Interview Amy Edmondson Lage prestatiestandaard Hoge psychologische veiligheid Lage psychologische veiligheid Bron: Edmondson, A. C. (2019). De onbevreesde organisatie: creëer psychologische veiligheid op de werkvloer om innovatie en groei te stimuleren. ik ook kan zwijgen’, overschrijven. Herinner mensen eraan dat bijvoorbeeld de kwaliteit en zorg voor patiënten of de innovatie van producten, of de mate van klanttevredenheid, afhankelijk zijn van ons vermogen om elke dag een onverwachte stroom van nieuwe problemen op te lossen. Goede leiders herinneren ons er voortdurend aan wat er op het spel staat en waarom het belangrijk is om je mond wel open te doen." Psychologische veiligheid betekent dus niet ‘aardig zijn’. Het is een sfeer waarin mensen zich veilig voelen om hun nek uit te steken en leiders die iedereen aanmoedigen om dat te doen. In je boek The Fearless Organization staat een model dat psychologische veiligheid en prestaties aan elkaar linkt. De comfortzone is een prettige zone om in te werken, maar mensen zullen zich niet uitgedaagd voelen om te leren, innoveren of een extra stap te zetten. “In de apathiezone houden mensen hun inspanningen, hun stem en ideeën bij zich. Dit is de zone van de quiet quitter. ‘Het kan me niet schelen en ik neem geen risico om me uit te spreken als het makkelijker is om niets te doen.’ De angstzone is de ‘haal je target’-werkplek, waar mensen bang zijn om hun mening te geven. Uiteindelijk zal de kwaliteit van het werk en het gevoel van psychologische veiligheid eronder lijden. Een gebrek aan psychologische veiligheid kan de illusie van succes creëren, maar uitmonden in mislukking, zoals bij Volkswagen 16 waar software werd ingezet om controles te misleiden en targets te halen. De leerzone is een cultuur van openheid en zorg, zoals mijn collega Robert Kegan het noemt. Dit is de plek waar mensen trots zijn op hun werk en op elkaar. Waar interpersoonlijke risico’s worden genomen, omdat ik weet dat jij mij steunt.” Hoe kunnen leiders psychologische veiligheid beïnvloeden? “In mijn boek bespreek ik drie belangrijke gereedschappen: K De weg bereiden: leg de basis om iedereen op dezelfde lijn te krijgen voor wat er op je afkomt: is dat onzekerheid, complexiteit? Help mensen om hun mindset bij te stellen wanneer er iets mis dreigt te gaan, of misgaat. K Uitnodigen tot participatie: stel oprechte vragen die niet alleen jou helpen, maar waarvan de hele groep leert. Nodig mensen uit om meer toekomstgericht te denken. K Op proactieve wijze reageren als iets je niet bevalt: brand je de ander af, of zeg je op een waarderende en vooruitstrevende manier iets als: ‘dank je wel voor het onder mijn aandacht brengen’ en maak je er een productief leermoment van?” Comfortzone Hoge prestatiestandaard Leer- en hoge-prestatiezone Apathiezone Angstzone ‘Leiderschap is een activiteit waaraan iedereen kan deelnemen. De taak van de top is om erachter te komen wat ze moeten doen om de kans op ‘leiderschap door iedereen’ te vergroten’
17 Online Touch Home