Vrijwilligers onderzoeken natuuroevers Vrijwilligers deden ook in 2019 mee aan het oeveronderzoek van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier. Wij werven de vrijwilligers en leiden ze op. De vrijwilligers onderzoeken welke en hoeveel planten en dieren voorkomen op de oevers voor de Stadswatertoets. Het geeft een indicatie van de belevingswaarde en ecologische waarde van oever- en waterleven. Alle natuurvriendelijke oevers in Noord-Holland boven het Noordzeekanaal komen aan de beurt. Het hoogheemraadschap gebruikt de uitkomsten om het beheer van de oevers te verbeteren. Dat draagt weer positief bij aan de kwaliteit van het oppervlaktewater. Na een eerste proefjaar in 2013 met professionals, is het onderzoek sinds 2014 met vrijwilligers uitgevoerd. Het hoogheemraadschap vindt het belangrijk om zo burgers te betrekken bij hun werk. Tot nu toe hebben meer dan 100 mensen 38 oevers gemonitord. 33