Veel giften voor fort en aankoop grond Om de forten in de voormalige Stelling van Amsterdam (UNESCO Werelderfgoed) te behouden, zoeken we daar een bestemming voor. Daarom renoveren we Fort Zuidwijkermeer om het te kunnen verhuren aan een kaas affineur. Een actie onder onze Beschermers leverde € 31.250 aan giften op. Naast dit bedrag ontvingen we subsidie van de Provincie Noord-Holland en een bijdrage van de Nationale Postcode Loterij. We vroegen onze Beschermers ook om een financiële bijdrage voor het Grondfonds. Aankoop van waardevolle gebieden blijft een belangrijke pijler onder ons werk. De Provincie en het Rijk waren altijd de grote geldschieters, die aankopen van natuurterreinen voor honderd procent voor hun rekening namen. Maar dat is verleden tijd. Als we nu de natuur in het Natuur Netwerk Nederland willen vergroten, moeten we betalen voor de economische restwaarde van de grond. Daar gebruiken we geld voor uit het Grondfonds. Dit wordt gevuld met donaties van Beschermers. Zij doneerden in 2018 € 52.375. Aankopen bleven vrijwel uit, doordat grond nog niet in de verkoop kwam, maar we verwachten diverse stukken grond in 2019 te kunnen aankopen en veilig te stellen. Nalatenschappen steeds belangrijker In 2018 werden maar liefst 12 nieuwe nalatenschappen aangemeld. We ontvingen een grote nalatenschap (geld en grond) van wijlen mevrouw Guurtje Koster, waarvoor we het gelijknamige fonds Guurtje Koster hebben ingericht. De jaarlijks terugkerende pachtinkomsten van de geërfde bollengrond kennen wij ook toe aan dit fonds. Van daaruit doen we grondaankopen voor nieuwe natuur, waar elders geen financiering voor te vinden is. Nalatenschappen worden een steeds belangrijker bron van financiering van ons beschermingswerk. De fraudezaak In het voorjaar van 2018 brachten we het bericht dat een medewerker fraude had gepleegd. We hebben een onderzoek naar de fraudezaak laten doen door accountantsbureau BDO Investigations, Dit heeft uitgewezen dat het om een medewerker gaat die alleen heeft gehandeld. Er zijn geen nieuwe feiten aan het licht gekomen dan de aard en omvang van de eerder vastgestelde fraude. BDO adviseerde om onze financieel administratieve processen te verbeteren om dergelijke fraude in de toekomst te voorkomen. We hebben de aanbevelingen van BDO overgenomen en doorgevoerd in de organisatie. Kijk hier voor een uitgebreide toelichting, de aanbevelingen en onze vervolgstappen op 37