44

JAARVERSLAG 2018 8 Continuiteitsparagraaf 44 Ieder jaar stelt Fectio een meerjarenbegroting op, basisingrediënten hiervoor zijn het leerlingenaantal, de bijbehorende personele bezetting en het strategisch beleid. Vanuit de meerjarenbegroting kan op hoofdlijnen een prognose van de balans voor de komende jaren worden gemaakt. Tevens wordt het risicomanagement van de stichting beschreven in dit hoofdstuk. 8.1 Leerlingenaantal en personele bezetting Leerlingenaantal Op basis van het leerlingenaantal wordt Fectio bekostigd, het is dus van belang om voor de komende jaren in kaart te hebben wat de ontwikkelingen op dit gebied zullen zijn. Op basis van onder andere de prognose van de directeuren inzake het aantal leerlingen en de ontwikkelingen in de macro­omgeving heeft Fectio een schatting gemaakt van de toekomstige leerlingenaantallen. Kengetallen Aantal leerlingen, studenten en deelnemers 2017 Enkelvoudige Realisatie 2.914 Voor 2019 wordt verwacht dat het aantal leerlingen voor Fectio ongeveer gelijk blijft. In 2020 en 2021 wordt er een lichte daling verwacht waarna het in de jaren erop zal stabiliseren, de ergste krimp lijkt dus voorbij. Voor de scholen in Bunnik is er blijvend belangstelling terwijl in Houten enkele scholen te maken hebben met krimp van het aantal leerlingen. In de meerjarenbegroting wordt beleid gevoerd inzake zowel de groei (leveren van extra faciliteiten) als de krimp (aanhouden formatie terwijl klassen afnemen). 2018 Enkelvoudige Realisatie 2.857 2019 Enkelvoudige Prognose 2.864 2020 Enkelvoudige Prognose 2.819 2021 Enkelvoudige Prognose 2.801 Personele bezetting De personeelslasten vormen de grootste kostenpost van de meerjarenbegroting. De directeuren van de scholen dienen op basis van de leerlingaantallen en het onderwijsbeleid van de school de formatie aan te passen voor de daaropvolgende schooljaren. Het is van belang dat de formatie past binnen het bestuursformatieplan van de stichting. Onderstaand de verwachte personele bezetting voor Fectio de komende jaren.

45 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication