Voorwoord Met 270 medewerkers (182,1 ft e) verzorgde Fecti o in 2019 het onderwijs aan 2857 leerlingen verdeeld over 12 katholieke basisscholen in de gemeente Bunnik (vier scholen) en de gemeente Houten (acht scholen). In 2019 stonden twee belangrijke ontwikkelingen centraal. Enerzijds werd – op basis van de nieuwe onderwijsvisie – het strategisch beleid tot 2023 beschreven. Daarnaast is de kwaliteitsborging van het onderwijs vastgelegd in een systeem. In dit kwaliteitssysteem wordt beschreven op welke wijze we zicht hebben op de onderwijskwaliteit en hoe we dit aan de hand van de cyclus van Aantoonbaar Beter Onderwijs inventariseren, evalueren en verbeteren. Ons uitgangspunt hierbij is dat goed onderwijs nooit af is en alti jd beter kan. • Ruimte aan Talent • Ruimte aan Groei • Ruimte aan Lef In het strategisch beleid staat de nieuwe visie centraal. Aan de hand van de drie ambiti es - Ruimte voor Talent, Ruimte voor Groei en Ruimte voor Lef - zijn vijft ien richti nggevende uitspraken gedaan. Deze geven de komende jaren richti ng aan onze jaarplannen op school- en sti chti ngsniveau. De ontwikkeling van het strategisch beleidsplan was belegd bij de directi e van Fecti o. De RvT en de GMR zijn op verschillende momenten betrokken bij het ontwerp. Sinds 2014 neemt het aantal leerlingen door demografi sche redenen geleidelijk af. De Barbaraschool in Bunnik is daarop een uitzondering. Deze school groeit fors - eveneens door demografi - sche redenen - en verdubbelt in aantal leerlingen tussen 2017 en 2021. Naast inzet voor extra lokalen (een zevende lokaal is gerealiseerd in 2019 en in 2020 wordt een achtste lokaal gebouwd) vraagt dit extra inspanning van directeur en medewerkers, die erin slagen groei en onderwijskwaliteit samen op te laten lopen. Ouders en leerlingen vragen steeds meer om maatwerk; onderwijs dat aansluit bij de behoeft es van onze leerlingen. Een belangrijke wens van ouders is om alternati even te ontwikkelen voor de (harde) overgang van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs. Ook de richti nggevende uitspraken in het strategisch beleid roepen op tot andere vormen. Fecti o en SOOSVOH (Sti chti ng Open Oecumenische Scholen Voortgezet Onderwijs Houten – College De Heemlanden en Houtens) vinden elkaar in die ambiti es. Zij stelden een kwarti ermaker aan die onderzoek deed naar een passende vorm van onderwijs aan 10-14 jarigen als alternati ef naast de bestaande overgang naar de middelbare school met 12 jaar. Medezeggenschap van beide organisati es stemden in met het voorgenomen besluit. De beide toezichthoudende organen keurden het beleid van de bestuurders goed. Dit betekent dat de nieuwe onderwijsvorm in augustus 2020 start. In de komende jaren kan onze kwaliteit van onderwijs onder druk komen te staan door het lerarentekort. Het is onze uitdaging om de kwaliteit van onderwijs op een goed niveau te houden. We zijn dat immers verplicht aan onze leerlingen. Het gaat om hun ontwikkeling, hun weg naar volwassenwording. En die volwassenwording kan mede slagen door goed onderwijs. Het lerarentekort vormt daarom ook het belangrijkste risico voor Fecti o. Een risico dat we willen verminderen door goed werkgeverschap waarmee we leraren willen behouden en aantrekken. Anderzijds ook door een andere benadering van het onderwijs en door te investeren in zij-instromers (die het vak 3