25

Jaarverslag KS Fecti o 2019 | Verslag bestuur Zij-instroom In het nieuws wordt veel gesproken over zij-instroom, positi ef kriti sch, maar ook negati ef. ‘Hoe kan iemand uit een ander vakgebied zomaar voor de klas worden gezet?’, is een veel gestelde vraag. Fecti o heeft afgelopen jaar zes zij-instromers deze kans gegeven. Fecti o heeft beleid ontwikkeld om het zij-instroomtraject zo goed mogelijk te faciliteren en te begeleiden. Naast de beschikbare subsidie vanuit de overheid voor elk zij-instroomtraject heeft Fecti o per zij-instromer één dag ruimte gemaakt in de formati e en een coach aangesteld voor de duur van deze trajecten. Zoals geldt voor alle medewerkers in opleiding is de ondersteuning en begeleiding van het team van groot belang geweest. Zij hebben gezorgd voor een geschikte duo-collega en passende begeleiding(sti jd). Gebleken is dat een duo eigenschappen nodig heeft , zoals inzicht, kennis, geduld en begeleidingsvaardigheden. Het is zeer waardevol als het team daar weer als een vangnet omheen staat en vertrouwen geeft aan de zij-instromer. Eén van onze zij-instromers vertelde dat het een pitti g traject is. Zij heeft ervaren dat het valt of staat bij goede coaching en een rusti ge opbouw van taken en verantwoordelijkheden. Samen met de directeur, Fecti o-coach en duo-collega is een plan op maat gemaakt. Het tegelijk leren en werken vindt deze zij-instromer voor het beroep leerkracht een waardevolle combinati e omdat ze wat zij op de opleiding of van de coach en duo leert direct in de prakti jk kan brengen. Het is soms lasti g om werk, studie en je privéleven in balans te houden maar het is een tweejarige investering die zij dubbel en dwars waard vindt. En dat vinden wij als werkgever ook. Digitaal personeelsdossier Afgelopen jaar zijn alle personeelsdossiers gedigitaliseerd en is een begin gemaakt met het opschonen en digitaliseren van de personeelsdossiers op de scholen. Directeuren, medewerkers en de administrati e hebben inzage in de digitale personeelsdossiers via Youforce.nl. De digitale dossiers bevatt en naast de salarisstroken en jaaropgaven alle documenten die als basis dienen voor gemaakte afspraken. Het gaat hierbij om persoonlijke gegevens, arbeidsovereenkomsten en arbeidsvoorwaarden, functi oneren en ontwikkelen en overige bijzonderheden. Komend jaar zal het digitale dossier verder ontwikkeld worden. Het wordt bijvoorbeeld mogelijk dat gewijzigde arbeidsovereenkomsten automati sch worden opgeslagen. Directeuren en medewerkers krijgen bij bepaalde documenten (bijvoorbeeld certi fi - caten) de mogelijkheid deze zelf te uploaden in het digitale dossier, al dan niet met tussenkomst van de administrati e. SharePoint Sinds 2019 biedt P&O steeds meer informati e digitaal aan via SharePoint. Het personeelsdeel is gevuld met vastgesteld beleid, veelgestelde vragen, formulieren en formats. Tweewekelijks worden nieuwsberichten over personeelsbeleid, CAO-afspraken en personele procedures gedeeld via SharePoint met alle medewerkers. B2.4 Beleidsdoelen personeel 2019 Implementeren werkverdelingsbeleid Werkverdelingsbeleid is vastgesteld en de scholen zijn in staat te werken met het werkverdelingsplan. Evaluati e is in het eerste kwartaal van 2020 gestart. Begeleiding nieuwe directeuren Er is een nieuwe richtlijn voor het begeleiden van nieuwe directeuren opgesteld. Arbobeleid en veiligheidsbeleid updaten Schoolveiligheidsbeleid is herzien. Arbobeleid wordt in de eerste helft van 2020 geschreven. 2C Huisvesti ng en duurzaamheid 2C.1 Algemene informati e huisvesti ng Fecti o Er zijn vier Fecti oscholen die in een Multi Functi onele Accommodati e (MFA) gehuisvest zijn. Dit houdt in dat er meerdere parti jen in een gebouw zitt en en er een vastgesteld bedrag voor huisvesti ng wordt afgedragen aan de beheerssti chti ng van de MFA. Voor de overige acht schoolgebouwen geldt dat de gemeente economisch eigenaar is van het gebouw en dat Fecti o juridisch eigenaar is van het gebouw. Dit houdt in dat Fecti o in principe eigenaar is van het gebouw, maar dat bij het verlaten van het gebouw het eigendom weer terug gaat naar de gemeente. Gevolg hiervan is dat de school verantwoordelijk is voor al het onderhoud en de gemeente voor nieuwbouw. Renovati e/verbouwen is tot nog toe een grijs gebied. 25

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication