18

Houtvrij mat mc, 400 grams, Inline cold foil Houtvrij mat mc, 350 grams, staand klapkaartje als stempelkaart Houtvrij mat mc, 350 grams, staand klapkaartje - liggend ontwerp... goed visitekaart2. Wat staat er op een > De CHECKLIST Als je wilt dat mensen je kaartje bewaren (om er zo opdrachten door te krijgen), moeten ze zich dus kunnen herinnering wie jij ook al weer was en wat je ook al weer deed. Dat vereist dus sowieso: je? > logo (bedrijfsnaam) > jouw eigen naam In sommige gevallen geeft een bedrijfsnaam niet automatisch uitsluitsel over wat een bedrijf nou precies doet. Voorbeeld: bij de bedrijfsnaam H&S Hoveniers, zal iedereen snappen wat de werkzaamheden zo’n beetje zijn, maar bij mijn bedrijf, Lot to Design, kan dat minder duidelijk zijn. Er zijn immers zoveel dingen die ‘designed’ kunnen worden. > Geef daarom op je kaartje zonodig een korte omschrijving van je bedrijf. Vertel wat je doet of verkoopt, of maak een opsomming van welke diensten je aanbiedt. Soms maak je met een enkel woord of slogan al veel duidelijk, en soms is het nodig dat er wel een kort verhaaltje op bijvoorbeeld de achterkant komt te staan. TIP! Ga er bij het opstellen van deze uitleg niet blindelings van uit, dat iedereen weet wat bepaalde (vak)termen betekenen. 18 > Je kunt (in woord of beeld) ook meteen uitweiden over de manier waarop je jouw beroep uitoefent. Wat is jouw Unique Selling Point (USP)? Waarom moeten mensen bij jou zijn en niet bij je concurrent? Ben jij bijvoorbeeld goedkoper, persoonlijker, of bezit jij een ander specialisme? > Een foto van jezelf op je visitekaartje helpt de ontvanger zich te herinneren wie je bent en wat je doet. Mensen zijn visueel ingesteld en zo hebben ze een gezicht bij het bedrijf/de naam. Zeker voor kleine bedrijfjes en eenmanszaken is dit erg fijn. Jij bent de ambassadeur van jouw bedrijf en daarom is het wellicht slim om overal waar mogelijk een foto van jezelf op te zetten. Verder verlaagt een gezicht bij een bedrijf de drempel tot contact opnemen. Mensen bellen nu eenmaal niet graag ergens heen als ze niet weten wie ze aan de lijn krijgen. TIP! Om dingen te onthouden over jou en je bedrijf is het eventueel ook handig om ruimte open te laten (of zelf lijntjes neer te zetten) voor aantekeningen. Zo kan de ontvanger opschrijven waar hij jou van kent, en welke afspraken jullie gemaakt hebben. Verder moet de ontvanger natuurlijk met je in contact kunnen komen. De tijd dat mensen alleen per post of telefoon contact met je konden opnemen, of naar je winkel konden komen is voorbij. We moeten met onze tijd mee! Onderstaande lijst kun je doorlopen en te kijken wat voor jou van toepassing is en wat er op je kaartje moet komen. > In deze tijd gaat het merendeel van alle contact via de mail. Een e-mailadres is dus vrijwel altijd noodzakelijk. > Ook kijken veel mensen voor ze contact met een bedrijf opnemen, even op de website, dus zet die er ook op. Als je die (nog) geen hebt, zet dan in ieder geval je domeinnaam erop, waar je natuurlijk een tijdelijke welkomstboodschap hebt staan. Bijkomend voordeel is, dat je hierdoor gegevens waar geen ruimte voor is, weg kan laten. Die kunnen ze vinden op je website. Denk aan meerdere adressen en faxnummer e.d. > Je (mobiele) telefoonnummer is naast e-mail een belangrijke manier om contact op te nemen. > Adressen. Als je een fysieke winkel of kantoor hebt, waar mensen langs kunnen/moeten komen, moet dat vestigingsadres er zeker op staan. Als mensen over de post met je moeten communiceren, moet er een postadres erop staan (kan natuurlijk hetzelfde zijn als je vestigingsadres).

19 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication