Bestuursverslag KS Fectio 2018 | Organisatiestructuur 1.2 Bestuur en directie College van Bestuur Het doel van Fectio is om binnen de kaders van de Wet op het Primair Onderwijs het basisonderwijs in de gemeenten Houten en Bunnik te verzorgen. De stichting geeft het onderwijs in de geest van het katholieke geloof en stemt het onderwijs op haar scholen zoveel mogelijk af op de behoefte van de bevolking in haar werkgebied. Het bevoegd gezag van de stichting wordt gevormd door een bestuurder. Deze functie wordt vervuld door de heer drs. R.A. Boerman. 1.3 Raad van Toezicht De RvT houdt toezicht op het bestuur van de stichting. De RvT is bovendien werkgever en dient als klankbord voor de bestuurder. De RvT heeft de verantwoordelijkheid om toe te zien op een doelmatig en efficiënt bestuur van de stichting. 1.4 Medezeggenschap Fectio vindt het belangrijk dat ouders en personeel betrokken zijn bij het onderwijs van hun eigen kind(eren), bij de groep waarin hun kind(eren) zit(ten) en bij de school als geheel. Maar ook de relatie tussen school en ouders is bij Fectio belangrijk. Dit kan in de vorm van meeleven, meehelpen, meedenken en/ of meebeslissen. De medezeggenschap vindt plaats in de Medezeggenschapsraad (MR) op schoolniveau en in de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR) op stichtingsniveau. 10 Sinds augustus 2017 bestaat de GMR uit 12 leden (zes personeelsleden en zes ouders). Daarmee heeft elke school één afgevaardigde in de GMR. Hiermee zijn alle scholen van de stichting vertegenwoordigd. De GMR komt zeven keer per jaar bij elkaar en overlegt met de bestuurder over de bij wet geregelde onderwerpen. Voorbeelden hiervan zijn het bestuursformatieplan en de meerjarenbegroting. Daarnaast denkt de GMR gevraagd en ongevraagd mee over de manier waarop Fectio kan omgaan met de onderwijsuitdagingen die bij deze tijd horen. Denk hierbij aan aantrekkelijk werkgeverschap, innovatie in onderwijsvormen en de samenwerking met andere onderwijspartners. Gespreksonderwerpen in 2018 waren o.a. de Algemene Verordening Persoonsgegevens (AVG), de identiteit van Fectio als katholieke scholenstichting, de nieuwe visie en missie en het strategisch beleidsplan.