Toelichting op de financiële jaarverslagen 2020 en 2021 2020: 2020 is een jaar dat volop in het teken stond van de Corona. Vaste activiteiten zijn een groot deel van het jaar niet doorgegaan. Dit is ook de reden dat de omzet ten opzichte van eerdere jaren tegen is gevallen. Toch zijn in de zomer wel een paar evenementen geweest en die hebben nog wel voor een mooie omzet gezorgd. Voornamelijk de huuropbrengst liet een sterke neergang zien. In 2020 zijn er wel compensaties ontvangen voor de vaste lasten. hierdoor is het resultaat niet al te negatief uitgepakt. 2021: 2021 is een beetje vergelijkbaar met 2020 verlopen. Het gebouw staat nu 22 jaar en dit bestuur wordt regelmatig geconfronteerd met onderhouds vraagstukken. We proberen dit onderbouwd met plannen op te pakken. Daar waar mogelijk worden subsidies aangevraagd. In 2022 zal dit zeker zijn vervolg krijgen. in 2021 zijn er enkele investeringen gedaan. In 2021 is het wifi netwerk vernieuwd. het is mogelijk op meerdere punten in te pluggen en op die manier een snelle verbinding te hebben. Er is opdracht verstrekt om de brandmeldcentrale te vervangen. Voor het onderhoud van het schilderwerk is een nieuwe schilder gecontracteerd. Hij zal net als zijn voorganger in vier jaar het gebouw voorzien van nieuw schilderwerk. Met stichting Wjukken als penvoerder is het plan Boppeslach van start gegaan. Inmiddels is bekend dat de benodigde subsidie voor de realisatie toegekend is. in 2021 zijn er voor dit plan wel subsidies ontvangen, de kosten zijn echter nog niet gemaakt. Om een zuiver beeld te geven van de cijfers van stichting Wjukken zelf zijn de gelden voor plan Boppeslach zowel als debet en creditpost in de jaarrekening van de stichting opgenomen. In 2021 heeft Stichting Wjukken veel tegemoetkoming ontvangen. de belangrijkste is een tegemoetkoming van de gemeente Leeuwarden (coronasteun) om de gederfde inkomsten door corona te compenseren. Hiervoor is 22K ontvangen. In totaal is samen met de Coronasteun ruim 34K ontvangen. Hierdoor is er in 2021 sprake van een positief resultaat. Dit is uiteraard iets om dankbaar voor te zijn. Met dit positieve resultaat is nagenoeg het verlies van 2019 en 2020 gecompenseerd. Met ingang van 1 oktober heeft Stichting Wjukken de ANBI status toegekend gekregen. Dit heeft wel een paar voeten in de aarde gehad. Al met al is in de eerste week van januari 2022 deze status bevestigd. Met deze status kunnen organisaties/particulieren schenkingen doen aan de Wjukken die als aftrekpost kunnen worden opgevoerd bij de belastingaangifte. Daarnaast kunnen vrijwilligers uren ook als schenking worden gekenmerkt. het bestuur heeft besloten om voor 2022 een maximum van 2000 vrijwilligers uren als schenking te aanvaarden. dit zou een totaalbedrag van € 10.000 vertegenwoordigen. In de Mandeguod zal hier nog uitgebreid aandacht aan worden besteed. Een klein doorkijkje naar 2022: In 2022 zal er een deel van de OZB belasting worden vergoed. voor ons komt dit neer op een bedrag van ongeveer € 6.500 voor het gehele jaar. Netto komen dan weer uit op een vergelijkbare belasting zoals deze bij Littenseradeel was. De gemeente is de regeling nog aan het uitwerken. zodra deze klaar is kunnen we deze vergoeding aanvragen. In 2022 zal ook een structurele oplossing worden gezocht voor de buurt en dorpshuizen.

De Wjukken is het goede doel bij het aansluiten van glasvezelkabel. Indien er voldoende huizen zich aanmelden voor deze aansluiting en bij een van de twee profiders die meedoen met deze actie, dan krijgt de Wjukken voor elke nieuwe abonnee € 50 euro op de rekening bijgeschreven. Dit kan echt een mooi bedrag worden. Wij zijn dan ook dankbaar dat DMS aan de Wjukken heeft gedacht. Ook de Wjukken wordt geconfronteerd met hogere energieprijzen. We hebben een variabel contract en deze koude maanden zijn we maandelijks al vele honderden euros kwijt. Dat zal zeker zijn effect hebben op het resultaat van 2022. De Rabobank zal bij een aantal maatschappelijke gebouwen 50% van de kosten voor het plaatsen van zonnepanelen vergoeden. Hiervoor heeft de Wjukken zich ook kandidaat gesteld. Wij zijn genomineerd. op 18 april weten wij of we in aanmerking komen voor deze bijdrage. Dit betekent wel dat binnen 1 jaar deze panelen moeten worden geplaatst. We hebben bewust deze kans niet voorbij laten gaan, terwijl we ook weten dat er op zeer korte termijn een projectplan moet worden opgesteld. In 2021 is in ieder geval wel bepaald dat het dak deze belasting kan hebben. Het is sowieso de bedoeling dat we op zonne energie overgaan. als de donatie van de Rabobank ons niet gegund wordt, dan hebben we een beetje meer tijd voor het schrijven van het plan en het aanvragen van subsidies. Er bestaat een mogelijkheid dat het dak ook op andere wijze nog moet worden aangepast nl. het plein vóór de Wjukken is door de gemeente opnieuw ingericht. het is prachtig geworden. Er is een soort van terras gecreëerd. Hiervoor is ook voor 2022 een terrasvergunning aangevraagd. Bij de derde tender is subsidie aangevraagd voor het aanpassen van De kelder. Deze subsidie is toegekend en inmiddels ook ontvangen. Ook van het Oranjefonds is een toezegging ontvangen als wel van DMS. We hopen dat het de Wjukken zelf zo min mogelijk geld gaat kosten. In de begroting is wel rekening gehouden met een bijdrage vanuit de onderhoudsreserve. De jeugd is inmiddels gestart met de ontmanteling van De kelder. Het wachten is nu op Kobus, de leverancier die de verwarming, ventilatie en verlichting zal aanpassen. hierna kunnen ze verder gaan met het schilderwerk en het opnieuw inrichten van De kelder.. Eindelijk weer een ruimte voor de jeugd die tegemoetkomt aan de wensen van deze tijd. De verwarming zorgt nu ook regelmatig voor problemen vooral de regeling. We hebben de installateur opdracht gegeven om aanpassingen uit te voeren aan de verwarming en de regeling. Hierbij wordt rekening gehouden met eventuele mogelijkheden van elektrische verwarming. Het plan Boppeslach is voortvarend van start gegaan in 2022. Het lijkt erop dat in 2022 het volledige plan uitgevoerd kan worden. Dat is uiteraard een fantastisch resultaat. Wil je hier goed van op de hoogte blijven, volg dan vooral de website! Vragen?

1. Balans per 31 december 2019, 2020 en 2021 Omschrijving ACTIVA vaste activa vlottende activa Liquide middelen PASSIVA eigen vermogen Egalisatie Voorziening groot onderhoud Vreemd vermogen lang Vreemd vermogen kort 2019 € 403.079 € 7.549 € 110.511 € 524.095 € 134.889 € 212.237 € 79.047 € 90.654 € 7.268 € 524.095 2020 € 377.060 € 6.218 € 99.901 € 485.644 € 128.000 € 191.177 € 84.047 € 77.622 € 4.798 € 485.644 2021 € 354.690 € 32.486 € 165.021 € 554.637 € 136.447 € 170.117 € 94.047 63.985 € 90.041 € 554.637

2. Staat van baten en lasten 2019, 2020 en 2021 Omschrijving 2019 BATEN Omzet Inkoop Overige baten Overige opbrengsten 2020 2021 € 38.464 € 15.084€ 816€ 26.756 € 18.594 € 6.983€ 8.764€ 23.758 € 24.322 € 11.135€ 36.056€ 25.705 LASTEN Kosten vrijwilligers Huisvestingskosten Algemene kosten Afschrijvingen 0 € 26.896 € 15.838 € 5.374 0 € 30.292 € 11.514 € 4.959 € 42.248 € 14.699 € 5.975 Bedrijfsresultaat € 2.844 Rentelasten € 4.837 € 2.632€ 4.257 € 12.026 € 3.579 Netto Resultaat € 1.993€ 6.889€ 8.447

1 Online Touch

Index