Een geïntegreerde batterij voorziet de sensor van stroom. Aanvankelijk werd verwacht dat deze batterijen binnen drie jaar leeg zouden zijn, maar die voorspelling bleek onjuist. Tegenwoordig gaat men ervan uit dat de batterijen tussen de 7 en 10 jaar meegaan. Congres nam het Amerikaanse de TREAD-act aan. Deze wet verplichtte dat vanaf 1 september 2007 alle lichte voertuigen voorzien moesten zijn van een TPMS-systeem. Europa volgde in 2012, en vanaf 1 november 2014 moesten alle personenauto’s in de Europese Unie ook een TPMS-systeem hebben. TPMS-systemen zijn in te delen in twee varianten, directe en indirecte TPMS. Indirecte TPMS gaat uit van het principe dat een band met onderspanning een kleinere diameter heeft dan een band met de juiste spanning. Met bijvoorbeeld ABS/ESP-sensoren is deze diameterafwijking te registreren, wat het een relatief goedkoop te produceren systeem maakt. Het systeem is echter relatief onnauwkeurig, het kan geen exacte bandenspanningen meten en verschillen in de omgevingstemperatuur hebben veel invloed op het meetresultaat. Directe TPMS gebruikt een sensor die ook als ventiel fungeert, waardoor de exacte bandenspanning gemeten sensor bevat een kleine kan antenne worden. Deze die de meetwaarden via een frequentie van 433 MHz (of 315 MHz voor Amerikaanse auto’s) naar de auto communiceert. Voor veel consumenten is TPMS vooral een vervelende financiële bijkomstigheid bij de bandenwissel, vooral veroorzaakt doordat men de functie ervan niet kent. Belangrijker nog, vaak is het doel achter het TPMS-systeem niet duidelijk. Zodra de consument overtuigd is van het veiligheidsaspect maakt die meerprijs bovenop die toch al niet goedkope banden niet echt meer uit, waarmee ook op TPMS een gezonde marge gemaakt kan worden. Ga niet gelijk honderd euro voor een universele sensor vragen, maar voor een veiligheidsvergrotend aspect mag je gerust een eerlijke prijs vragen. Laten we bovendien het duurzaamheidsaspect niet vergeten, de juiste bandenspanning zorgt voor een lager verbruik of een groter rijbereik. Er ligt dan misschien ook nog wel een grote kans voor onze branche om de consument beter te informeren. Met alle veiligheids- en duurzaamheidswetgeving die er op de branche af komt is het best bijzonder dat TPMS zo weinig aandacht krijgt, terwijl de impact van het systeem gigantisch is. Volgens de EU zorgt onderspanning voor 2 miljoen ton CO2 extra en wereldwijd zo’n 200 miljoen banden die vroegtijdig worden afgeschreven. Misschien toch niet zo’n slecht idee om directe TPMS te verplichten? "Met alle veiligheids- en duurzaamheidswetgeving die eraan komt, is het best bijzonder dat TPMS zo weinig aandacht krijgt" 17
18 Online Touch Home