Project Kocherbos maken we samen mooier Dit is zo’n project, bij uitstek geschikt voor de medewerkers van Landschap Noord-Holland. Er is een verwaarloosd bos van 9,5 ha, er zijn mensen die het gebied willen beheren, omwonenden die bang zijn voor verkeerde ontwikkelingen en geen geld om het goed aan te pakken. Daarom zijn we gevraagd om hier een rol te spelen. Het gaat om het Kocherbos ten zuiden van Muiderberg met 18de-eeuwse kenmerken van een buitenplaats. De plaatselijke hockeyclub heeft een speelveld midden in het bos, ze zijn nu ook eigenaar van het bos en ze willen het achterstallig onderhoud aanpakken. Samen met hen hebben we een plan opgesteld om de kwaliteit van het bos te verbeteren. Het bos is onderdeel van het Natuur Netwerk Nederland, maar er groeien veel exoten en er is geen mantel-zoom zone. Het plan is gemaakt, besproken op een bewonersavond en ingediend voor subsidie. Als die subsidie er in 2020 is, gaan we ook weer helpen bij het beheer en de inzet van de vrijwilligers. 20