15

Bestuursverslag KS Fectio 2018 | Visie, Ambities en Beleid niet zomaar een baan hebben maar met hart en ziel weten waar we voor gaan en staan. We kiezen voor het beste onderwijs maar willen daarin vooroplopen en vooruitstrevend zijn. Steeds de lat hoger leggen. En altijd vanuit respect voor elke leerling. De meerwaarde is dat elk kind in een veilige leeromgeving zijn eigen talenten kan ontwikkelen. 2.3 Ambities Het is onze ambitie om goed onderwijs aan elk kind aan te bieden. Onder goed onderwijs verstaan we onderwijs dat aansluit bij onze visie en passend is voor elk kind. Elke school biedt onderwijs waarin het verwerven van kennis, vaardigheden en houdingen centraal staat. Dit begint met het aanleren van algemene vaardigheden die van alle tijden zijn zoals lezen en schrijven. Daarnaast is er aandacht voor socialisering: onderwijs is ook een proces van maatschappelijke vorming en democratisch burgerschap. Kinderen leren van de leraar en van en met elkaar. We zijn ons bewust van de waarde van het voorbeeldgedrag van de leraar. Een goed voorbeeld is immers een voorwaarde voor een optimale leeromgeving. Kennis, socialisering en persoonsvorming krijgen ruime aandacht op elke school zodat daadwerkelijk sprake is van compleet onderwijs. Goed onderwijs is toekomstgericht waarin we het waardevolle koesteren en leerlingen, voor zover ons inzicht reikt, toerusten op hun toekomst. We leren onze leerlingen te leven, te werken en te leren in een kennissamenleving. Het onderwijs op onze scholen is onderdeel van een keten. Het sluit aan op voorschoolse opvang en geeft aansluiting op het voortgezet onderwijs. Daarbij is elke school onderdeel van de brede buurtgemeenschap waarin zij staat. We zijn ons ervan bewust dat in ons dagelijks werk de katholieke geloofstraditie referentiekader én inspiratiebron is binnen onze schoolgemeenschap en voor het onderwijs. Goed onderwijs kan altijd beter! Ons onderwijs is in zijn algemeenheid goed te noemen. Regelmatig onderzoek door de Inspectie van het Onderwijs bevestigt dit. Ook leerlingen bevestigen ons goede onderwijs in de tevredenheidsmeting. Niet alleen tijdens hun schooltijd maar ook als ze op het voortgezet onderwijs een nieuwe stap zetten. En toch, goed onderwijs kan altijd beter! Dat is dan ook het centrale uitgangspunt in ons strategisch beleidsplan. De vraag die we onszelf stellen is: hoe maken we ons onderwijs nog beter in de komende vier jaar? Die vraag proberen we zo concreet en realistisch mogelijk te beantwoorden. 2.4 Strategisch beleidsplan Ons strategisch beleidsplan kent vijf ambities voor onze scholenstichting voor de periode 2015­2018: • Goed en passend onderwijs voor elk kind • Een professionele cultuur • Ouders als partners • Veilige scholen • Profilering: Fectio en de scholen Deze vijf ambities zijn direct gericht op het verder verbeteren van ons onderwijs. Inmiddels zijn we in het laatste jaar beland van dit strategisch beleidsplan. Naast deze vijf ambities is er tussentijds ook een aantal andere belangrijke zaken langsgekomen die niet in dit beleidsplan zijn genoemd terwijl deze ook onze aandacht vraagt. Dat geeft meteen ook het belang en de beperking van het strategisch beleidsplan aan. Het plan vormt geen alomvattend spoorboekje van al onze activiteiten in de beschreven jaren. 15

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication