43

Een overzicht van de uitgevoerde controles: De autotechnicus heeft de meetwaarden van het hoogvoltsysteem (HV) uitgelezen tijdens het optreden van de klacht. Uitgelezen zijn met name de parameters in de OBC zoals de laadtoestemming, de stroom en de status van de hoogspanningscontactoren. De autotechnicus heeft de laadpoort gecontroleerd op mogelijke beschadigingen, waterintreding en corrosie. De bedrading tussen de laadpoort en de OBC (Onboard Charger*) is doorgemeten met een multimeter. Hierbij is gekeken of er sprake is van een verhoogde weerstand in de bekabeling tussen de laadpoort en de OBC. De softwareversie van het voertuig is gecontroleerd. Tijdens deze controles zijn geen afwijkingen geconstateerd. Uiteindelijk besluit het autobedrijf de auto voor praktijkdiagnose aan te bieden bij AutoNiveau. * Bij Polestar verzorgt de Onboard Charger niet alleen de omvorming van wisselspanning naar gelijkspanning tijdens ‘normaal’ laden. Tijdens snelladen verzorgt de OBC ook de communicatie tussen het voertuig en het laadstation. Wanneer de OBC constateert dat snelladen wordt toegestaan, schakelt de OBC de hoogvolt contactoren in die het snelladen mogelijk maken. Het snelladen gebeurt met gelijkspanning. Daarom hoeft de OBC deze spanning niet om te vormen. Stap 1: uitlezen van de foutcodes De specialisten van AutoNiveau lezen de Polestar 2 uit met de originele (OEM) diagnosetester. Hierbij zien wij dat er een fout op de Proximity Pilot (PP) is gelogd. Deze foutcode is een sporadische foutcode. Dit is te verklaren omdat de klacht van de klant ook niet permanent aanwezig is. Stap 2: diagnosetester en snellaadstation Met de aangesloten Polestar diagnosetester rijden we naar een snellaadstation voor een praktijktest. Wij bekijken de live data van de volgende meetwaarden: Kabelherkenning Verbinding tussen laadstation en voertuig Laadvermogen Laadkabelvergrendeling Toestemming om te laden Aanvankelijk lijkt het snelladen probleemloos te verlopen. De laadkabel wordt correct vergrendeld en herkend door de OBC. Het type kabel wordt juist geïdentificeerd waardoor snelladen mogelijk is. Na enige tijd laden stopt het laadproces abrupt met een foutmelding. Onze meetwaarden tonen een afwijking aan. De verbinding tussen het laadstation en het voertuig (CP) blijft in orde, maar de controle op het type laadkabel en het toegestaan vermogen (PP) geeft aan dat er geen verbinding is. kortstondig Dit bevestigt ons vermoeden dat er een probleem is met de Proximity Pilot. Stap 3: verificatie met de scope Om de Proximity Pilot beter te onderzoeken, sluiten wij de scope aan op de stekkers van de OBC. Dit geeft ons inzicht in wat er daadwerkelijk op de PP-aansluiting van de OBC gebeurt. De spanning op de PP is 4,5V wanneer er geen laadstekker is aangesloten. Wanneer er een laadstekker wordt geplaatst, zakt de spanning naar 3,6V. Tot nu toe zijn dit normale waarden. Het snelladen start zoals het hoort. Bij een nieuwe laadpoging aan het snellaadstation gaat er echter een rode LED bij de laadpoort branden. Op dat moment meten wij met de scope een spanning van 4,5V op de PP! Wij besluiten de laadstekker fysiek te manipuleren (bewegen/aandrukken) tijdens het laden. 43

44 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication