Interview prof. dr. Naomi Ellemers MANAGEMENT Psycho-sociaal veiligheidsklimaat Welzijn medewerkers in bedrijfsstrategie TEAM Psychologische veiligheid Ervaren vrijheid om je te uiten draagt bij aan team prestatie INDIVIDU Sociale veiligheid Wie er niet bij hoort lijdt biologische stress Bron: Savela, N., & Ellemers, N. (2024). Organizing social safety: An integration of theoretical approaches. Social and Personality Psychology Compass, 19: 12. E70029. Leiders van werkteams: Beheersen groepsdynamiek Professionals in HR: Monitoren en ondersteunen medewerkers Managers van organisaties: Ontwerpen organisatiebeleid er bij dit soort onderwerpen veel ongemak en stress ontstaat en dat heeft weer te maken met de manier waaróp het gesprek wordt gevoerd. Mensen kunnen er niet zoveel mee als je blijft hameren op wat ze verkeerd hebben gedaan. Daar kun je niets meer aan veranderen. Je hebt de blik vooruit nodig om je open te stellen voor kritiek. In veel organisaties is er een 0-100-reactie: of een medewerker wordt niet serieus genoeg genomen, of er wordt direct een onderzoek- of ontslagprocedure gestart. Maar daar leert niemand iets van.” Het is daarom belangrijk om gedrag te bespreken voordat het een probleem wordt. “Vraag een leidinggevende bijvoorbeeld: ‘Wat merk jij van de sfeer op je afdeling? Besef je dat je soms heftig overkomt? Hoe kan het anders?’ Dit soort gesprekken zijn cruciaal, maar worden vaak niet structureel gevoerd, omdat het als tijdverspilling wordt gezien. Maar hoe leer je dan om beter met elkaar om te gaan? 26 Als je als leidinggevende 50 medewerkers onder je hebt, vang je signalen niet meer op en dan mag de vertrouwenspersoon pleisters plakken. Maar door telkens incidenten onder geheimhouding aan een vertrouwenspersoon of onderzoeksbureau uit te besteden, bouw je geen lerend vermogen in de organisatie op. Met elkaar Ontwikkel in je bedrijf die deskundigheid - een netwerk van mensen die helpen om naar een hoger niveau te komen door van incidenten te leren, door intervisie te doen. Bouw kennis op wat er wel/niet in je sociale veiligheidssysteem werkt. Beleg het niet bij één persoon; je moet het echt met elkaar doen, op alle drie de niveaus.” Om gedrag te veranderen, heb je drie dingen nodig: weten, willen en kunnen. “In mijn boek De voorbeeldige organisatie wordt dat in de ‘Van goede bedoelingen naar goed gedrag’ cyclus verder uitgewerkt. ‘Wacht vooral niet tot een incident gierend uit de hand loopt’
27 Online Touch Home