18

Sancta in ontwikkeling De maatschappij verandert snel en het onderwijs verandert mee. Een aantal ontwikkelingen waar Sancta op inspeelt: Vakinhoudelijk We geloven dat onderwijs in samenhang met andere vakken goed tot zijn recht komt. • Art & Design De beeldende vakken tekenen en handvaardigheid/textiel zijn samengebracht in een vak; Art & Design. Bij Art&Design werk je met hoofd, hart èn handen daarnaast leer je om aandacht te besteden aan het op een bijzondere manier vormgeven van je ideeën. Het vak besteedt aandacht aan een reeks disciplines waarvoor een creatief denkvermogen moet worden ontwikkeld. Denk hierbij aan bijvoorbeeld architectuur, industrial design, graphic design en kunst. Naast nieuwe technieken zoals Photoshop en bijvoorbeeld 3D printen leren de leerlingen ook basistechnieken zoals naaien, op de machine en de hand, vilten en werken met verschillende schilder- en tekenmaterialen e.d. Middels A&D ontwikkelen de leerlingen een groot deel van de 21st century-skills, namelijk samenwerken, creativiteit, ict-geletterdheid, communiceren, probleemoplossend vermogen en kritisch denken. We werken samen met diverse andere vakken zoals biologie, scheikunde, techniek en theater. In de lessen is aandacht voor historische en hedendaagse kunstvormen. Leerlingen halen hun inspiratie o.a. uit museumbezoek, voorstellingen of bij vakoverstijgende workshops. Daarnaast kunnen leerlingen in de boevenbouw kiezen voor een profielreis kunst. • Theater Leren door doen! Theater is een prachtig vak. Het biedt leerlingen de kans om, in een andere setting dan een klaslokaal, spel- en sociale vaardigheden te ontwikkelen. Theater werkt samen met andere (kunst)vakken zoals Art & Design, maatschappijleer, geschiedenis en de talen. Theaterleerlingen gaan naar voorstellingen met een historisch thema, maken een stedenreis waarin veel theatervoorstellingen worden bezocht, of volgen vakoverstijgende workshops in het theaterlokaal. • Informatiekunde/ Informatica We starten in de onderbouw met informatiekunde, waarbij gekeken wordt naar digitale basisvaardigheden. Daarnaast komt mediawijsheid en computational thinking aan bod. Bij mediawijsheid besteden we aandacht aan digitaal burgerschap, omgang met sociale media en het op waarde schatten van de digitale informatie. Bij computational thinking leer je problemen op te lossen met een computer. Dit bereid leerlingen voor op het vak informatica in de bovenbouw. Bij informatica draait het om websites bouwen, simuleren en programmeren. Bij informatica zijn er keuzemodules, waaruit leerlingen zelf kunnen kiezen. Kijk op www.keuzethemas.nl staan de onderwerpen waaruit leerlingen kunnen kiezen. • Quest een uniek en Sanctaspecifiek vak op het vwo is Quest. “Onderzoekend leren en leren onderzoeken” is het motto van Wetenschapsoriëntatie Nederland (WON), een onderwijsconcept plus een netwerkorganisatie van ruim 50 vwo-scholen waar Sancta lid van is. WON-scholen willen hun leerlingen goed voorbereiden op een wetenschappelijke vervolgopleiding. Nieuwsgierigheid en verWONdering staan daarbij centraal. Doel is dat leerlingen een voorsprong hebben op het moment dat zij naar de universiteit gaan. Maar ook dat zij zogeheten 21st Century Skills ontwikkelen: actief vragen stellen, met kritische en nieuwsgierige houding, zelf op zoek gaan naar informatie, problemen oplossen, creatieve en nieuwe aanpakken bedenken en last but not least goed samenwerken.

19 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication