13

Jaarverslag KS Fecti o 2019 | Visie, organisati e en besturing Voorlichti ng Jaarlijks informeert elke ICP’er leerlingen, ouders en collega’s over het vertrouwenswerk. Voor leerlingen gebeurt de voorlichti ng op alle scholen door middel van een klassenbezoek aan het begin van elk schooljaar. Ouders vinden de informati e veelal via de nieuwsbrief en/of de website (acht scholen). Collega’s ontvangen de informati e schrift elijk via een memo of mondeling in de teamvergadering. Vanaf 2020 heeft elke school informati e over het vertrouwenswerk en (een verwijzing naar) de klachtenregeling op de website van de school staan. Klachtenafh andeling De scholen hebben hun meldingen doorgegeven ten behoeve van het jaarverslag ICP. Op 11 scholen zijn meldingen gedaan. De meldingen betreff en de volgende thema’s: De meldingen zijn vooral door leerlingen gedaan. Ouders hebben driemaal gemeld, leerkrachten twaalf keer. Eenmaal heeft een directeur gemeld en eenmaal een medewerker van de opvang. Leerlingen doen vaker een melding. Een derde van die meldingen gaat over pesten, een kwart over de thuissituati e. De externe vertrouwenspersonen zijn bij vier gevallen acti ef betrokken geweest. Klachten bij het bestuur Naast de meldingen op schoolniveau heeft de bestuurder in 2019 tweemaal een klacht van ouders besproken met hen. Het betrof de volgende onderwerpen: • Handelen van school bij ongewenst gedrag van een leerling • Communicati e met ouders • Nakomen van afspraak door de school De klachten zijn afdoende behandeld door de bestuurder, er is geen offi ciële klacht ingediend bij de Landelijke Klachtencommissie. Het aantal meldingen over pesten is licht toegenomen. Kinderen leggen contact met de ICP’er voor een pestsituati e op dat moment, maar ook voor pestmomenten in het verleden. Het aantal meldingen over thuis is aanzienlijk hoger geworden. Deze gaan onder andere over zieke ouders en echtscheiding van ouders. De hoeveelheid meldingen en klachten die per school binnenkomt is niet per se een indicati e voor de ervaren veiligheid. Weinig meldingen bij de ICP’er kan bijvoorbeeld komen door onbekendheid over de rol en persoon van de ICP’er maar ook door goede ervaren veiligheid en communicati e. Veel meldingen kunnen zowel een teken zijn van grote toegankelijkheid van en vertrouwen in de ICP’ers, maar ook van veel onveilige situati es of slechte communicati e. Wat binnen Fecti o opvalt is dat het aantal meldingen door leerlingen hoger is in de periode nadat de ICP’er in de groepen is geweest. De drempel om een gesprek aan te gaan lijkt hierdoor lager te liggen. Kinderen voelen vertrouwen om hun verhaal te delen. Bij de vier scholen in de gemeente Bunnik is Jeugdhulp wekelijks op school aanwezig. Er is daarmee meer bekendheid ontstaan met de rol van de contactpersoon waardoor de drempel voor melden wordt verlaagd. 13

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication