Automotive in beweging: financiële ontwikkelingen ontcijferd De automotive sector blijft volop in beweging. Het potentieel is nog altijd enorm: er rijden meer dan 9 miljoen auto’s in Nederland. De huidige economie biedt een mix van volop kansen en externe ontwikkelingen, die vaak zeer beperkt beïnvloedbaar zijn. Een belangrijk onderdeel is de analyse van de beschikbare data om zo te kunnen anticiperen op de behoefte van de klant. Er is veel data beschikbaar om een analyse uit te voeren op de verschillende ontwikkelingen. Het vergt echter creativiteit van de ondernemer om deze data om te zetten in kansen. Door de verandering van de marktbenadering zal het aandeel van niet-traditionele verkoopkanalen in de verkoop van voertuigen aanzienlijk toenemen. De nadruk zal liggen op directe verkoop aan consumenten en de verkoop via agenten (het zgn. agentuurmodel). Deze verschuiving betekent dat autofabrikanten zullen investeren om dit model mogelijk te maken. Verder blijkt uit onderzoek van KPMG dat belastingvoordelen en subsidies heel belangrijk zijn om EV-groei te stimuleren en om het vertrouwen te bieden aan consumenten, autofabrikanten, leveranciers en investeerders. Het zal dus een uitdaging zijn om EV te stimuleren zonder afhankelijk te zijn van belastingvoordelen en subsidies. Actualiteit In september heeft het kabinet-Stoof de plannen gepresenteerd. Weliswaar gaat de koopkracht voor de meesten erop vooruit, maar er zijn wat nuances te ontdekken. Voor wat betreft de automotive branche gaan zo langzamerhand de subsidiemogelijkheden verdwijnen op elektrische voertuigen of op z’n minst worden deze versoberd. In deze maatregel schuilt een positief effect voor de wat meer traditionele autobedrijven; er zal immers langer doorgereden worden met auto’s, die op 34 de traditionele fossiele brandstoffen rijden. Uiteraard zal de ontwikkeling richting EV worden voortgezet, waarmee de noodzaak van het anticiperen hierop nog altijd aanwezig is. Ook zal de BPM-vrijstelling verdwijnen in het nieuwe jaar. Dit betekent dat de verkoop van bedrijfswagens het laatste kwartaal van 2024 naar verwachting zal toenemen. Vanaf het jaar 2025 geldt dat ook voor bedrijfswagens (tenzij volledig elektrisch) BPM betaald moet worden, hetgeen een kostprijsverhogend effect heeft en een – naar verwachting – lagere verkoop van nieuwe bedrijfswagens.
35 Online Touch Home