Eerste broedsucces Het Groene Strand Camperduin In 2020 startte in de kustprovincies een mooi initiatief: Het Groene Strand. Natuurorganisaties onder wie het IVN, de Landschappen, Vogelbescherming, Stichting Duinbehoud en Stichting Anemoon kozen, in overleg met gemeenten, stukken strand uit waar de natuur weer een kans kreeg. Door de huidige drukte op de stranden en de dagelijkse schoonmaakacties kunnen planten, waterdieren, insecten en vogels daar moeilijk terecht. De strandplevier, die geheel afhankelijk is van strandvlakten, dreigt zelfs uit te sterven. Vrijwilligers zorgen nu voor rustige stranddelen, waar vogels weer kunnen broeden en eten, waar aangespoelde wieren blijven liggen, strandplanten kunnen groeien en strandinsecten mogen leven. Eén van de Groene Stranden ligt bij Camperduin, en niet voor niets. Het Groene Strand project zorgde voor een eerste broedsucces bij Camperduin. Dit laat zien dat met enige inspanning, de natuur echt kan terugkeren naar stranden en ook op korte termijn resultaat geeft. Het Groene Strand project wordt mede mogelijk gemaakt door de Nationale Postcode Loterij.