JAARVERSLAG 2018 7 Financiën 34 Dit hoofdstuk bevat het leerlingenaantal en de personele bezetting, de verantwoording van de werkdrukgelden, de financiële positie van Fectio en het gerealiseerde resultaat over 2018 vergeleken met het begrote resultaat voor 2018 en het resultaat over 2017. Tevens worden kengetallen weergegeven en het treasurybeleid, de investeringen en het financieringsbeleid beschreven. 7.1 Leerlingenaantal en personele bezetting Voordat de balans en het resultaat worden besproken is er aandacht voor het leerlingenaantal en het aantal medewerkers. Op basis van het leerlingenaantal wordt Fectio immers bekostigd en het is van belang dat de personele bezetting aansluit bij het aantal leerlingen. Daalt het aantal leerlingen dan zijn er minder medewerkers nodig. Stijgt het leerlingenaantal dan zijn er logischerwijs meer medewerkers nodig. Te weinig personele bezetting kan zorgen voor een lerarentekort bij de stichting met alle gevolgen van dien. Overbezetting resulteert in onnodig hoge personele kosten voor de stichting waardoor er financiële problemen kunnen ontstaan. Zoals eerder benoemd zijn het leerlingenaantal en de personele bezetting normaliter evenredig aan elkaar. Echter is het aantal leerlingen van 2914 naar 2857 gedaald terwijl het aantal medewerkers is gestegen van 257 naar 261 (zie paragraaf 3.2). Een oorzaak hiervoor is dat de scholen de werkdrukgelden bijna geheel gebruiken om extra parttime personeel in te zetten (onderwijsassistenten en/of vakdocenten). Daarnaast is er gekozen om bij enkele scholen die te maken hebben met krimp toch de personele bezetting te behouden. Dit beleid heeft als doel om voor stabiliteit te zorgen op deze scholen maar heeft als gevolg dat de personele bezetting ten opzichte van het leerlingenaantal licht stijgt.