Stap 4: vergelijking met andere snellaadstations Wij herhalen de test bij een snellaadstation van een andere aanbieder. Hier blijkt de speling tussen de laadstekker en de laadpoort veel kleiner te zijn, wat resulteert in een stabielere verbinding. Wij merken op dat er hier veel minder beweging in de stekker zit. De verbinding blijft behouden. De gemeten spanning op de PP blijft continu 3,6V. Connectie blijft in orde. Spanning blijft constant. Na deze constatering besluiten wij dit nader te onderzoeken. Wij bezoeken meerdere laadpunten van verschillende aanbieders. Verrassend genoeg ontstaat er een patroon: laadstekkers van één bepaalde aanbieder vertonen meer speling dan die van andere aanbieders. Conclusie Er is een verschil in de afmetingen van de laadstekkers bij verschillende aanbieders van snellaadstations. Dit resulteert bij bepaalde aanbieders in overmatige speling tussen de laadstekker en de laadpoort. Mede door het gewicht van de zware kabel kantelt de laadstekker. Dit veroorzaakt een slechte verbinding op de Proximity Pilot (PP). De Polestar 2 lijkt hier erg gevoelig voor te zijn. Het probleem komt vaker voor wanneer de laadstekkers, door veelvuldig gebruik, slijtage vertonen. Afhandeling We delen onze meetgegevens en de scopebeelden met de klant. We delen ook de conclusies die wij uit de metingen trekken. Dat het geconstateerde probleem met snelladen niet op zichzelf staat, blijkt uit het volgende. Niet lang na dit praktijkvoorbeeld – de Polestar 2 is inmiddels terug bij de klant – rolt de fabrikant van de laadstekkers een servicemaatregel uit. Deze maatregel beschrijft een aanpassing aan de PP-verbinding met de laadpoort. Door deze aanpassing blijft de verbinding met de auto gewaarborgd, ook wanneer er door slijtage wat meer speling op de laadstekker aanwezig is. 45
46 Online Touch Home