Natuurlijk mistte ik mijn vriendjes van de eerste klas van de lagere school in Hoornsterzwaag. Het viel mij op dat er in Drachten veel minder Fries werd gesproken. Toen ik een jaar of 16 of 17 was vond ik Drachten maar een klein burgerlijk plaatsje. Hoewel het uitgaan in discotheek Jennifeu of jazzcafé It brúneJaske ook bijzonder spannend was voor een adolescent, ging ik af en toe graag met vrienden uit in Groningen; veel bruisender dan Drachten vonden wij. Uit die tijd herinner ik mij ook de eerste interrailvakantie – met de trein door Europa – op mijn 17e met twee vrienden. De kosten van het treinkaartje hebben we er ruimschoots uitgehaald, gelet op de vele landen die we bezochten. Ook de korte vakanties op camping Appelhof op Terschelling met vrienden en het bezoek aan café Wyb staan mij nog goed bij. Het geld daarvoor hadden we bij elkaar gespaard met de krantenwijk, vakkenvullen in de supermarkt en het in elkaar zetten van scheerapparaten bij Philips. Kortom: de lokale economie werd flink gestimuleerd. Toen was er nog sprake van een economische crisis. Met de regelgeving viel het ook nog mee. Zo was het in die tijd voor een minderjarige nog makkelijk om aan alcoholhoudende drank te komen. We gingen op de fiets naar Harlingen. Op de terugreis naar Drachten hebben we onze tent een keer opgezet in een weiland in de buurt bij Leeuwarden. De precieze locatie is mij niet meer bekend. De volgende ochtend was de tent omringd door koeien. De boer kon één en ander niet echt waarderen. Na de middelbare school ging ik studeren en op kamers wonen in Groningen. Gedurende de gehele studie vond ik het lastig een goede balans te vinden tussen studeren en de minder serieuze kant van het studentenleven. Ik liet mij makkelijk afleiden en liep continu achter met mijn studie. De studie, inclusief een lerarenopleiding, duurde dan ook bijna zes jaar. Achteraf een hele luxe, want tegenwoordig is de studiefinanciering veel soberder dan in mijn tijd en dan heb ik het nog niet over het nieuwe leenstelsel. Tijdens de studie heb ik nog een tijdje gestudeerd in Los Angeles, Californië, grotendeels op kosten van de rijksuniversiteit Groningen; eveneens een ongekende luxe en een bijzondere ervaring. Toen de studie in LA er op zat ben ik door de VS en Canada getrokken. Voor particulieren en bedrijven bracht ik auto’s naar verschillende plaatsen. Alleen de benzinekosten waren voor mijn rekening. Indrukwekkende landschappen en de positieve levensinstelling van de gemiddelde Amerikaan zijn mij bijgebleven. Dat laatste was nieuw voor mij, want ik was gewend aan de mentaliteit van de Groningers en die staan er om bekend dat ze veel en uitvoerig over van alles en nog wat kunnen klagen. Nu met die aardbevingen hebben ze daar natuurlijk ook wel recht op. En af en toe ook als hun voetbalclub ondermaats presteert. Halverwege de studie had ik de moeder van mijn twee zonen leren kennen. april 2015 Mandeguod 17