30

Bestuursverslag KS Fectio 2018 | Scholen 168 leerlingen Na de voldoende van de inspectie eind 2017 wilden we een aantal zaken bereiken: op het gebied van professioneel werken, hogere tussenopbrengsten, kwaliteit en veiligheid. De invoering van de werkwijze van Stichting LeerKracht maakt deze doelen breed mogelijk. Sinds begin 2018 werken leraren en leerlingen hiermee, in het team en in de groepen. Er worden korte termijndoelen geformuleerd vanuit één vraag: wat levert het de leerling op? Het gaat dus altijd om onderwijsverbetering. Leraren en leerlingen worden zichtbaar eigenaar van hun eigen leerdoelen. Wat in 2019 verder aangescherpt wordt is de afstemming tussen school­ en groepsdoelen. We zijn gestart met Alles in 1, een thematische methode, waarmee we groepsdoorbroken kunnen (gaan) werken. De werkwijze van Alles­in­1 is zeer positief ontvangen door leerlingen en ouders. Bij alle vakken werken we met het directe instructiemodel en leraren doen wekelijks aan collegiale consultatie. De tussenopbrengsten, met name in de onder­ en middenbouw, sluiten nog onvoldoende aan bij de leerlingpopulatie. Hierover zijn afspraken gemaakt over facilitering, coaching door directie, IB en teamscholing. Daarnaast zetten we ook in op teamcoaching. In 2018 hebben we op het gebied van OntwikkelingsgerichtOnderwijs (OgO) gewerkt aan het invoeren van de talige leeromgeving, de verdieping van het spel in de bovenbouw en de invoering van de vragenlijst om tot betere onderzoeksvragen te komen. Hierbij is het team begeleid door medewerkers van De Activiteit. In de klassen zien we hier steeds meer van terug. De leerlijn techniek is in kaart gebracht zodat we vanaf 2019 het vak techniek ook in de OgO­thema’s kunnen gaan implementeren. Om onze leerlingen te leren programmeren is een aantal Lego techniekdozen aangeschaft. We hebben een investering gedaan in de aanschaf van chromebooks zodat in de groepen meer digitaal gewerkt kan worden. De opbrengsten zijn heel positief en de wens naar meer is al geuit. 30 De begeleiding van leerlingen die meer uitdaging behoeven is geëvalueerd met als resultaat een passender begeleiding van deze leerlingen door de talentcoach. We zijn gestart met het werken met een leerlingenraad. De raad is een aantal malen bijeen geweest en heeft actiepunten bepaald die nu nader worden bekeken voorafgaande aan de uitvoering. Om de ouderbetrokkenheid te vergroten zijn afspraken gemaakt over het gebruik van onze schoolapp en hebben we inloopmomenten ingevoerd bij de startactiviteiten van de thema’s. Hierdoor krijgen ouders een beter beeld hoe wij met thematiseren in de klassen werken. Dit wordt als enorm zinvol ervaren. De sociale veiligheid blijft onderdeel van onze aanpak met onder andere de vreedzame school, het groepsdoorbroken werken en Rots en Water bij de start van het schooljaar. De school heeft sinds augustus een nieuwe schoolnaam die goed past bij het karakter van ons onder wijs en onze collectieve ambitie. Hiermee kiezen we voor een sterk imago van De Vonk. 362 leerlingen

31 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication