Renovatie Fort Veldhuis bij Heemskerk gestart We hebben 70 gebouwen en andere objecten in eigendom en beheer. Van het prachtige Huis Leyduin tot een historisch grenspaaltje in een uithoek van een bos. Onze meest indrukwekkende monumenten zijn vier fortgebouwen uit de Stelling van Amsterdam. Behoud staat voorop en we hanteren daarbij het principe: behoud door ontwikkeling. Leegstand is niet goed, ook niet voor oude forten. In 2020 maakten we een begin met de renovatie van de buitenzijde van Fort Veldhuis bij Heemskerk. Daar werd veel grondwerk verricht om het renoveren van de gevels in een latere fase mogelijk te maken. Ook het beheer van het groen kreeg een impuls. Onze nieuw opgerichte Forten-vrijwilligersgroep ging daarmee aan de slag. Ze hanteren daarbij als uitgangspunt de uitkomsten van ons onderzoek naar de historische beplanting rond forten en liniedijken. Fort Veldhuis verhuren we aan de vrijwilligers van de Stichting Aircraft Recovery Group 1940-1945. Het leuke is dat zij het museumdeel van het Fort recent moderner en interactiever hebben gemaakt. 23