Bestuursverslag KS Fectio 2018 | Scholen Het jaar 2018 stond in het teken van nieuwe ontwikkelingen en het borgen van bestaande routines en afspraken. 208 leerlingen Wij zijn gestart met Professionele Leergemeenschappen (PLG’s) waarin wij werken aan verschillende ontwikkelingsgebieden op school, onder andere gedrag en Engels. Het is een vorm van collegiaal leren waarin je samen leert en zoekt naar oplossingen voor vragen en uitdagingen vanuit de praktijk. Op ICT­gebied zijn 30 Chromebooks aangeschaft, een aantal IPads voor kleuters en is het WIFI­netwerk vernieuwd. We werken sinds dit jaar met onderwijsplannen voor rekenen, spelling, technisch en begrijpend lezen. De onderwijsplannen zijn nog in concept en worden in 2019 verder uitgewerkt. Tevens heeft het team zich geprofessionaliseerd in het effectief lesgeven. We hebben naar aanleiding van het project ‘Groen in de buurt’ onze speelplaats nieuw ingericht. Voor onze leerlingen maar ook voor andere kinderen uit Werkhoven. In april 2019 worden nog een waterpomp en beekloop geïnstalleerd. In 2018 hebben we ons onderwijs verder gemoderniseerd met een nieuwe taal­en spellingmethode, ‘Staal’. Deze is thematisch georganiseerd en biedt goede ondersteuning voor taalzwakke kinderen. Daarnaast zijn we dit jaar gestart met Engels vanaf groep 1. Hiermee willen we kinderen een goede basis meegeven richting het voortgezet onderwijs en hun toekomstige beroep waarin de Engelse taal steeds belangrijker zal zijn gezien de globalisering. We zijn er trots op dat onze onderwijsresultaten de afgelopen jaren zijn gestegen met onder andere een score boven het landelijk gemiddelde voor de centrale eindtoets. Om talent van leerlingen te versterken organiseren we voor groep 5 tot en met 8 twee keer per jaar een serie workshops variërend van programmeren tot houtbewerking. Om de verantwoordelijkheid van kinderen te vergroten zijn we dit jaar gestart met een leerlingenraad. Zij zijn betrokken geweest bij de interne audit en hebben veel ideeën aangeleverd voor het buitenspelen en de inrichting van het schoolplein. Leerlingen vanaf groep 5 nemen met hun ouders deel aan het rapportgesprek om zo het eigenaarschap voor hun eigen leerproces te vergroten. Een nieuw initiatief rondom de ouderbetrokkenheid was de invoering van een ouderapp waarin we korte berichten en foto’s plaatsen over de activiteiten in de groep. Ouders hebben daarnaast ook (deels) toegang tot ons leerlingvolgsysteem en verzorgen regelmatig gastlessen. 159 leerlingen 13 We zijn, na een certificering, officieel partner van de Marnix Academie voor opleiding van aanstaande leraren. Onze school heeft jaarlijks meerdere stagiaires. Er is een klankbordgroep met ouders gestart die driemaal per jaar bij elkaar komt. De nieuw ingevoerde startgesprekken zijn een mooie aanvulling op onze gesprekkencyclus met ouders. De kinderen van groep 5 t/m 8 sluiten hierbij aan. Via de ouderapp Social Schools informeren we ouders over groeps­ en schoolgebonden zaken.