0

DOARPSMIENSKIP MANTGUM Notulen extra Algemene Ledenvergadering 2017 Het bestuur van Doarpsmienskip Mantgum presenteert hierbij aan haar leden het verslag van de extra Algemene Ledenvergadering 2017. Datum: donderdag 16 november 2017 Plaats: MFC Wjukken Aanwezig: S. Dijkstra (voorzitter), G.J. Goedhart (penningmeester), D. Talsma-de Boer (secretaris), W. Steenhoek (bestuurslid), S.D. v/d Vegt, G.J. Ernst, J. Hofma, D. Monsma, R.S. de Groot, P. Edes, D. Swierstra, R. Wiedijk, R. Kuperus, G. Kuperus, R. Postma, T. Jansen, Fam. v/d Heij, J. Lottgering, T. Oosterbos, H. Sybrandy, H. Poppema, B. Stienstra, L. Trousset, L. bij de Leij, W. de Vries, R. Vogelzang, A. van Eif, W. van Eif, B. Brouwer, A. Muller, G. Oostra, J.G. Nutma, B. van der Zwaag, E. Langes. 1. Opening en vaststelling agenda Voorzitter opent de vergadering en heet alle aanwezigen welkom. Er zijn geen aanvullende mededelingen. De voorzitter geeft aan dat de reguliere notulen van de algemene ledenvergadering van mei 2017 tijdens de eerstvolgende algemene ledenvergadering behandeld zullen worden. 2. Nieuwe gemeente, nieuw beleid Onder het huidige subsidiebeleid ontvangen de verenigingen structureel ieder jaar een bedrag van de gemeente. De meeste verenigingen houden hiermee rekening in de begroting en zijn dus ook afhankelijk van de subsidie. Op het moment dat Mantgum onder de gemeente Leeuwarden valt, dan verandert daarmee ook het subsidiebeleid. Dat betekent dat de verenigingen straks aanspraak moeten maken op het potje dat eventueel voor hen bedoeld is: Cultuur of Sport. Dit is het model zoals de Raad het momenteel voor ogen heeft. Dit model kan na de formatie veranderen. De voorzitter gaat vooralsnog uit van het model dat er nu is en informeert de leden ook over het plan dat is gebaseerd op dit model. Mocht het model worden aangepast, dan komt het huidige plan daar mogelijk mee te vervallen. Daarnaast zijn de bedragen die in het plan worden genoemd, gebaseerd op het budget waarvan we nu theoretisch weten dat we het krijgen. Ook de verdeling op basis van dit bedrag is onder voorbehoud van het daadwerkelijk te ontvangen bedrag. Tenslotte merkt de voorzitter op dat de algemene ledenvergadering in beginsel beslist, maar dat de gemeente uiteindelijk ‘het laatste woord heeft’. a. Hoe het was en hoe het wordt In 2018 verandert er vrijwel niets. De reden hiervan is dat 2018 een overgangsjaar is. De verenigingen konden bij gemeente Littenseradiel een subsidieaanvraag indienen voor de overbrugging, welke door Leeuwarden wordt uitgekeerd op de wijze zoals de verenigingen nu gewend zijn. In 2019 is het nieuwe model van toepassing. Voor de verenigingen betekent dit het volgende. Leeuwarden geeft geen directe subsidies meer aan de verenigingen. Er wordt een dorpsbudget verstrekt aan het dorp ten behoeve van de leefbaarheid van het dorp. Toch zijn er wel ‘potjes’ waar aanspraak op gemaakt kan worden. Voor sportverenigingen betekent dit dat zij een aanvraag kunnen indienen voor (sport)evenementen en voor cultuur bestaat er een subsidie voor kleine producties. Het dorpshuis ontvangt naar verwachting een eigen bedrag en hoeft derhalve niet van ‘het dorpsbudget’ gefinancierd te worden.

Kort gezegd komt het er erop neer dat Doarpsmienskip Mantgum een x-bedrag ontvangt van de gemeente Leeuwarden en dat het dorp moet beslissen wat daarmee gebeurt. Hieraan zijn echter wel aanvullende voorwaarden verbonden, te weten: - Het bestedingsdoel moet een publiek belang hebben, waarbij het moet gaan om een relevante groep bewoners van het dorp. - Er moet voldoende draagvlak zijn. Dat betekent dat het merendeel van de algemene ledenvergadering ermee moet hebben ingestemd. Wanneer gekeken wordt naar de huidige norm dan ontvangt Mantgum ca. 8000 euro per jaar. De voorzitter benoemd enkele voorbeelden die van dat geld gerealiseerd kunnen worden, namelijk: initiële bijdragen aan plaatselijke verenigingen, speeltoestellen, graffiti-kunst realiseren op elektriciteitskasten, de dorpskrant, bloembakken en andere ‘versieringen’. De voorzitter geeft aan dat de verdeling als in het voorbeeld genoemd, is gebaseerd op openbare informatie vanuit de gemeente. Wanneer de regeling volgens huidig beleid zou doorgaan, dan betekent dit dat de kosten jaarlijks ca. 10.000 euro bedragen, echter het dorpshuis valt weg. Wat betekent dit voor de toekomst? Doarpsmienskip Mantgum is zich ervan bewust dat de verandering grote gevolgen met zich mee brengt voor de verenigingen waaraan Mantgum verbonden is. Daarom is eerder dit jaar door Doarpsmienskip geïnventariseerd bij de verenigingen waar de pijnpunten zitten. Het behoud van de verenigingen is van groot belang voor het dorp, vooral omdat uitingen van cultuur en het kunnen meedoen aan een sport is erg belangrijk voor de leefbaarheid. Voortaan zal dat meer vanuit het dorp moeten komen. De gemeente Leeuwarden kijkt echter slechts naar initiële investeringen in verenigingen, bijvoorbeeld nieuwe verlichting of het onderhouden van een sporthok. Voor de toekomst geldt hierbij wel dat beide partijen hieraan bijdragen. Dat wil zeggen: de verenigingen moeten een plan voorzien van financiering indienen bij de gemeente waarin verzocht wordt het tekort te subsidiëren. Het voorstel De verandering ineens kan grote gevolgen hebben voor het voortbestaan van de verenigingen. Daarnaast is tijdens de vorige algemene ledenvergadering aan het bestuur verzocht een plan op te stellen. Doarpsmienskip Mantgum komt daarom met het volgende voorstel. Het voorstel van het bestuur, onder voorwaarden dat het subsidiebedrag minimaal 8000 euro bedraagt en dat de gemeente het huidige beleid handhaaft, is een zogeheten staffel toe te passen op de regeling die de verenigingen tot nu toe kennen. Waar nu sprake is van een bedrag dat ieder jaar automatisch wordt uitgekeerd, is de bedoeling dat het dorp straks meefinanciert aan de directe aanschaf van producten of andere uitgaven. Voor de verenigingen betekent dit dat het automatisch uit te keren bedrag ieder jaar minder wordt, waarbij een de afbouw loopt over een periode van 5 jaar. De verenigingen dienen dus rekening te houden met een jaarlijkse afname van 20%. Het bestuur is ermee bekend dat de situatie voor korfbalvereniging WWC anders is. De vereniging is een fusievereniging met leden in Mantgum (gemeente Leeuwarden) en Wiuwert (gemeente Súdwest-Fryslân). Aangezien Wiuwert een kleine dorp is, stelt het bestuur voor 80% van het huidige subsidiebedrag voor zijn rekening te nemen. Uitgaande van het eerder genoemde bedrag, blijft er ca. 5000 euro over, te besteden aan andere wensen en voorzieningen ten behoeve van het dorp. De voorzitter geeft een korte toelichting met voorbeelden voor de besteding van het dorpsbudget. BV-Sport

Een ander verschil met de huidige situatie is de toekomstige afdracht boa BV-Sport. Sportverenigingen betalen nu de huur voor de sportvelden direct aan de gemeente Littenseradiel. Onder het beleid van de gemeente Leeuwarden vallen de sportvelden onder het beheer van BVSport. Doarpsmienskip heeft onderzocht of het mogelijk is de sportvelden zelf in beheer te krijgen, maar vanuit wijkbeheer is aangegeven dat dit niet mogelijk is. De wethouder zelf was hierin minder stellig. Het is daarom raadzaam te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn. Datzelfde geldt voor de verlichting, sporthokken en eventuele kleedruimtes. Er zal dan ook overleg moeten plaatsvinden met BV-Sport om na te gaan wat de meest gunstige positie voor de verenigingen is. Wat betreft de huur geldt dat hiervoor een harmonisatiemodel is gerealiseerd, wat betekent dat vanaf 2020 pas de tarieven van de gemeente Leeuwarden in rekening worden gebracht. Vragen De voorzitter biedt de leden de mogelijkheid vragen te stellen. - Een eerste vraag luidt of alles wat hiervoor is besproken gefinancierd moet worden vanuit het dorpsbudget. De voorzitter beantwoordt instemmend en benadrukt dat het daarom van belang is gezamenlijk de bestedingsdoelen vast te stellen. Eén van de leden raagt zich af waarom de afbouw van het bedrag noodzakelijk is. De voorzitter geeft aan dat de gemeente duidelijk is over het doel van het dorpsbudget. Het moet gaan om een initiële subsidie en niet om een exploitatie subsidie. - Er wordt opgemerkt dat de huidige subsidies zijn gebaseerd op het aantal jeugdleden. De vraag is of dit achteruit zal gaan. Vanuit het bestuur wordt geantwoord dat het hele systeem verandert, maar dat het belangrijk is dat de verenigingen gezond blijven. Of de veranderingen van invloed zijn op de afname van het aantal jeugdleden zal afgewacht moeten worden. - Een andere vraag ziet op de hoogte van het bedrag dat Mantgum zal ontvangen. Het te verwachten bedrag bedraagt nu ca. 8000 euro, maar eerder zou sprake zijn geweest van 10.000 euro. De vraag is van welk bedrag uitgegaan kan worden. Het bestuur geeft aan dat er verschillende bedragen zijn genoemd. Het varieert tussen circa 8 en 10 duizend euro. Veiligheidshalve gaat het bestuur uit van 8000 euro. Mocht blijven dat het bedrag hoger is, dan wordt dit gezien als een meevaller. - Er volgt een vraag over het voorstel dat door Doarpsmienskip is gedaan. De vraag is of de afbouw van subsidies verplicht is, of dat Doarpsmienskip dit zelf heeft bedacht. Het bestuur geeft aan dat het de bedoeling is van de gemeente Leeuwarden de exploitatie subsidie te stoppen, maar dat Mantgum uiteindelijk meer geld ontvangt. Dit betekent enerzijds dat we als dorp zelf meer moeten doen. Anderzijds biedt dit ook veel mogelijkheden. In beginsel beslist het dorp namelijk over de besteding, met daarbij de kanttekening dat de gemeente Leeuwarden het laatste woord heeft. Achteraf wordt door de gemeente de verantwoording van de financiën gecontroleerd. Met name door deze controle is het bestuur niet in staat de zogeheten exploitatie subsidie in stand te houden. - Hierop volgt de opmerking dat de gemeente Leeuwarden dus niet structureel subsidieert, maar wel incidenteel. Dat betekent dat de gemeente bij grote uitgaven kan bijspringen. Het bestuur beantwoordt de vraag instemmend. De voorzitter geeft een voorbeeld. In Reduzum heeft het dorp zelf een brug laten bouwen tussen twee wijken. Er is een financieel plan opgesteld waarbij aan de gemeente is verzocht een x-bedrag bij te leggen. Hierbij is gemotiveerd dat het plaatsen van de brug noodzakelijk is voor de leefbaarheid van het dorp. Leeuwarden heeft hiermee ingestemd en het plan financieel ondersteund. Dit kan ook in Mantgum gerealiseerd worden. Gezien bovenstaande maakt de voorzitter een duidelijk standpunt. Het is belangrijk dat het dorp gezamenlijk beslissingen neemt en er gezamenlijk voor zorgt dat de leefbaarheid van het dorp wordt

gewaarborgd. Wanneer verenigingen voor problemen komen te staan, dan moeten we als dorp bereid zijn daar aan bij te dragen. - Vanuit de vergadering wordt opgemerkt dat het idee speelt dat het geld dat we ontvangen eigenlijk over de rug van de verenigingen gaat. Hierbij wordt de opmerking gemaakt dat we als dorp meer hebben aan een vereniging dan aan ‘een paar mooie bloembakken’. De vrees bestaat dat de verenigingen verdwijnen. Het bestuur geeft aan de angst te begrijpen, maar geeft ook aan dat het beleid van de gemeente Leeuwarden voor deze vergadering is vast gegeven is. Kort gezegd komt het erop neer dat we moeten omgaan met de situatie zoals deze is en dat we daar zo gunstig mogelijke afspraken over moeten maken. - Er volgt een vraag over de ervaring van andere dorpen met de nieuwe regeling. De voorzitter geeft aan dat de dorpen waarmee is gesproken enthousiast en positief zijn over het beleid van de gemeente Leeuwarden. Het uiteindelijke doel is om het initiatief, de inspanning en betrokkenheid meer bij het dorp neer te leggen. - Eén van de leden merkt op dat hij het jammer vindt dat Doarpsmienskip een doorgeefluik is van de gemeente Leeuwarden voor wat betreft de subsidieaanpassingen. Er wordt gevraagd of de voorzitter ‘twee petten op heeft’. De voorzitter geeft aan dat hij het plan niet actief verdedigt, maar dat hij probeert uit te leggen welke gevolgen de wijzigingen met zich meebrengen en welke mogelijkheden het biedt. Het bestuur benadrukt dat dit de situatie is en dat we er het beste van moeten maken. Tijdens de algemene ledenvergaderingen komt het bestuur met een voorstel dat is opgesteld aan de hand van input uit het dorp en is het aan de leden om beslissingen te nemen. Waar we in de toekomst wel voor moeten waken is dat verenigingen leden gaan optrommelen om zoveel mogelijk stemmen te krijgen. De voorzitter benadrukt dat het belangrijk is rekening met elkaar te houden en elkaar te gunnen wat nodig is. - Dat gezegd hebbende wordt er gevraagd of Doarpsmienskip verantwoording moet afleggen over het besteden van het dorpsbudget. Het bestuur geeft aan dat er een afgevaardigde van de gemeente Leeuwarden aanwezig is tijdens de algemene ledenvergadering. De vraag ziet met name op de mogelijkheid reserveringen te doen voor de toekomst. Het bestuur geeft aan dat dit mogelijk is, maar dat achteraf wel gemotiveerd moet worden waarvoor het is gebruikt. Ook betekent een reservering niet dat het komende jaar de bijdrage wordt gekort. De reservering is bedoeld voor het dorp, net als de jaarlijkse verstrekking van het budget. Stemming De voorzitter geeft aan dat door de leden tijdens de algemene ledenvergadering is verzocht een voorstel te doen en meer helderheid te geven over de toekomstsituatie. Het bestuur heeft getracht door deze extra algemene ledenvergadering te organiseren meer helderheid te scheppen over de nieuwe regeling en een plan aan te bieden waarop verengingen de toekomstplannen kunnen baseren. Het andere doel van de extra vergadering is het nemen van een besluit voor 2019 voor de huidige subsidieontvangers. De besteding van het restant bedrag wordt in 2018 over beslist tijdens de reguliere algemene ledenvergadering. De voorzitter vraagt aan de leden of zij kunnen instemmen met het voorstel zoals dat nu door het bestuur is gedaan. - Vanuit de vergadering wordt aangegeven dat het besluit ‘pijn’ doet, maar dat deze pijn door een initiële subsidie in de toekomst hopelijk verlicht kan worden. - Nogmaals wordt de vraag gesteld of de gemeente daadwerkelijk stelt dat er een afbouwregeling moet komen. Het bestuur geeft aan dat Doarpsmienskip dit voorstelt om de verenigingen niet ineens met een begrotingsgat op te zadelen. Strikt genomen had het per 2019 ook ineens kunnen stoppen. In de afbouwregeling van vijf jaar kunnen zowel Doarpsmienskip als de verenigingen inventariseren op welke potjes aanspraak gemaakt kan worden. Het gevaar van het voortzetten van het huidige subsidiemodel kan ertoe leiden dat

de gemeente dan niet meer bereid is initiële subsidies te verstrekken. Dit is uiteindelijk aan de gemeente. - Er wordt enige tijd gesproken over de bedragen en het mogelijk afnemen van leden door contributieverhogingen. Uiteindelijk wordt vanuit de vergadering een opmerking gemaakt door één van de leden dat het niet moet gaan om de bedrag, maar om de mindset. Het is belangrijk dat we als dorp gaan kijken hoe we eventuele problemen gaan oplossen en hoe we de nieuwe situatie gaan vormgeven. Soms is het hiervoor noodzakelijk bedragen los te laten en overeenstemming te bereiken over onze gemeenschappelijke belangen en wensen. De voorzitter sluit hierbij aan en geeft aan dat enkele verenigingen ‘de dupe worden’ van het nieuwe beleid, maar dat we daar als ‘mienskip’ een plan voor moeten opstellen. - Ten slotte wordt nog geopperd of het mogelijk is het afbouwpercentage te verlagen naar 10%. Het bestuur geeft aan dat dit aan de leden is. De voorzitter geeft aan dat wanneer we de bedragen loslaten en kijken naar de inhoud, we als dorp goede ideeën hebben voor de leefbaarheid in de vorm van de dorpsvisie. Op die manier kan het bedrag dat wordt ingeleverd, op een andere manier weer terug komen bij de verenigingen. De voorzitter gelast een korte pauze in De voorzitter vat nog kort samen. Het dorpsbudget en de verenigingen moeten niet los van elkaar worden gezien. Er dient gekeken te worden naar het complete plaatje voor het dorp. Hopelijk levert dat meer mogelijkheden op in de toekomst. Van belang is dat we het hierover als dorp eens zijn. Als een vereniging moet blijven bestaan, dan moeten we ons als dorp daarvoor inzetten Het bestuur vraagt de leden van de eens vergadering of zij het eens zijn met het voorstel van Doarpsmienskip? Hierbij wordt opgemerkt dat wanneer het subsidiebeleid voor 2019 alsnog wijzigt, er opnieuw gestemd zal moeten worden. Zo niet, dan is de stemming definitief. De vergadering stemt als volgt: Voor: 25 Tegen: 6 De meerderheid van de leden is voor het plan zoals gepresenteerd door het bestuur. 3. Rondvraag Vanuit de vergadering komt de vraag of onder het beleid van de gemeente Leeuwarden het onderhoud van de grond voor rekening van het dorp komt of dat dit door de gemeente wordt gedaan. Voor zover nu bekend onderhoudt de gemeente de grond zelf. Een andere vraag ziet op de dorpsvisie. Er zijn straks mogelijkheden om de dorpsvisie meer body te geven. De vraag is of er nu al mensen bezig zijn zodat er in 2019 concrete voorstellen zijn voor de algemene ledenvergadering. Het bestuur geeft aan dat Doarpsmienskip niet het initiatief neemt voor alle onderwerpen uit de dorpsvisie, maar dat het bestuur wel actief is in het benaderen van kartrekkers voor de verschillende onderwerpen. Aanvullend wordt een vraag gesteld over het onderwerp ‘Wonen’ uit de dorpsvisie. Er zou geen sprake zijn van nieuwbouw, terwijl de behoefte hierin anders ligt. Het bestuur geeft aan hierin nu geen toezegging te kunnen doen. Het voorstel is te laten onderzoeken welke behoefte er is en weke mogelijkheden de gemeente Leeuwarden hiervoor biedt. Tijdens het lijstrekkersdebat is wel genoemd dat er meer mogelijkheden voor onder andere sociale woningbouw moeten zijn. Doarpsmienskip is zich ervan bewust dat nieuwbouw ook in het belang van de leefbaarheid is. Door het bestuur wordt opgemerkt dat de dorpsvisie een taak van het dorp voor het dorp is. Het verzoek is dan ook je te melden als je graag iets met één van de onderwerpen zou willen doen.

Slot De voorzitter sluit de vergadering, bedankt alle aanwezigen en biedt gelegenheid nog wat te drinken in MFC Wjukken.

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
Home


You need flash player to view this online publication