53

Met de juiste apparatuur en kennis. Want een auto wordt steeds geavanceerder. Meer computers, meer uitlezen, meer systemen. Het is echt wel even anders dan 20 jaar terug. Gelukkig zijn er inmiddels volop mogelijkheden om je kennis bij te spijkeren en je als autobedrijf voor te bereiden op deze veranderingen. Zo kun je bijvoorbeeld bij Koskamp Opleidingen terecht voor praktische kennis over het werken met elektrische- en hybride voertuigen, zodat je goed voorbereid blijft in deze snel veranderende markt. Hebben hybride auto’s of EV’s niet minder onderhoud nodig dan de traditionele verbrandingsmotoren? Een van de kwesties die al jaren speelt is de belofte vanuit fabrikanten dat elektrische auto’s en plug-in hybrides minder onderhoud nodig hebben dan ICE (internal combution engines). De praktijk wijst toch echt andere cijfers uit. Zo kwam de Duitse ADAC in 2023 met een onderzoek waarin ze aangaven dat het aantal pechgevallen met elektrische auto’s meer dan verdubbeld is. Nou dat is nog niet zo spannend, gezien het aantal EV’s op de weg ook is gestegen. Wat wel interessant is, is dat de verhouding 50/50 is. Het is dus niet zo dat verbrandingsmotoren vaker langs de kant staan dan elektrische auto’s. Voorbereiden op de volgende generatie klanten Traditionele klanten die langs komen rijden voor een afspraak, die zijn er nog genoeg. Gelukkig maar! Want wat moesten we zonder die mensen? Toch staat er ook een nieuwe generatie klaar met andere wensen en behoeften. Die komen niet meer langs voor een afspraak maar plannen online in. Dat is toch wel een flink verschil. Maar hoe bereid je je hier als autobedrijf goed op voor? Online in de picture zijn anno nu bij jongeren? Zo dus! Online in de picture zijn, moet je dan wat met social media, Google of juist je website? Het is vaak een flinke opgave voor onafhankelijke autobedrijven. We delen maar al te graag hoe we dit de afgelopen 3 jaren hebben aangevlogen. Zo hebben we enorm doorgepakt met onze social mediastrategie. Inzicht geven in de achterkant van ons autobedrijf. Met leuke interactieve filmpjes, zorg je vaak voor veel leuke reacties. Licht verjaardagen van je medewerkers uit, haak eens in op een leuke feestdag of vraag je medewerkers 53 “Wat hun favoriete auto is.” Je zal je verbazen over de groei die je daarmee maakt, en waarmee je die nieuwe doelgroep aanspreekt. Investeren in advertenties? Houd het lokaal. Kijk goed waar de groei kan zitten in je omgeving, maar adverteer niet te ver buiten je werkgebied. Waarom niet? Mensen zijn niet gauw bereid om een uur de auto in te stappen voor een APK-keuring. Tenzij je natuurlijk specialist bent. Het laatste gedeelte, essentieel om deze doelgroep aan je te binden, is het bieden van makkelijke manieren om een afspraak te maken. Denk hierbij aan: Online boekingsmodule WhatsApp Per mail Social media En mocht je zelf weinig tijd hebben om deze zaken op te pakken, dan kun je bijvoorbeeld rekenen op de marketingondersteuning vanuit Koskamp. Ze nemen veel werk uit handen, zodat jij je kan richten op de groei van het bedrijf. Zo bouw je niet alleen aan een grote groep ambassadeurs, maar faciliteer je ook een nieuwe generatie klanten. Klaar voor de toekomst! Hoe we bij Garage Vermeer & Kersten uitkijken naar de toekomst Bij Garage Vermeer & Kersten zien we een hoop nieuwe ontwikkelingen maar ook een hele volle agenda. Niet alleen een flinke uitdaging om al het werk weg te krijgen, maar ook om het hele team bij elkaar te houden. We denken dat je als autobedrijf het verschil kan maken door juist ontwikkelingen: Opbouwen van een waardevol netwerk Voorbereiden op meerdere EV’s en hybrides Inhaken met je online marketing op nieuwe doelgroepen in te spelen op drie

54 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication