TPMS: Een vloek of een zegen? Tekst Gideon Ekkels - Productmanager Het is inmiddels een decennium geleden dat TPMS verplicht werd in nieuwe auto’s. In die tijd is er veel veranderd, maar de verwachte impact is aanzienlijk kleiner gebleken. Voor veel bedrijven, ongeacht of u nu bandenspecialist, universeel garagehouder of dealer bent, zal TPMS eerder een noodzakelijk kwaad dan een margemaker zijn. Is dat terecht, of valt er toch meer uit te halen? Laten we eerst een korte blik werpen op de geschiedenis. TPMS staat voor Tire Pressure Monitoring System en bestaat al sinds de jaren ’80. De Porsche 959 was in 1986 het eerste voertuig met een dergelijk systeem, al was het technische principe afwijkend ten opzichte van de TPMSsensor die tegenwoordig wordt toegepast.Twee sensoren werden met een soort diafragma aan de binnenkant van het hielbed van de velg geplaatst. De gemeten waarden werden vergeleken met een referentiewaarde, waarna de informatie werd doorgegeven aan een ontvanger op het fuseelichaam. Porsche had een goede reden om zo’n geavanceerd systeem te ontwikkelen. De Porsche 959 was namelijk een homologatiespecial met een topsnelheid van 317 km/u, wat voor die tijd ongekend was. Bij zulke snelheden zijn de gevolgen van een lekke band niet te overzien, 16 vandaar de ontwikkeling van speciale banden met technologie die we de voorloper van RunFlatbanden kunnen noemen. Het nadeel van zulke banden is dat je minder snel merkt dat er een band lek is. Iets wat de TPMS-sensor veel sneller registreert. Deze sensoren detecteren onderspanning sneller dan een bestuurder dat zou merken. Hierdoor liep de ontwikkeling van TPMS parallel aan die van RunFlat-banden. Goodyear ontwikkelde speciaal voor de Corvette in 1991 een RunFlat-band, en Michelin kwam in 1996 met het technisch gecompliceerde PAX-systeem. In 2000 was het de beruchte Renault Laguna II die voor het eerst TPMS combineerde met standaard banden. Eind jaren ‘90 en begin jaren ‘00 veroorzaakte het Firestone-schandaal in de Verenigde Staten ruim 200 verkeersslachtoffers. Deze ongevallen ontstonden door een combinatie van factoren, waarbij onderspanning onderspanning in werd temperatuur in de banden te hoog, waardoor het loopvlak losliet. Om dergelijke ongelukken in de toekomst te voorkomen, Firestonebanden een grote rol speelde. Door de de
17 Online Touch Home