52

Bestuursverslag KS Fectio 2018 | Scholen 424 leerlingen Basisschool Aventurijn bestond op 1 februari 2018 tien jaar. Een periode waarin de school zich heeft ontwikkeld tot een volwaardige school met inspectiewaardering GOED. Meerdere doelen stonden in 2018 centraal: Er is succesvol gewerkt met de PLG’s (professionele leergemeenschappen): Engels, Extra uitdaging, Gedrag, Coöperatief leren, Wetenschap en Techniek. Om vanuit rust hier succesvol aan te werken zijn er vijf studiedagdelen vrijgemaakt. ­ ­ In de groepen 7 en 8 is een pilot gestart om rekenen, spelling en taalonderwijs op tablets aan te bieden. Dit heeft voor vermindering van de werkdruk gezorgd en betere instructies-op-maat. Sinds augustus werkt ook groep 6 met tablets. Na een traject van twee jaar van samenwerking tussen school en ouders heeft Aventurijn in september 2018 de certificering behaald van ­ tructies­op­maa Ouderbetrokkenheid 3.0. Het ICT-netwerk van de school heeft een grondige update gekregen en ook is er financiële ruimte gemaakt om het aantal devices uit te breiden. ­ne We streven naar een methodiek waarbij de creatieve vakken gekoppeld worden aan de zaakvakken. Hierbij willen wij ook het formatief toetsen vorm gaan geven (toepassen van opgedane kennis). ven n ge ook he n van opgedane k De Barbaraschool is een kleine veelzijdige school in Bunnik. De school is in 2018 gegroeid: er zijn meer leerlingen en meer nieuwe leerkrachten. Er is geïnvesteerd op vier gebieden: Onze pedagogische benadering is gebaseerd op het gedachtengoed van Stephen Covey, de 7 gewoonten. Het team is op dit gebied nieuw en verdiept geschoold. De kwaliteit van de instructies die de leerkrachten geven is en blijft van groot belang. In deze kwaliteit is geïnvesteerd en er zijn nieuwe inzichten toegepast: de kinderen leren taal, lezen, spelling en rekenen op passend en uitdagend niveau. Elk kind kan op eigen niveau en tempo (gepersonaliseerd) lesstof oefenen met behulp van een tablet, een ‘smart’ werkboekje. Na een succesvolle pilot zet de school de tablets nu vanaf groep vier in. We volgen de winst hiervan op de voet. 138 leerlingen 52 Creatief en kritisch denken en ook mediawijsheid zijn voorbeelden van vakoverstijgende vaardigheden die wij belangrijk vinden. We bieden de zaakvakken daarom thematisch en in samenhang aan middels ‘projects4learning’. We maken gebruik van een onderzoekscyclus en kinderen krijgen de ruimte om vanuit eigen nieuwsgierigheid hun talenten te ontdekken en te werken aan eigen leerdoelen. Om alle kansen van de vernieuwingen te benutten zetten we de investeringen komend jaar door. Daarnaast gaan de thema’s ruimte en beweging een grote rol spelen op de Barbaraschool. In 2019 hopen wij dit proces succesvol af te ronden. In goed overleg met het team en de PMR is besloten om de gelden, beschikbaar voor werkdrukvermindering, in te zetten voor het aannemen van een onderwijsassistent per gang met groepen. In februari 2019 zal de vierde onderwijsassistent in dienst treden. ­ een n aan de n v en.

53 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication