JAARVERSLAG 2018 4 Kwaliteit Kwaliteit wordt voor Fectio steeds belangrijker, de motor van onze ontwikkeling. We gaan in op de realisatie van beleidsdoelen (zelfevaluatie, tevredenheidsmeting en profilering). Tevens aandacht voor de klachtenafhandeling. 4.1 Algemeen Bij Fectio staat de kwaliteit van het onderwijs centraal. Door kwaliteit beter in beeld te hebben zijn we in staat om gericht te verbeteren. We willen goede dingen steeds beter doen. Voor ons is kwaliteit de motor van onderwijsontwikkeling. Kwaliteit is ons inziens van iedereen: van leraren, ondersteunend personeel, ouders, schoolleiding en bestuur. Op deze wijze is er breed draagvlak voor verbetering en groei hetgeen een directe invloed heeft op de kwaliteit en de zorg daarvoor. Door ons stelsel van kwaliteitszorg houden wij regie op de kwaliteit van ons onderwijs en bewaken we dat initiatieven onze kwaliteit verbeteren. 22 4.2 Klachtenregeling Ons streven is om eventuele klachten zoveel mogelijk in goede harmonie op te lossen. Meestal biedt dat voor alle betrokkenen de meest positieve uitkomst. Scholen leren van de klacht en klagers hebben baat bij een soepele oplossing. Voor wie niet tevreden is met de afhandeling van een klacht op school en/ of op stichtingsniveau bestaat de Klachtenregeling Katholieke Scholenstichting Fectio. Deze is concreet uitgewerkt in procedures en is op de website van Fectio en de scholen te vinden. Het is aan de klager om zich wel of niet aan de procedure te houden. De klager kan er ook voor kiezen om rechtstreeks een klacht in te dienen bij de Landelijke Klachtencommissie waarbij Fectio is aangesloten. Interne contactpersonen Alle scholen hebben een of twee Interne contactpersonen (ICP), veelal afhankelijk van de grootte van de school. In 2018 zijn onder leiding van de externe vertrouwenspersonen twee netwerkbijeenkomsten gehouden. Doel van dit netwerk is professionalisering van de ICP’ers en het bieden van een kwaliteitsplatform waarbij de ICP’ers met elkaar overleggen en elkaar adviezen kunnen geven. In 2018 functioneerden Els Rietveld en Jeroen Meijboom als externe vertrouwenspersonen. Beiden zijn medewerkers van de CED­Groep. De ICP’er is altijd betrokken bij aanpassingen van het veiligheidsbeleid, het gedragsprotocol en het pestprotocol van de school. De ICP’er heeft taakuren om de taak uit te kunnen voeren. Het aantal uren is per school verschillend, we zullen hier in 2019 het gesprek over aangaan. We vinden het belangrijk dat de ICP’er haar werk zorgvuldig kan doen.