Fort Zuidwijkermeer wordt straks Kaasfort Vlak bij het Noordzeekanaal ligt ons Fort Zuidwijkermeer. Het staat bekend om de bijzondere vleeskelders onder het massief betonnen gebouw. Vanuit dit fort werden andere forten van levensmiddelen voorzien. Voor Fort Zuidwijkermeer hebben we een bestemming gevonden samen met Bourgondisch Lifestyle, een kaasaffineur uit Beverwijk. De ruimtes in het fort zijn namelijk zeer geschikt voor het opslaan en laten rijpen van bijzondere kazen. De voorzieningen om dat mogelijk te maken, zijn nu aangebracht en de kazen zullen begin 2021 naar het fort gebracht worden. Liefst hadden we de herbestemming van het fort eerder afgerond, maar omdat een vergunning nog niet rond is, heeft het hele proces stilgelegen. Nu hebben we een tijdelijke vergunning, zodat alvast de kazen kunnen worden opgeslagen en rijpen. Zodra de vergunning definitief is kunnen er meer activiteiten plaatsvinden. Er is dan een prachtig rustig gelegen fort, behouden voor de toekomst. 25