Jaar o 2019 | Xx 2 Verslag bestuur In dit hoofdstuk worden voor verschillende afdelingen de ontwikkelingen en gestelde doelen beschreven. • deze zijn inmiddels behaald, • helaas niet behaald of • sommige doelen zijn nog in ontwikkeling. 2A Onderwijs en Kwaliteit 2A.1 Onderwijskundig beleid en visie In ons onderwijskundig beleid staat de missie van Fectio centraal: Ruimte voor Talent, Groei en Lef. Leerlingen ontwikkelen zich op maat van hun kunnen, in een passend tempo en op een passend niveau. We hebben hoge verwachtingen van elke leerling. We zien de school als een oefenplaats waar leerlingen kennis en vaardigheden opdoen en fouten mogen maken. Er is ruimte voor initiatief en eigen leervragen van leerlingen. We vinden het belangrijk dat elke leerling zich veilig voelt en met plezier naar school gaat. Elke leerling kan zichzelf zijn en worden wat past. We werken vanuit de driehoek kindouders-school. Kenmerken van ons onderwijskundig beleid zijn: - Kwaliteit: ons onderwijs kan alti jd beter. Door refl ecti e op opbrengsten bepalen we wat goed gaat en wat verbetering vraagt. Door de cyclus van ‘waarnemen-begrijpen-conclusies en acti es’ houden we onszelf scherp en blijven we gericht op verbeteren. - Passend onderwijs: op maat van de leerling. We stemmen ons onderwijs af op de groep leerlingen die voor ons zit. Binnen die groep wordt gediff erenti eerd. Er is ruimte voor aanpassing in tempo en niveau. Zo nodig stellen we een ontwikkelingsperspecti ef op voor leerlingen die het niveau van groep 8 niet zullen halen. Ook is er ruimte op onze scholen voor leerlingen die een specifi eke begeleiding vragen. In onderstaande paragrafen aandacht voor de doelen die we ons op het gebied van onderwijs en kwaliteit in 2019 hebben gesteld. 2A.2 Kwaliteit Bij Fecti o staat de kwaliteit van het onderwijs centraal. Door kwaliteit beter in beeld te hebben zijn we in staat om gericht te verbeteren. We willen goede dingen steeds beter doen. Voor ons is kwaliteit de motor van onderwijsontwikkeling. Kwaliteit is ons inziens van iedereen: van leraren, ondersteunend personeel, ouders, schoolleiding en bestuur. Op deze wijze is er breed draagvlak voor verbetering en groei wat een directe invloed heeft op de kwaliteit en de zorg daarvoor. Met ons stelsel van kwaliteitszorg houden wij regie op de kwaliteit van ons onderwijs en bewaken we dat initi ati even onze kwaliteit verbeteren. 2A.3 Beleidsdoelen Kwaliteit 2019 Kwaliteitsbeleid opstellen Alle acti viteiten die binnen Fecti o worden uitgevoerd in het kader van kwaliteit zijn bijeengebracht in één document en één kalender. Organisati e en inhoud visitati e defi - niti ef maken In het beleid ‘zelfevaluati e, auditi ng en visitati e’ is het onderdeel visitati es defi niti ef uitgewerkt. Tevredenheidsmeti ng doorspreken In januari 2019 heeft elke school een stakeholderanalyse gehouden. De resultaten van de meti ng in november 2018 zijn geanalyseerd en er is een keuze gemaakt van thema’s die in 2019 en 2020 aandacht gaan krijgen. De scholen hebben de thema’s verwerkt in hun schoolplan. 15