8

Jaar o 2019 | Xx 1 Visie, organisatie en besturing In het eerste hoofdstuk wordt algemene informati e over Fecti o beschreven zoals de missie, visie, ambiti es en de organisati estructuur. Tevens worden in dit hoofdstuk het verslag van de RvT en GMR gepresenteerd. 1.1 Missie en doelstelling Waar staan we voor? Fecti o biedt ouders en leerlingen hoogwaardig en eigenti jds basisonderwijs, geïnspireerd op de katholieke traditi e en op persoonlijke betrokkenheid van medewerkers. We werken vanuit de kernwaarden Vertrouwen, Ontwikkeling en Respect (www.ksfecti o.nl/). Waar gaan we voor? We willen een Fecti o leer- en werkgemeenschap realiseren waarbij op alle scholen en werkplekken Ruimte is voor Talent, Ruimte is voor Groei en Ruimte is voor Lef. (www.ksfecti o.nl/overks-fecti o/ambiti es/) 8 Hoe doen we dat? Onze besturingsfi losofi e: We zijn een resultaatgerichte organisati e waarin heldere doelen worden bepaald. We verantwoorden ons over de voortgang van de werkzaamheden en de behaalde resultaten in verantwoordingsgesprekken en rapportages. We hebben een helder kader waarbinnen we sturen op autonomie in verbondenheid. Voor alle scholen zijn de uitgangspunten hetzelfde waarbij van elke school wordt verwacht zich onderwijskundig te onderscheiden van andere scholen. Onze scholen hebben binnen de kaders veel ruimte voor eigen beleid. We sti muleren leren van elkaar. Fecti o kenmerkt zich door een intensieve kwaliteitszorg en goede ondersteunende diensten. Fecti o faciliteert de scholen goed en op maat. Zij is daarbij gericht op het realiseren van de hoge verwachti ngen van elke Fecti oschool. Dat betekent dat Fecti o aansluitende ondersteuning biedt, meedenkt en extra middelen beschikbaar stelt. Ook biedt zij veel gelegenheid tot leren van elkaar en moedigt zij proacti ef handelen aan. Daarnaast is Fecti o acti ef om een goede werkgever te zijn en te blijven. Ambiti es In ons strategisch beleid tot 2023 heeft Fecti o 15 richti nggevende uitspraken vastgelegd die bepalend zijn voor het beleid in de komende jaren op onze scholen en binnen onze organisati e (zie pag. 9). 1.2 Organisati estructuur Fecti o is op 1 januari 2006 opgericht. De sti chti ng heeft als primaire verantwoordelijkheid erop toe te zien dat de aangesloten scholen goed functi oneren. De tweede verantwoordelijkheid van de sti chti ng is de kwaliteit van het onderwijs te borgen en te verbeteren. Daarnaast ziet het bestuur erop toe dat de beschikbare middelen doelmati g en effi ciënt worden ingezet. Tevens verzorgt de bestuurder de vertegenwoordiging van Fecti o naar de externe stakeholders. Directi eteam De twaalf scholen van de sti chti ng zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van alle beleidsterreinen. De scholen vallen onder Fecti o en werken nadrukkelijk samen vanuit een lerende en open houding naar alle betrokkenen. De directeuren zijn verenigd in het directi eteam (DT) dat wekelijks vergadert met de bestuurder. Het DT heeft een belangrijke plek binnen de sti chti ng. Zij adviseert de bestuurder over het beleid en de besluitvorming binnen de sti chti ng. Dankzij deze opzet wordt maximaal gebruik gemaakt van de kennis binnen de organisati e. Tegelijkerti jd kan er goed ingespeeld worden op de behoeft e binnen de organisati e en ontstaat er draagvlak voor de genomen besluiten.

9 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication