De vertrouwenspersoon als cultuurmaker De vertrouwenspersoon als cultuurmaker M De rol van de vertrouwenspersoon reikt verder dan die van klankbord alleen. Door actief invulling te geven aan hun preventieve taken, helpen zij misstanden in organisaties te voorkomen en ervan te leren. Toch krijgt deze rol nog te weinig aandacht. Een sterkere focus op preventie kan hun invloed op de ethische cultuur van organisaties vergroten. DOOR DR. ALAIN HOEKSTRA isstanden zijn nooit volledig uit te sluiten, maar organisaties kunnen wel maatregelen nemen om ze tijdig te signaleren en te corrigeren. Helaas blijkt dat meldingen niet altijd serieus worden genomen. Soms stuiten melders op weerstand of zelfs vijandigheid, waardoor de bereidheid om misstanden te rapporteren afneemt. Dit leidt ertoe dat problemen blijven bestaan en mogelijk verergeren. Een belangrijke oplossing is het verlagen van de drempel om misstanden te melden en de meldingsbereidheid te vergroten. Hierin speelt de vertrouwenspersoon een cruciale rol. Een vertrouwenspersoon biedt medewerkers en leidinggevenden een veilige plek om zorgen en vermoedens van misstanden te bespreken. Dit wordt de ‘ondersteunende functie’ genoemd. Daarnaast hebben vertrouwenspersonen twee andere taken: de ‘signalerende functie’, waarbij ze trends en patronen in meldingen analyseren, en de ‘informerende functie’, waarbij ze voorlichting geven over integriteitsregels en meldprocedures. Van reactief naar preventief Het concept van de vertrouwenspersoon is typisch Nederlands en ontstond in de jaren tachtig als Vertrouwenspersonen dragen op meerdere manieren bij aan de ethische cultuur van een organisatie Het hele artikel is te lezen op de site van LVV. Scan de QRcode. 6
7 Online Touch Home