zetten. Maar tegelijk zal de fiets door de zwaartekracht achteruit gaan rijden. Door de combinatie van uw voet vast op de grond en de achteruitrijdende fiets is de kans groot dat uw been klem komt te zitten onder een pedaal. En, omdat u met uw volle gewicht nog op uw fiets zit, versterkt dat de kracht die het pedaal op uw been uitoefent. In het gunstigste geval leidt dat tot een vervelende schaafwond op uw scheenbeen. Maar ik heb hierdoor ook, soms gecompliceerde, breuken van het onderbeen zien ontstaan. Bijvoorbeeld bij fietsliefhebbers die graag prestatietochten maken met steile klimmen. Dan kan dezelfde situatie ontstaan. Hoe kunt u dit voorkomen. De onderliggende oorzaak van het probleem is dat bij het oprijden van het bruggetje kinetische energie (energie die u bezit door uw snelheid) wordt omgezet in potentiële energie (energie die u bezit door de hoogte waarop u zich bevindt). Als uw energie door uw snelheid, aangevuld met de energie die u daar door trappen aan toevoegt, te weinig is om het hoogteverschil van het bruggetje te overbruggen valt u stil. Als gevolg ontstaat hiervoor beschreven potentieel gevaarlijke situatie. Met andere woorden: om te voorkomen dat u bij het oprijden van het bruggetje stilvalt moet u vooraf voldoende snelheid hebben en die snelheid moet hoger zijn naarmate u en uw fiets samen zwaarder zijn. Als u niet voldoende snelheid kunt maken of dat niet durft stap dan voor het bruggetje af en loop omhoog met de fiets aan uw hand. Dat kan zeer vervelende en langdurige blessures voorkomen. Bram Brouwer Ledensponsoring WWC Ek dit jier mei der wer stimd wurde foar de Rabo-Ledensponsoring-aksje. STIM YN DESIMBER EN JANNEWARIS OP KF WWC! Eltse stim foar KF WWC smyt € 5,- op! Fia www.rabobank.nl kinst stimme. Op dizze site kinst sykje nei ledensponsoring. Dernei kinst stimme op WWC. De koade foar KF WWC is: RLS096 Tige tank! Mandeguod 17
20 Online Touch Home