D N D T L V K T R R T L N E R P A E I F IJ R D E B E I L I M A F A R E N K E T U S V E A D P M S R E L V O A O N W E R N I I S U R T P U M I T I U L K K E U U C O H O O M A H N E D IJ G L Q C C O C T A U T O G I K E A P E O E V U E I T A V O N N I D O N F S A N R E N E L R E V T S N E I D De winnaar van de vorige editie is geworden: Janine Hendriks AutoFirst Piksen De dinercheque is uitgereikt aan de winnaar. 33 T.W.V. € 200,
Automotive in beweging: financiële ontwikkelingen ontcijferd De automotive sector blijft volop in beweging. Het potentieel is nog altijd enorm: er rijden meer dan 9 miljoen auto’s in Nederland. De huidige economie biedt een mix van volop kansen en externe ontwikkelingen, die vaak zeer beperkt beïnvloedbaar zijn. Een belangrijk onderdeel is de analyse van de beschikbare data om zo te kunnen anticiperen op de behoefte van de klant. Er is veel data beschikbaar om een analyse uit te voeren op de verschillende ontwikkelingen. Het vergt echter creativiteit van de ondernemer om deze data om te zetten in kansen. Door de verandering van de marktbenadering zal het aandeel van niet-traditionele verkoopkanalen in de verkoop van voertuigen aanzienlijk toenemen. De nadruk zal liggen op directe verkoop aan consumenten en de verkoop via agenten (het zgn. agentuurmodel). Deze verschuiving betekent dat autofabrikanten zullen investeren om dit model mogelijk te maken. Verder blijkt uit onderzoek van KPMG dat belastingvoordelen en subsidies heel belangrijk zijn om EV-groei te stimuleren en om het vertrouwen te bieden aan consumenten, autofabrikanten, leveranciers en investeerders. Het zal dus een uitdaging zijn om EV te stimuleren zonder afhankelijk te zijn van belastingvoordelen en subsidies. Actualiteit In september heeft het kabinet-Stoof de plannen gepresenteerd. Weliswaar gaat de koopkracht voor de meesten erop vooruit, maar er zijn wat nuances te ontdekken. Voor wat betreft de automotive branche gaan zo langzamerhand de subsidiemogelijkheden verdwijnen op elektrische voertuigen of op z’n minst worden deze versoberd. In deze maatregel schuilt een positief effect voor de wat meer traditionele autobedrijven; er zal immers langer doorgereden worden met auto’s, die op 34 de traditionele fossiele brandstoffen rijden. Uiteraard zal de ontwikkeling richting EV worden voortgezet, waarmee de noodzaak van het anticiperen hierop nog altijd aanwezig is. Ook zal de BPM-vrijstelling verdwijnen in het nieuwe jaar. Dit betekent dat de verkoop van bedrijfswagens het laatste kwartaal van 2024 naar verwachting zal toenemen. Vanaf het jaar 2025 geldt dat ook voor bedrijfswagens (tenzij volledig elektrisch) BPM betaald moet worden, hetgeen een kostprijsverhogend effect heeft en een – naar verwachting – lagere verkoop van nieuwe bedrijfswagens.
“Zowel voor grote als kleinere bedrijven geldt dat er geen ontkomen aan is om de focus te leggen op duurzaamheid.“ De korting op de motorrijtuigenbelasting voor emissievrije personenauto’s wordt verminderd: van 100% naar 75% in 2025 en vanaf 2026 25%. Er zal in de loop van 2025 beoordeeld worden of dit zo blijft. Duurzaamheid Een belangrijk onderdeel van ons dagelijks leven is duurzaamheid. Ook in de automotive branche wordt een bijdrage gevraagd aan de regulering van CO2-uitstoot en andere duurzame aspecten van de dienstverlening. Aangezien het wagenpark in Nederland voor het overgrote brandstoffen, deel nog bestaat het uit zal fossiele verduurzamingsproces ingewikkeld en langdurig zijn. Vanaf 2025 vallen grote bedrijven onder de reikwijdte van de CSRD en zijn verplicht een duurzaamheidsrapportage op te stellen volgens Europese richtlijnen. In de jaren daarna zal het MKB aan de beurt zijn. Echter vormen de MKB-bedrijven al onderdeel van de waardeketen en zij zullen door de grote ondernemingen vanaf 2025 bevraagd worden wat hun bijdrage is brancheformat ontwikkeld. Zowel voor grote als kleinere bedrijven geldt dat er geen ontkomen aan is om de focus te leggen op duurzaamheid. Het zal een steeds belangrijker aspect worden in de schakels binnen de automotive branche. aan voor de duurzaamheid. Voor deze ondernemingen heeft de BOVAG een mobiliteitsbedrijven Creatief? In het regeerprogramma van kabinet-Schoof vormt de automotive branche een belangrijk onderdeel in het realiseren van de begroting voor het nieuwe jaar. Helaas sluit dit niet altijd aan op de wensen en verwachtingen. Zo wil de regering EV verder stimuleren en betaalbaar houden, maar de subsidiekraan wordt langzaam maar zeker dichtgedraaid. Ook de autobelastingen zullen hervormd worden, waarbij het hoogst onzeker is wat dit voor consequenties heeft voor de autogebruiker. Het zijn nog altijd onzekere tijden voor de automotive sector. Veel zal afhangen van enerzijds de economische ontwikkelingen en anderzijds van de diverse nieuwe wettelijke kaders. De gehele keten binnen de automotive zal zich hierop moeten voorbereiden. Er wordt veel gevraagd van de creativiteit van de ondernemer, waarbij het analyseren van de eigen dienstverlening en het vermogen te kunnen anticiperen op de komende marktveranderingen cruciaal zullen zijn. Jan Kers Financieel Directeur 35
Webshopfunctionaliteiten WESP-integratie in de Onderhouds- en webshop Data speelt tegenwoordig een cruciale rol in het succes van bedrijven. Bij Koskamp hebben we de afgelopen periode hard gewerkt aan de integratie van de data van WESP in onze webshop. Maar wat houdt dit precies in voor u als gebruiker? WESP-integratie: inzicht in prestaties Met een datacontract van WESP krijgt u toegang tot waardevolle inzichten via de Basic Performance Indicator (BPI), ook wel bekend als het spindiagram. Deze tool stelt hoofdgebruikers in staat om de prestaties van hun bedrijf te vergelijken met de markt. Door deze gegevens te analyseren, kunt u kansen identificeren en weloverwogen beslissingen nemen die de effectiviteit van uw onderneming vergroten. Omdat we begrijpen dat niet alle gebruikers informatie nodig hebben, zijn de inzichten exclusief beschikbaar voor hoofdgebruikers. Op pagina 54 vindt u meer informatie over WESP. reparatieadvies met PRM Naast de BPI hebben we ook een innovatief onderhouds- en reparatieadvies geïntroduceerd op kentekenniveau, Predicted Maintenance (PRM). combineert genaamd Dit systeem kentekengegevens, WESP-data en fabrieksvoorschriften om u te informeren welke onderdelen aan vervanging toe zijn. Maar hoe werkt dit precies? Onze webshop haalt data uit uw garagesoftwaresysteem en analyseert de onderhoudsgeschiedenis van het ingevoerde kenteken. Door het onderhoudsschema van WESP en de fabrieksvoorschriften te combineren, krijgt u een duidelijk overzicht van de onderdelen die aandacht nodig hebben. In één oogopslag ziet u de aandachtspunten voor het werkplaatsbezoek. Het serviceadvies is gebaseerd op normale omstandigheden en branche gemiddelden, wat de relevantie en nauwkeurigheid vergroot. Bent u geïnteresseerd in het gebruik van ons onderhoudsen reparatieadvies? Neem dan contact op met uw accountmanager om de mogelijkheden te bespreken. Met deze nieuwe functies in onze webshop bent u beter uitgerust om uw onderneming naar een hoger niveau te tillen, uw klanttevredenheid te verhogen en auto’s volgens fabrieksvoorschriften te onderhouden. 36
WWW.LANDSAIL-TYRES.COM THE TYRE WITH PREMIUM QUALITIES advertentie 37
Heffen op het juiste niveau: De juiste hefbrug voor uw werkplaats De hefbrug is zonder twijfel het meest essentiële gereedschap in elke moderne werkplaats. Het kiezen van de juiste hefbrug is daarom van cruciaal belang, niet alleen om de veiligheid en kwaliteit te waarborgen, maar ook om de continuïteit van uw bedrijfsvoering te garanderen. Bij de aanschaf en het onderhoud van een hefbrug zijn deze factoren onmisbaar. Wereldwijd zijn 2-kolomshefbruggen, zowel hydraulisch als mechanisch, veruit de meest verkochte modellen. Deze bruggen zijn veelzijdig en geschikt voor vrijwel alle onderhoudstaken aan zowel de voor-, achter- als onderzijde van voertuigen. Zwaardere voertuigen, grotere uitdagingen Het wagenpark in Nederland is de afgelopen jaren sterk veranderd. Met de opkomst van elektrische voertuigen de gewichten (EV’s) en en hybride afmetingen voertuigen zijn van voertuigen aanzienlijk toegenomen. Waar een hefvermogen van 3 ton tien jaar geleden nog de norm was voor een 2-kolomshefbrug of dorpelschaarbrug, ligt dit tegenwoordig al op 3,5 ton. Bij rijbaanhefbruggen, zoals 4-kolomsen rijbaanscharen, hefvermogen van 4 tot is 4,5 ton tegenwoordig standaard. Dit is vooral van belang bij het werken aan campers en zwaarbeladen bedrijfsvoertuigen, die steeds vaker in de werkplaats verschijnen. Een hefbrug voor elke taak Er is een breed scala aan hefbruggen op de markt, elk ontworpen met specifieke eigenschappen om verschillende werkzaamheden te ondersteunen. Om een breed servicepakket aan te kunnen bieden, is het voor een garagist verstandig om diverse typen hefbruggen in de werkplaats te hebben. een Neem bijvoorbeeld de OMCN X-Line. Deze hefbrug combineert de ruimte en flexibiliteit van een 4-kolomshefbrug met de compactheid van een schaarhefbrug. Het OMCN 2-koloms (W)RXmodel biedt een indrukwekkend hefvermogen van 5 ton en heeft innovatieve zwenk- en knikarmen, die zowel de kleinste Smart als de langste VW Crafter probleemloos kunnen heffen. 38
Klaar voor de toekomst De keuze voor de juiste hefbrug, zowel qua merk als type, is essentieel om uw werkplaats up-to-date te houden voor de toekomst. Koskamp biedt deskundig advies op maat om u te helpen bij het maken van deze belangrijke beslissing. Ons assortiment omvat 2-koloms-, 4-koloms-, rijbaanschaar-, dorpelschaar- en stempelhefbruggen van gerenommeerde merken als OMCN en Herrmann. Deze merken staan bekend om hun hoogwaardige bruggen, volledig ontwikkeld en geproduceerd in Europa. Met Europese kwaliteit en veiligheidsnormen bent u verzekerd van een betrouwbare en duurzame investering in uw werkplaats. Advies nodig? Bent u benieuwd welke hefbrug het beste aansluit bij uw wensen? Koskamp staat klaar om u te voorzien van advies en oplossingen die perfect passen bij de behoeften van uw werkplaats. Neem contact op met uw persoonlijke accountmanager. 39
TRUSTED FOR OVER 150 YEARS 40
OCCASION SALES BOOST JOUW SALES! koskampopleidingen.nl 41
Technische case - AutoNiveau Auto Merk/model: Polestar 2 Modeljaar: 2020 Motorcode: EV400V6 Klacht: Bij een snellaadstation begint het laden regelmatig niet, of wordt het laadproces tijdens het snelladen onderbroken. Bij een standaard laadpaal of een 230V-aansluiting verloopt het laden volgens de klant altijd probleemloos. De klacht doet zich voornamelijk voor bij het gebruik van een FastNedlaadstation. Foutcode: Sporadische foutcode op de Proximity Pilot (PP). Deze fout wordt echter niet altijd gelogd. Voorgeschiedenis: De autotechnicus die met deze Polestar 2 bezig is geweest, heeft al verschillende zaken gecontroleerd. Dit heeft niet tot een oplossing van de storing geleid. Via de helpdesk van AutoNiveau wordt het voertuig voor praktijkondersteuning bij ons aangeboden. 42
Een overzicht van de uitgevoerde controles: De autotechnicus heeft de meetwaarden van het hoogvoltsysteem (HV) uitgelezen tijdens het optreden van de klacht. Uitgelezen zijn met name de parameters in de OBC zoals de laadtoestemming, de stroom en de status van de hoogspanningscontactoren. De autotechnicus heeft de laadpoort gecontroleerd op mogelijke beschadigingen, waterintreding en corrosie. De bedrading tussen de laadpoort en de OBC (Onboard Charger*) is doorgemeten met een multimeter. Hierbij is gekeken of er sprake is van een verhoogde weerstand in de bekabeling tussen de laadpoort en de OBC. De softwareversie van het voertuig is gecontroleerd. Tijdens deze controles zijn geen afwijkingen geconstateerd. Uiteindelijk besluit het autobedrijf de auto voor praktijkdiagnose aan te bieden bij AutoNiveau. * Bij Polestar verzorgt de Onboard Charger niet alleen de omvorming van wisselspanning naar gelijkspanning tijdens ‘normaal’ laden. Tijdens snelladen verzorgt de OBC ook de communicatie tussen het voertuig en het laadstation. Wanneer de OBC constateert dat snelladen wordt toegestaan, schakelt de OBC de hoogvolt contactoren in die het snelladen mogelijk maken. Het snelladen gebeurt met gelijkspanning. Daarom hoeft de OBC deze spanning niet om te vormen. Stap 1: uitlezen van de foutcodes De specialisten van AutoNiveau lezen de Polestar 2 uit met de originele (OEM) diagnosetester. Hierbij zien wij dat er een fout op de Proximity Pilot (PP) is gelogd. Deze foutcode is een sporadische foutcode. Dit is te verklaren omdat de klacht van de klant ook niet permanent aanwezig is. Stap 2: diagnosetester en snellaadstation Met de aangesloten Polestar diagnosetester rijden we naar een snellaadstation voor een praktijktest. Wij bekijken de live data van de volgende meetwaarden: Kabelherkenning Verbinding tussen laadstation en voertuig Laadvermogen Laadkabelvergrendeling Toestemming om te laden Aanvankelijk lijkt het snelladen probleemloos te verlopen. De laadkabel wordt correct vergrendeld en herkend door de OBC. Het type kabel wordt juist geïdentificeerd waardoor snelladen mogelijk is. Na enige tijd laden stopt het laadproces abrupt met een foutmelding. Onze meetwaarden tonen een afwijking aan. De verbinding tussen het laadstation en het voertuig (CP) blijft in orde, maar de controle op het type laadkabel en het toegestaan vermogen (PP) geeft aan dat er geen verbinding is. kortstondig Dit bevestigt ons vermoeden dat er een probleem is met de Proximity Pilot. Stap 3: verificatie met de scope Om de Proximity Pilot beter te onderzoeken, sluiten wij de scope aan op de stekkers van de OBC. Dit geeft ons inzicht in wat er daadwerkelijk op de PP-aansluiting van de OBC gebeurt. De spanning op de PP is 4,5V wanneer er geen laadstekker is aangesloten. Wanneer er een laadstekker wordt geplaatst, zakt de spanning naar 3,6V. Tot nu toe zijn dit normale waarden. Het snelladen start zoals het hoort. Bij een nieuwe laadpoging aan het snellaadstation gaat er echter een rode LED bij de laadpoort branden. Op dat moment meten wij met de scope een spanning van 4,5V op de PP! Wij besluiten de laadstekker fysiek te manipuleren (bewegen/aandrukken) tijdens het laden. 43
Hierbij blijkt dat de PP aanvankelijk geen juiste verbinding maakt (scopemeting = 4,5V). Zodra wij de stekker onder een andere hoek plaatsen, wordt de verbinding hersteld (scopemeting = 3,6V) en kan er weer geladen worden. Het lijkt erop dat de slechte verbinding wordt veroorzaakt door speling tussen de laadstekker en de laadpoort. De laadkabel zakt door het eigen gewicht iets naar beneden. Dit resulteert in een slechte verbinding op de PP-lijn. Door de stekker aan te drukken of recht te houden, blijft de verbinding goed. CP is correct De PP vertoont na het loslaten van de laadstekker een te hoge spanning. 4,5 V ipv 3,6 V Dit is het moment van het wederom vastpakken en juist plaatsen van de laadstekker. De spanning zakt weer naar 3,6V.
Stap 4: vergelijking met andere snellaadstations Wij herhalen de test bij een snellaadstation van een andere aanbieder. Hier blijkt de speling tussen de laadstekker en de laadpoort veel kleiner te zijn, wat resulteert in een stabielere verbinding. Wij merken op dat er hier veel minder beweging in de stekker zit. De verbinding blijft behouden. De gemeten spanning op de PP blijft continu 3,6V. Connectie blijft in orde. Spanning blijft constant. Na deze constatering besluiten wij dit nader te onderzoeken. Wij bezoeken meerdere laadpunten van verschillende aanbieders. Verrassend genoeg ontstaat er een patroon: laadstekkers van één bepaalde aanbieder vertonen meer speling dan die van andere aanbieders. Conclusie Er is een verschil in de afmetingen van de laadstekkers bij verschillende aanbieders van snellaadstations. Dit resulteert bij bepaalde aanbieders in overmatige speling tussen de laadstekker en de laadpoort. Mede door het gewicht van de zware kabel kantelt de laadstekker. Dit veroorzaakt een slechte verbinding op de Proximity Pilot (PP). De Polestar 2 lijkt hier erg gevoelig voor te zijn. Het probleem komt vaker voor wanneer de laadstekkers, door veelvuldig gebruik, slijtage vertonen. Afhandeling We delen onze meetgegevens en de scopebeelden met de klant. We delen ook de conclusies die wij uit de metingen trekken. Dat het geconstateerde probleem met snelladen niet op zichzelf staat, blijkt uit het volgende. Niet lang na dit praktijkvoorbeeld – de Polestar 2 is inmiddels terug bij de klant – rolt de fabrikant van de laadstekkers een servicemaatregel uit. Deze maatregel beschrijft een aanpassing aan de PP-verbinding met de laadpoort. Door deze aanpassing blijft de verbinding met de auto gewaarborgd, ook wanneer er door slijtage wat meer speling op de laadstekker aanwezig is. 45
Inspelen op verandering Hoe u kunt profiteren van de kansen voor 2025 Tekst Tim Heinen - Algemeen Directeur Als familiebedrijf met dertien vestigingen Noordoost-Nederland kijken we in voortdurend vooruit. We zien 2025 als een jaar vol mogelijkheden, waarin veel veranderingen centraal zullen staan. Deze kansen willen we niet alleen benutten, maar ook samen met u realiseren. De ontwikkelingen in de branche zetten zich door. Het wagenpark groeit verder, auto’s worden complexer alsmede ouder en de vraag naar specialistische kennis neemt toe. Samen kunnen we deze uitdagingen omzetten in kansen. Laten we de belangrijkste ontwikkelingen voor 2025 eens nader bekijken. Groei van het wagenpark: meer voertuigen, meer werk Het Nederlandse wagenpark gestaag en bereikte groeit al begin 2024 een jaren record van 9,4 miljoen personenauto’s en 1,1 miljoen lichte bedrijfswagens. Een stijging van ruim 200.000 voertuigen in één jaar. Dit resulteert in meer voertuigen die onderhoud, reparaties en bandenservice nodig hebben. Heeft u voldoende capaciteit om een groeiend aantal klanten binnen te bedienen? Het analyseren en efficiënter inrichten van uw werkplaatsprocessen kan hierin het verschil maken. Auto’s worden ouder: meer onderhoudswerk De gemiddelde leeftijd van voertuigen in Nederland neemt toe. Auto’s ouder dan 10 jaar hebben een groot aandeel in het wagenpark. Deze voertuigen hebben vaker te maken met slijtageproblemen en benodigde reparaties wat voor u een belangrijke bron van werkzaamheden blijft bieden. Echter, het aantal specialistische reparaties groeit ook dus het verbreden van kennis is noodzakelijk. 46 Hybridetechnologie: meer systemen om aan te sleutelen De opkomst van hybride voertuigen zet stevig door. In 2024 groeide het aantal plug-in hybrides (PHEV) met maar liefst 44% tot 275.450 stuks Deze auto’s vereisen onderhoud aan zowel de traditionele verbrandingsmotor als de elektrische aandrijving. Het begrijpen van deze systemen is essentieel. Denk aan kennis van accuvervanging, elektrische storingen en software-updates. Met het aanbieden van gespecialiseerd onderhoud voor hybride- en elektrische voertuigen kunt u mogelijk uw klantenkring uitbreiden (of behouden).
Zakelijke kansen: de lease- en fleetmarkt bedienen Het aantal leaseauto’s groeit net als het aantal mkb ondernemers. De zakelijke markt, zowel via leasemaatschappijen als lokale samenwerkingen met langdurige afspraken, vormt een belangrijk segment waarin u zich kan onderscheiden en kansen kan benutten. Leaseonderhoud wordt gestuurd naar dealerorganisaties en ook vaker naar franchiseformules of leaseconcepten. Dit leidt tot een stijgende vraag naar betrouwbare servicepartners welke ook het volume aankunnen. Speelt u hierop in? Banden, uitlijning en ADAS: specialisme wordt cruciaal Met de komst van geavanceerde voertuigen groeit de vraag naar bandenservice, uitlijnsystemen en kalibratie van Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). Begin 2024 bestond ruim 30% van het wagenpark uit voertuigen in het C-segment, waarin technologie zoals ADAS vaak aanwezig is. Dit vereist gespecialiseerde apparatuur en kennis. Bedrijven die hierin investeren, kunnen zich positioneren als experts in een groeiende niche. Overweeg ook om klanten beter te informeren over het belang van uitlijning en ADAS-controle, bijvoorbeeld door dit onderdeel te maken van periodieke controles. Koskamp biedt uitgebreide ondersteuning, van apparatuur tot trainingen, om uw werkplaats klaar te maken voor deze vraag. “Bedrijven die hierin investeren, kunnen zich positioneren als experts in een groeiende niche.“ Focus op kansen, samen vooruit Voor autobedrijven biedt 2025 een unieke kans om te groeien door de juiste keuzes te maken. Denk na over wat uw klanten nodig hebben: snellere service, gespecialiseerde kennis of een breder aanbod? Door mee te bewegen met de trends in het wagenpark, kunt u niet alleen voldoen aan de behoeften van vandaag, maar ook voorbereid zijn op de vraag van morgen. De sleutel tot succes ligt in het maken van strategische keuzes die aansluiten bij de veranderende markt. Door te focussen op groeiende segmenten, zoals hybride voertuigen, en specialistische diensten, zoals ADAS-kalibratie, kunt u niet alleen uw klanten beter bedienen, maar ook uw positie in de markt versterken. Bij Koskamp geloven we in de kracht van samenwerking. Wij willen niet alleen uw leverancier zijn, maar ook uw partner. Met onze uitgebreide expertise, logistieke ondersteuning en trainingsmogelijkheden helpen we u deze kansen te benutten. 47
Wielen: van occasionopwaardering tot kers op de taart “Een andere set wielen Tekst Gideon Ekkels - Productmanager 48 is dan een simpele manier om binnen dat grote aanbod onderscheidend te zijn, de koper ziet het namelijk al gelijk op de eerste foto.“
Wielen zijn al jarenlang een belangrijk onderdeel van de autobranche, toch ziet menig garagist het als tuning en blijft men er een beetje uit de buurt. Volledig onterecht, want er zijn legio redenen om er mee aan de slag te gaan. Anno 2024 heeft de wielenbranche het tuning-imago van zich af geschud, al is er voor degene die daar toch naar op zoek is nog meer dan voldoende aanbod. Een belangrijke reden om toch met wielen aan de slag te gaan is het opwaarderen van een occasion. Het occasionaanbod is tegenwoordig enorm, de koper speurt immers online het hele land af voor de juiste auto. Een andere set wielen is dan een simpele manier om binnen dat grote aanbod onderscheidend te zijn, de koper ziet het namelijk al gelijk op de eerste foto. Deze investering hoeft helemaal niet zo groot te zijn. De instaplijnen bieden vaak een eenvoudig, elegant ontwerp tegen een betaalbare prijs. Voorbeelden van dit soort wielen zijn de Monaco Wheels CL2 en de Dezent TZ. De instapwielen zijn daarnaast ook prima inzetbaar om bij een oudere auto een set beschadigde of kromme wielen te vervangen. Kromme wielen komen behoorlijk vaak voor en kunnen voor vervelende vibraties zorgen. Als de individualisering nog een stapje verder mag gaan zijn er nog altijd de tuning-wielen, waarbij de kleur brons aan een stevige opmars bezig is, naast uiteraard zwart/gepolijst en antraciet. Wat deze wielen gemeen hebben is dat ze zorgen voor een sportieve uitstraling, zonder dat het ordinair wordt. De autoliefhebber met het credo “wielen maken de auto”, ongeacht of het een compacte hatchback of grote SUV betreft heeft meer dan voldoende keuze. Zelfs voor het exclusieve segment is er volop keuze beschikbaar. Voor de berijder die wel wat anders wil, maar waarvoor het niet te ver van het origineel af mag wijken is er tegenwoordig veel keuze. Ze geven de auto een luxere uitstraling zonder dat het “fout” wordt. Voor bijna elk luxe- en volumemerk is er wel een wiel dat de originele uitstraling benadert. Ze zijn door het grote aanbod in zwart en antraciet het perfecte verlengstuk voor de trend van zwarte raam- en sierlijsten. Tegenwoordig zijn veel van deze wielen voorzien van OE-naafkap passing, waardoor de originele naafkappen overgezet kunnen worden naar deze wielen. Binnen dat assortiment zijn er ook bijzondere innovaties, zo wordt de flowforming-technologie, waardoor de wielen lichter en sterk worden, nu ook bij de huismerken toegepast. Resultaat hiervan Als er een segment de laatste jaren populair is geworden voor individualisering dan is het wel dat van de bestelwagens. Naast bodykits, spoilers en treeplanken zijn wielen hier een belangrijk onderdeel van. In het verleden was de wielenbranche hier nog niet op ingespeeld, waardoor er vaak wielen voor personenwagens op bestelwagens werden gemonteerd, die echter niet berekend waren op de hogere gewichten. Tegenwoordig is er een ruim aanbod met hoge draagvermogens, met verschillende uitstralingen van sportiever tot ruiger. Een mooie toevoeging aan ons assortiment is het Britse merk SuperMetal, dat een breed assortiment aan unieke ontwerpen heeft, ook in de grotere inchmaten. Nu we toch bij het thema duurzaamheid zijn: voor EV’s zijn er ook wielen die het origineel benaderen, maar toch individualiseringsmogelijkheden bieden. voldoende Dat laatste is geen onbelangrijke factor. Bij de meeste EV’s is er een beperkte keuze in carrosseriekleuren en bestaat de kans dat de buurman of collega dezelfde auto heeft. De mogelijkheden voor individualisering zijn groot, van een zwart wiel dat het origineel benadert tot een sportiever wiel in een koperkleur. Uiteraard zijn deze EV-wielen relatief licht en in veel gevallen geoptimaliseerd voor een lage luchtweerstand. Voorbeelden van zulke EV-wielen zijn de Monaco Wheels GP6T en de itWheels Tiara. is een modern ontworpen wiel dat relatief licht en daardoor ook duurzaam is. Voorbeelden hiervan zijn de Monaco Wheels FF1 en FF2. 49
Auto Solutions Pro Autobedrijven staan dagelijks voor de uitdaging om snel en accuraat technische informatie te vinden. Toegang tot betrouwbare data is essentieel voor een efficiënte werkplaats, vooral nu voertuigen steeds complexer worden. Koskamp biedt met Auto Solutions Pro een oplossing die autotechnici ondersteunt met een uitgebreide database vol technische informatie. Dit platform helpt u om sneller diagnoses te stellen en reparaties uit te voeren, zodat u meer tijd overhoudt voor waar u het beste in bent: auto’s repareren. Hoe werkt het? U kunt in Auto Solutions Pro zoeken op kenteken, chassisnummer, merk, model, bouwjaar of foutcode. Vervolgens klikt u op het PDF-icoontje en het PDF-bestand met uitleg over de foutcode en hoe de storing op te lossen, inclusief foto’s, verschijnt in beeld. Voordelen Sneller diagnoses stellen Vergroot de efficiëntie en capaciteit van uw werkplaats Ruim 10.000 technische bulletins om snel de juiste informatie te vinden De Database wordt dagelijks uitgebreid Inclusief gratis ondersteuning van de AutoNiveau-Helpdesk Blijf voorop in een veranderende markt De markt blijft in beweging, en dat geldt ook voor de eisen die aan uw werkplaats worden gesteld. Auto Solutions Pro biedt een betrouwbare bron van technische kennis die uw bedrijf helpt om de uitdagingen van vandaag en morgen aan te pakken. Of u nu werkt aan een elektrische auto, een hybride voertuig of een traditionele verbrandingsmotor, met Auto Solutions Pro heeft u altijd de juiste informatie binnen handbereik. REVIEW Wij volgen trainingen bij Koskamp Opleidingen, waardoor we in staat zijn om de meeste storingen zonder problemen op te lossen. Bij complexere storingen maken we gebruik van de helpdesk van AutoNiveau. Samen met de experts van de helpdesk kunnen we de moeilijkste storingen oplossen. Zo hebben we het afgelopen jaar meerdere storingen aan EV-voertuigen succesvol verholpen. Het grootste nadeel van de helpdesk is echter de tijd. Er is altijd wachttijd, bijvoorbeeld bij het aanmaken van een dossier of het wachten op een reactie. Dankzij een abonnement op Auto Solutions Pro kunnen we veel sneller schakelen. Voordat we beginnen met zoeken, hebben we vaak al uitgebreide informatie over de storingscode. Hierdoor is de wachttijd aanzienlijk korter, en hebben we de helpdesk niet of pas later nodig. Bij ons eerste gebruik van Auto Solutions Pro hadden we de oorzaak van een storing al binnen vijf minuten gevonden, terwijl dit normaal minstens een half uur tot 45 minuten zou hebben gekost vanwege het doormeten van het hele systeem. Jordy Doornbos – AutoFirst Doornbos 50
Uw loyaliteitsprogramma 200 punten met de code* KOSKAMPOUTSIDE Koopt u Bosch-producten bij Koskamp? Word lid van extra, het aftermarket loyaliteitsprogramma voor onafhankelijke garagebedrijven, en word beloond voor de aankoop van uw Bosch-producten bij Koskamp Hoe werkt het? Meld u aan voor het extra-programma door de QR-code te scannen en Koskamp te selecteren als uw grossier! *Om van uw welkomstbonus te kunnen genieten, gaat u zodra uw registratie voltooid is naar uw account en klikt u op “Voucher verzilveren”. 51
3 trends en ontwikkelingen om op in te spelen als Het jaar 2024 komt alweer bijna tot zijn einde, en dat betekent dat we vooruitkijken naar het nieuwe jaar. Dit zijn 3 trends en ontwikkelingen om op in te spelen als onafhankelijk autobedrijf. Voor we vooruitkijken, even terugblikken op 2024 Het jaar 2024, een jaar waarin enorme ontwikkelingen over milieuzones, opleiding, wetten regelgeving naar voren zijn gekomen. Voordat we gaan vooruitblikken op het jaar 2025 is het altijd even goed om terug te kijken. De kracht van een goed netwerk Netwerken is essentieel voor succes. Het uitwisselen van ideeën en oplossingen met collega-ondernemers kan je helpen om uitdagingen binnen de branche beter het hoofd te bieden. Vragen zoals: Hoe vind je nieuwe medewerkers? Hoe pak je specifieke problemen aan? Heb je al een oplossing voor bepaalde technische vraagstukken? 52 De kracht van een goed netwerk zit ‘m in meerdere dingen. Bij Koskamp vind je hier dan ook alles wat je nodig hebt voor je autobedrijf. Wij denken daarmee niet alleen als onafhankelijk autobedrijf het verschil te kunnen maken, maar ook de groeislag te kunnen maken naar de toekomst. Netwerk events, ja dat is toch echt het werk met het aangename combineren wat ons betreft. EV’s en hybride voertuigen: bereid je hierop voor Het hangt natuurlijk al een flinke tijd in de lucht, de elektrificatie van de automotive branche. Niet voor niets dat je hier als autobedrijf een hoop van meekrijgt. Zo worden auto’s niet alleen steeds complexer, maar ook uitdagender om aan te werken. Waar nieuwe auto’s in eerste instantie nog vaak naar dealers gingen, zien we die verschuiving ook steeds meer plaatsvinden naar onafhankelijke autobedrijven. Hoe je je hier goed op voorbereid? onafhankelijk autobedrijf
Met de juiste apparatuur en kennis. Want een auto wordt steeds geavanceerder. Meer computers, meer uitlezen, meer systemen. Het is echt wel even anders dan 20 jaar terug. Gelukkig zijn er inmiddels volop mogelijkheden om je kennis bij te spijkeren en je als autobedrijf voor te bereiden op deze veranderingen. Zo kun je bijvoorbeeld bij Koskamp Opleidingen terecht voor praktische kennis over het werken met elektrische- en hybride voertuigen, zodat je goed voorbereid blijft in deze snel veranderende markt. Hebben hybride auto’s of EV’s niet minder onderhoud nodig dan de traditionele verbrandingsmotoren? Een van de kwesties die al jaren speelt is de belofte vanuit fabrikanten dat elektrische auto’s en plug-in hybrides minder onderhoud nodig hebben dan ICE (internal combution engines). De praktijk wijst toch echt andere cijfers uit. Zo kwam de Duitse ADAC in 2023 met een onderzoek waarin ze aangaven dat het aantal pechgevallen met elektrische auto’s meer dan verdubbeld is. Nou dat is nog niet zo spannend, gezien het aantal EV’s op de weg ook is gestegen. Wat wel interessant is, is dat de verhouding 50/50 is. Het is dus niet zo dat verbrandingsmotoren vaker langs de kant staan dan elektrische auto’s. Voorbereiden op de volgende generatie klanten Traditionele klanten die langs komen rijden voor een afspraak, die zijn er nog genoeg. Gelukkig maar! Want wat moesten we zonder die mensen? Toch staat er ook een nieuwe generatie klaar met andere wensen en behoeften. Die komen niet meer langs voor een afspraak maar plannen online in. Dat is toch wel een flink verschil. Maar hoe bereid je je hier als autobedrijf goed op voor? Online in de picture zijn anno nu bij jongeren? Zo dus! Online in de picture zijn, moet je dan wat met social media, Google of juist je website? Het is vaak een flinke opgave voor onafhankelijke autobedrijven. We delen maar al te graag hoe we dit de afgelopen 3 jaren hebben aangevlogen. Zo hebben we enorm doorgepakt met onze social mediastrategie. Inzicht geven in de achterkant van ons autobedrijf. Met leuke interactieve filmpjes, zorg je vaak voor veel leuke reacties. Licht verjaardagen van je medewerkers uit, haak eens in op een leuke feestdag of vraag je medewerkers 53 “Wat hun favoriete auto is.” Je zal je verbazen over de groei die je daarmee maakt, en waarmee je die nieuwe doelgroep aanspreekt. Investeren in advertenties? Houd het lokaal. Kijk goed waar de groei kan zitten in je omgeving, maar adverteer niet te ver buiten je werkgebied. Waarom niet? Mensen zijn niet gauw bereid om een uur de auto in te stappen voor een APK-keuring. Tenzij je natuurlijk specialist bent. Het laatste gedeelte, essentieel om deze doelgroep aan je te binden, is het bieden van makkelijke manieren om een afspraak te maken. Denk hierbij aan: Online boekingsmodule WhatsApp Per mail Social media En mocht je zelf weinig tijd hebben om deze zaken op te pakken, dan kun je bijvoorbeeld rekenen op de marketingondersteuning vanuit Koskamp. Ze nemen veel werk uit handen, zodat jij je kan richten op de groei van het bedrijf. Zo bouw je niet alleen aan een grote groep ambassadeurs, maar faciliteer je ook een nieuwe generatie klanten. Klaar voor de toekomst! Hoe we bij Garage Vermeer & Kersten uitkijken naar de toekomst Bij Garage Vermeer & Kersten zien we een hoop nieuwe ontwikkelingen maar ook een hele volle agenda. Niet alleen een flinke uitdaging om al het werk weg te krijgen, maar ook om het hele team bij elkaar te houden. We denken dat je als autobedrijf het verschil kan maken door juist ontwikkelingen: Opbouwen van een waardevol netwerk Voorbereiden op meerdere EV’s en hybrides Inhaken met je online marketing op nieuwe doelgroepen in te spelen op drie
Bas Wintjes Eigenaar WESP Bas Wintjes vertelt over de toekomst van de aftermarket en WESP Is de Gouden Eeuw van de Aftermarket al geweest, of komt hij nog? In de automotive aftermarket rijst de vraag: hebben we het hoogtepunt bereikt, of ligt de echte groei nog in het verschiet? Terwijl sommige bedrijven zich afvragen of de uitdagingen van vandaag te overwinnen zijn, ligt de sleutel tot het succes van morgen in een aantal eenvoudige maar essentiële stappen. Kansen liggen op straat De kernboodschap is helder: blijf kalm en maak gebruik van de kansen die voorhanden zijn. Een overhaaste overgang naar geavanceerde technologieën zoals AI is niet altijd de oplossing. Veel bedrijven hebben de broodnodige basisprocessen voor efficiëntie nog niet op orde. Een goed voorbeeld hiervan is het klokken van uren. Veel bedrijven in de aftermarket registreren gewerkte uren nog niet op de juiste manier, wat leidt tot inefficiëntie en gemiste omzetkansen. Het nauwkeurig bijhouden van de gewerkte uren is een eerste belangrijke stap naar verbetering. 54
Samenwerking als sleutel tot succes In een markt waarin concurrentie toeneemt en marges steeds kleiner worden, is samenwerking cruciaal. Bedrijven die elkaars kennis en data benutten en openstaan voor concepten zoals predictive maintenance en benchmarking, hebben een grotere kans om te overleven én zich te onderscheiden. Het tijdperk van klanten die liever digitaal contact met u opnemen dan bellen is aangebroken. Hier moet uw bedrijf op voorbereid zijn. Ook de integratie van systemen is van groot belang. Of het nu gaat om het delen van data uit het gebruiken van gestandaardiseerde data uit open-source systemen, samenwerking en datauitwisseling worden succes. Grote trends in de aftermarket Er zijn een aantal grote trends in de automotive aftermarket die uw bedrijf niet mag negeren: Inflatie: Prijzen van onder andere olie, banden en slijtageonderdelen stijgen, hoewel de inflatie in 2024 lijkt af te nemen in vergelijking met voorgaande jaren. Veroudering van het wagenpark: Het Nederlandse wagenpark veroudert gestaag, wat leidt tot een toenemende vraag naar onderhoud en reparatie. Dit biedt kansen voor autobedrijven, maar het betekent ook dat de complexiteit toeneemt. Elektrificatie: De opkomst van elektrische voertuigen (EV’s) brengt zowel kansen als uitdagingen met zich mee. De markt voor EV’s groeit, maar de onderdelenverkoop blijft marginaal door de lagere onderhoudsbehoefte van deze voertuigen. Tekort aan monteurs Een van de grootste uitdagingen in de branche is het toenemende tekort aan monteurs. Autobedrijven moeten nu meer dan ooit investeren in hun medewerkers, zowel in werving als in opleiding, steeds bepalender voor om hun bedrijf toekomstbestendig te maken. Dit tekort betekent ook dat de verkoop van uren steeds belangrijker wordt om de winstgevendheid op peil te houden. De toekomst: groei en risico’s De impact van elektrische voertuigen (EV’s) op de aftermarket wordt steeds zichtbaarder. Hoewel de markt voor EV’s sterk groeit, leidt deze ontwikkeling ook tot een daling in de omzet en marge op traditionele onderdelen, zoals motoronderdelen en uitlaten. Toch biedt deze verschuiving ook kansen. Zo gebruiken EV’s gemiddeld meer garage management systemen (GMS) of banden, wat mogelijkheden creëert voor bandenverkoop en -service. Daarnaast verandert de techniek ingrijpend. Het is essentieel om als autobedrijf bij te blijven met scholing en investeringen in gespecialiseerde apparatuur. Alleen op die manier kunnen EV’s op de juiste manier worden onderhouden, waardoor nieuwe inkomstenstromen worden veiliggesteld. Deze trends zullen tegen 2035 nog meer impact hebben, vooral met het toenemende aantal EV’s op de weg en het afnemen van de vraag naar traditionele voertuigen. Autobedrijven moeten nu hun businessmodellen aanpassen en diversifiëren om voorbereid te zijn op deze verschuiving. De K3-strategie: Klanten, Kennis, Collega’s Tot slot, de beste tip voor autobedrijven die willen groeien: hou het simpel en richt je op de drie K’s: Klanten, Kennis en Collega’s. Begrijp de behoeften van uw klanten, investeer in kennis van technologie en marktdynamiek en werk samen met je collega’s in de branche om de uitdagingen van de toekomst aan te pakken. Met de juiste strategie en een focus op de grote trends kan de aftermarket in Nederland blijven floreren. Samenwerking en slim gebruik van data en technologie zijn de sleutels tot succes in een veranderende markt. 55
Joyce Bruntink - Accountmanager Marketing & Concepten Een nieuwe koers voor ERVAREN GARAGEHOUDERS Als ervaren garagehouder heeft u de nodige kilometers afgelegd in de automotive branche. Toch staat u tegenwoordig voor nieuwe uitdagingen. De technologische vooruitgang, veranderende klantbehoeften en duurzaamheidstrends zetten druk op de traditionele manier van werken. Hoe zorgt u ervoor dat uw garage niet alleen blijft draaien, maar ook klaar is voor de toekomst? Waarom een garageformule? Een bewezen formule voor succes in deze snel veranderende markt is een garageformule. Dit gaat verder dan alleen een mooi logo aan de gevel – het biedt volledige ondersteuning op het gebied van efficiëntie, marketing, sales en kennisdeling. Een formule geeft u de kracht van een groot merk, terwijl u als ondernemer uw eigen identiteit behoudt. U blijft aan het roer van uw bedrijf, met de zekerheid van een solide netwerk en ondersteuning. Uit het recente BOVAG Relatie Onderzoek Samenwerkingsverbanden Autobedrijven (ROSA), ook wel 56 bekend als het Formuleonderzoek garagebedrijven, blijkt dat garagehouders steeds positiever staan tegenover het werken binnen een formule. Dit jaarlijkse onderzoek beoordeelt de samenwerking tussen garagebedrijven en hun formulepartner. Dit jaar gaven ondernemers de relatie met hun formule gemiddeld een 8,1. Een stijging van 0,2 punt ten opzichte van 2022.
Prestaties van garageformules in 2024 Formules als AutoFirst, Bosch Car Service, James en Vakgarage behoren tot de meest gewaardeerde in de branche. Dit is geen toeval. Steeds meer garagehouders ontdekken de voordelen van een dergelijke samenwerking. Autofirst AutoProfijt Bosch Car Service AutoCrew James Vakgarage 8,9 8,1 7,7 5,9 8,7 8,5 Koskamp garageformules: maatwerk voor uw succes Bij Koskamp, met jarenlange ervaring in de automotive branche, begrijpen wij als geen ander wat ervaren garagehouders nodig hebben. Bij Koskamp bieden wij een breed scala aan garageformules, zoals AutoFirst, Bosch Car Service, James en Vakgarage, die volledig op maat gemaakt kunnen worden naar uw specifieke bedrijfsbehoeften. Neem Bosch Car Service Van der Veen Autogroep als voorbeeld. In deze editie van Koskamp Outside vertelt Aline Stroetinga-van der Veen, marketing en aftersales manager bij Van der Veen Autogroep, dat zij in 2012 kozen voor Bosch Car Service omdat ze een formule zochten die hen verder kon ondersteunen. De volledige ondersteuning op het gebied van marketing, opleidingen en de professionele uitstraling van Bosch Car Service maakte dit tot de ideale keuze voor hun bedrijf. Ook Peter Schoolderman, eigenaar van AutoFirst Schoolderman, vertelde vorig jaar in Koskamp Outside waarom hij zich had aangesloten bij AutoFirst. Voor hem was de marketingstrategie van AutoFirst doorslaggevend, evenals de mogelijkheid om Private Lease aan te bieden, zonder in te boeten op zijn zelfstandigheid als ondernemer. Uw garage, klaar voor de toekomst De voordelen van een garageformule zijn helder: ondersteuning op cruciale gebieden zoals marketing, sales en opleiding, met behoud van uw eigen identiteit en ondernemerschap. Bent u klaar om de volgende stap te zetten in de ontwikkeling van uw bedrijf? Wij helpen u graag verder! 57
Green Technology Used Parts Powered by Koskamp √ EEN BETAALBAAR PRODUCT VOOR EEN EERLIJKE PRIJS √ ZEER UITGEBREID LEVERINGSPROGRAMMA (MEER DAN 60.000 REFERENTIES) √ OPZOEKEN VIA KENTEKEN IN DE KOSKAMP WEBSHOP √ 12 MAANDEN GARANTIE (STIBA VOORWAARDEN) √ VANDAAG BESTELD MORGEN IN HUIS √ LEVERING DOOR GECERTIFICEERD DEMONTAGE BEDRIJF √ DUURZAAM > MINDER BELASTING VOOR HET MILIEU 58
Volgt u ons al? Koskamp B.V. koskampbv koskampbv WhatsApp channel: Koskamp B.V. 59
Olie ontwikkelingen Motorolie speelt een cruciale rol in het goed functioneren en onderhouden van auto’s. Het zorgt ervoor dat de bewegende delen van de motor soepel blijven draaien en beschermt deze onderdelen tegen slijtage. Zonder voldoende smering kunnen motoronderdelen sneller beschadigd raken, wat kan leiden tot dure reparaties of zelfs motorstoringen. Naast smering helpt motorolie ook bij de koeling van de motor door overtollige warmte af te voeren. Bovendien voorkomt motorolie corrosie en roestvorming en houdt het de motor schoon door vuil en andere verontreinigingen te verwijderen. Dit maakt het een onmisbare vloeistof voor iedere auto met een verbrandingsmotor. Voor autobedrijven is het essentieel om te begrijpen dat niet alle motoroliën hetzelfde zijn. De specificaties en eigenschappen van motorolie variëren afhankelijk van het type motor, de gebruiksomstandigheden en de voorschriften van de fabrikant. Het kiezen van de juiste motorolie, met de juiste viscositeit en samenstelling, is daarom van groot belang voor optimale prestaties en levensduur van de motoren. 60
Verschillende soorten motorolie Er zijn verschillende soorten motorolie beschikbaar, waaronder minerale, semi-synthetische en premium synthetische oliën. toepassingen: Minerale olie: Traditionele motorolie, vaak goedkoper maar met kortere verversingsintervallen. Semi-synthetische olie: Een mix van minerale en synthetische olie, biedt betere bescherming dan minerale olie en heeft een langere levensduur. Premium synthetische olie: Hoogwaardige olie die maximale bescherming en prestaties biedt, met langere verversingsintervallen en een betere werking bij extreme temperaturen. De juiste motorolie voor uw wagenpark Voor autobedrijven is het beheren van de juiste voorraden motorolie een uitdaging, vooral gezien de variëteit aan voertuigen en de specifieke eisen per automerk en -model. Hoe zorgt u ervoor dat u altijd de juiste oliën en andere vloeistoffen op voorraad heeft? Het belang van een efficiënt voorraadbeheer kan niet worden onderschat. Het ontbreken van de juiste olie kan leiden tot vertragingen in onderhoudswerkzaamheden en zelfs tot motorproblemen bij klanten als de verkeerde olie wordt gebruikt. Daarnaast kan het aanhouden van te veel verschillende oliën in de voorraad leiden tot ongebruikte producten en hogere kosten. Voorraadbeheer door kentekenanalyse Om autobedrijven te helpen de juiste motoroliën en vloeistoffen efficiënt op voorraad te houden, bieden wij een kentekenanalyse aan op basis van uw wagenpark. Met deze analyse kunnen wij precies vaststellen welke typen oliën en vloeistoffen uw voertuigen nodig hebben. Zo ontvangt u een op maat gemaakt advies voor uw voorraadbeheer, waardoor u altijd de juiste producten in huis heeft en overbodige voorraden voorkomt. Een dergelijk gepersonaliseerd advies zorgt niet alleen voor een efficiënter voorraadbeheer, maar draagt ook bij aan een gezonde marge op vloeistoffen. U bespaart kosten door alleen de producten op voorraad te houden die u nodig hebt. U kunt klanten een optimaal onderhoud aanbieden door altijd de juiste producten te gebruiken. Heeft u hulp nodig bij het optimaliseren van uw voorraad? Neem contact op met uw persoonlijke accountmanager 61 Elk type heeft zijn eigen voordelen en
Koskamp CRM De slimme oplossing voor klantbeheer in de automotive Bent u op zoek naar een efficiënte manier om uw klantrelaties te behouden? In samenwerking met Drivestore hebben wij een uniek CRM-systeem ontwikkeld voor de automotive sector: het Koskamp-CRM. Dit systeem biedt u de tools om klantgegevens slimmer te beheren, zodat u meer tijd kunt besteden aan uw klanten. Hoe werkt het? Het Koskamp CRM is gekoppeld aan uw garagesoftware. Het systeem verstuurt automatisch berichten over onderhoud, APK en pechhulp, op basis van fabrieksdata, volledig in uw eigen huisstijl. U kunt ook zelf een communicatiestroom instellen. Bijvoorbeeld: een klant ontvangt 10 weken voor de APKvervaldatum een e-mail. Als er geen afspraak wordt gemaakt, volgt 8 weken voor de APK een herinnering. Is er nog steeds geen reactie, dan ontvangt de klant 6 weken voor de APK een SMSof Whatsapp-bericht. Bij uitblijvende reactie wordt de klant automatisch op een bellijst geplaatst. Zo minimaliseert u de kans dat u een klant misloopt. Wilt u de berichten eerst goedkeuren? Dat kan eenvoudig met één instelling. Voor uw klanten is er ook nog een unieke app waarmee ze alle voertuiggegevens kunnen inzien en eenvoudig een afspraak kunnen plannen. 62 Alle informatie wordt overzichtelijk gepresenteerd in een dashboard. Hier ziet u hoeveel berichten er zijn verstuurd, hoeveel zijn geopend en hoeveel afspraken zijn gemaakt. U kunt ook zien welke klanten u hebt gemist. Daarnaast kunnen klanten via een eigen app eenvoudig alle informatie over hun auto raadplegen. Het Koskamp-CRM haalt de benodigde data rechtstreeks uit uw garagesoftware. Daarom is het essentieel dat de gegevens daar correct zijn ingevoerd. Heeft u bijvoorbeeld geen e-mailadres ingevuld, dan kan het systeem geen e-mail versturen. Met de unieke ‘data-taken’ functie ziet u snel welke gegevens ontbreken, zodat u uw data altijd up-to-date kunt houden. Het Koskamp-CRM kan gekoppeld worden met Carsys, AutoFlex en Automaat Go. Wij zijn ervan overtuigd dat het KoskampCRM-systeem een waardevolle tool is voor autobedrijven. Daarom blijven we continu nieuwe functionaliteiten ontwikkelen om u nog beter van dienst te kunnen zijn. Interesse? Neem contact op met uw persoonlijke accountmanager.
NU OFFICIEEL DEALER VAN SINCE 1958 X-Line (5.5 Ton) 2-kolomshefbrug ook voor EV (5 Ton) 2-kolomshefbrug (3.5 Ton) Dorpel schaarhefbrug (3.5 Ton) Ook in BMW versie beschikbaar Informeer nu naar de introductieaanbiedingen via de QR code info@koskamp.nl Méér dan automaterialen 64 0546 - 673 000 www.koskamp.nl
1 Online Touch