19

Jaarverslag KS Fectio 2019 | Verslag bestuur Alle beleidsdoelen die vallen onder passend onderwijs en opbrengstgericht werken worden besproken in dit team. Regelmatig komen ideeën voor beleid of interventies voort uit deze groep. Deze worden vervolgens vanuit het domein in het directieberaad voorgesteld en zo nodig besloten. Besteding van de middelen Het succesvol beleid van een gering aantal verwijzingen heeft een basis in de extra beschikbare middelen: • Coaches In een kort traject van gemiddeld vijf keer kan binnen Fectio elke leerkracht ondersteuning krijgen om antwoord te vinden op een begeleidingsbehoefte van een leerling, de groep of zichzelf. Zeven collega’s van Fectio hebben een kleine aanstelling om laagdrempelige ondersteuning te bieden op het gebied van gedrag, klassenmanagement, rekenen, lezen/spelling en slimme kleuters. • Onderwijsassistenten Sinds twee jaar heeft elke school een onderwijsassistent in dienst vanuit de gelden Passend Onderwijs (naar rato van het aantal leerlingen). De assistent ondersteunt de leerkracht op maat van de vraag. De inzet van de assistent wordt mede bepaald door de intern begeleider van de school. Er wordt uitgegaan van de begeleidingsbehoefte van de leerlingen in een groep. • Arrangementen Voor leerlingen met een specifieke begeleidingsbehoefte, die de school niet in de basisbegeleiding kan bieden, kan binnen Fectio een bovenschools arrangement worden aangevraagd. Scholen stellen een aanvraag op waarin ze de situatie schetsen en de benodigde begeleiding. De aanvraag omvat tevens een financieel en personeel verzoek. Dit verzoek wordt ingediend bij de bestuurder die vervolgens akkoord geeft. Het arrangement is voor maximaal een jaar. Alvorens een vervolgvraag in te dienen wordt eerst het effect van de begeleiding geëvalueerd. • Toptalent Sinds augustus 2019 zijn twee externe specialisten ingezet om een verbeterslag te maken op ons onderwijs en onze begeleiding aan (hoog)begaafde leerlingen. Vanuit de bestaande afspraken en de beginsituatie van elke school wordt op maat gewerkt. Het traject beslaat twee jaar. Tevens heeft de professionalisering van talentcoaches hierin een belangrijke plek. Het doel van dit traject is het onderwijs aan deze specifieke groep leerlingen beter passend te maken. Door de talentcoach beter toe te rusten op haar taak kunnen leerkrachten op maat begeleid gaan worden. Hoe monitoren we? Bij al bovenstaande interventies is de PDCA-cyclus (plan, do, check, act) ingebouwd. Een traject wordt eerst geëvalueerd en de effecten worden bekeken. Werkt iets niet, dan zal een andere interventie worden gekozen. 19

20 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication