33

gegaan om de kinderen kennis te laten maken met het vilten van losse wolharen. Zij heeft een versgeschoren vacht meegenomen en de kinderen aan de hand daarvan verteld over het schoonmaken, kammen en verven van de wol. Ook heeft ze verteld over het viltproces, over hoe het kan dat losse wolharen samen een dekentje worden. Daarna is Truus met de kinderen aan het werk gegaan en hebben zij zelf ervaren hoe wolvilten in zijn werk gaat. Op de ene school is het vilten wat beter gelukt dan op de andere, vaak ook door de verschillende omstandigheden. Maar in ieder geval heeft elk kind een schilderijtje van vilt kunnen maken. In de laatste weken van het schooljaar hebben alle kinderen van de groepen 1 t/m 7 een tekening gemaakt van een onderwerp dat zij buiten, in het veld, tegen zouden kunnen komen. De 8ste-groepers van elke school hebben de tekeningen gejureerd. Zij hebben uit de tekeningen van hun school drie winnende tekeningen gekozen. De winnaars hebben elk een klein prijsje gekregen. Zes van de winnende tekeningen zullen worden gebruikt als ontwerp voor onderdelen van het kunst-viltproject. Hiermee gaan Truus en de kinderen in de herfst aan de slag. Enkele resultaten van de 370 viltwerkjes. Enkele resultaten van de 370 viltwerkjes. De winnende tekeningen die deels zullen dienen als ontwerp. Mandeguod 31

34 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication