16

IKC Trianova Op IKC Trianova zijn ze ongeveer 3 jaar geleden gestart met de gezonde school. Centraal stond het onderwerp voeding. Vanuit gesprekken met de directeur zijn hier vanuit de leerkrachten initiatieven ontstaan. Karin Grandke, leerkracht van groep 7, wilde graag een nieuwe uitdaging en zag hier iets positiefs in voor de school. Uiteindelijk is er een werkgroep gestart met in totaal 3 collega’s vanuit de leerkrachten geleding en 1 pedagogisch medewerker van SKF. Aangezien IKC Trianova op dat moment nog naar een IKC aan het toewerken was, was het voor iedereen duidelijk, dat het Kindcentrum vanaf de jongste jeugd ook hier een doorgaande lijn in wilde hebben. Zo kregen de kinderen op het kinderdagverblijf en op de BSO eerst nog koekjes en ranja. Dat hebben ze nu aangepast naar fruit, groente en water. Joel zit in groep 4 van IKC Trianova en komt na schooltijd ook geregeld op de BSO. Karin heeft hem gevraagd wat hij er van vindt dat hij nu geen koekjes of andere ongezondere tussendoortjes krijgt op school en na schooltijd. Hij snapt wel waarom de school dit wil, want dan blijven de kinderen gezonder, worden ze minder snel ziek en ook is de kans dat kinderen minder dik worden. Maar hij geeft ook aan dat hij het soms een beetje onzin vindt. Sommige dingen vindt hij minder lekker, zoals paprika. Daar komt bij dat hij thuis ook best weinig ongezonde dingen krijgt. Als hij thuis komt dan mag hij kiezen uit een klein zakje snoep of een snoepje. En 1 keer in de week mag hij een zakje chips. Als hij toch zin heeft in iets, dan pakt hij thuis ook wel eens een plakje brood. Joel weet best goed wat de regels zijn van het gezond eten op school. In de ochtend pauze mag hij een stukje fruit. Karin geeft als aanvulling dat een broodje ook prima is. Tussen de middag een broodje of crackers met water of melk. Als Joel brood mee heeft dan zit hier vaak kaas of pindakaas op. Prima beleg voor een gezond broodje. Op school zien ze namelijk liever geen zoet beleg op brood. En als kinderen willen mogen ze ook karnemelk mee naar school, geeft Karin nog aan. Joel vindt het wel jammer dat ze water moeten drinken, hij heeft liever wat zoeter drinken. Maar ze proberen in de klas wel water met een smaakje aan te bieden. Zo is het de bedoeling dat er in elke klas een netje met citroenen ligt, zodat de leerkracht in de ochtend de citroenen kan snijden en deze alvast in de waterkannen kunnen. Na schooltijd staat er eerst een cracker op het menu en later op de middag krijgen ze nog een stukje groente. Er kan dan gekozen worden uit wortel, komkommer, tomaat of paprika. Karin geeft aan dat ze bij ouders hebben gepeild wat zij van de gezonde school vinden. Een grote groep ouders vindt dit erg prettig. Zij zijn thuis ook bewust bezig met gezond eten en zijn blij dat er op school aandacht aan wordt besteed. Maar een kleine club vindt dat ze zelf moeten kunnen bepalen wat ze de kinderen mee geven. De gezonde school heeft wel een tijdje op een lager pitje gestaan, omdat er vorig jaar behoorlijk is verbouwd in de school. Er waren dus wel andere dingen waar de leraren en kinderen mee bezig waren. Nu zat alles net weer in de lift, maar gooit de coronacrisis wat roet in het eten. Althans, de plannen die er lagen 16 SPORT Leeuwarden worden straks weer opgepakt. Zo wil de werkgroep de gezonde school zichtbaarder maken in school. Mieke is vanuit de SKF aangesloten en is erg creatief. Zo heeft ze al een aantal ideeën in het hoofd om zichtbaarheid te creëren. Graag willen ze in de aula een grote boom maken en aan de boom komen dan foto’s te hangen met daarop gezonde traktaties. Gezonde traktaties is nog één van de punten die verder uitgerold gaat worden binnen het IKC. Verder willen ze graag een fruitmand van papier-maché maken en daarop kan dan het fruit van de week. IKC Trianova doet ook mee aan EU Schoolfruit, omdat fruit niet goedkoop is en er gezinnen op school zitten die het niet breed hebben. Als de fruitmand er staat, kan er op een bordje bij komen te staan welk fruit die week centraal staat. Als kinderen binnen komen is schoolfruit dus direct al in beeld. Karin geeft aan dat ze als werkgroep hebben besloten om het vignet van voeding proberen te behalen. Daarvoor moet het beleid nog enigszins verder worden uitgewerkt en moeten er bijvoorbeeld een lesprogramma voor gezond eten in de leerstof worden opgenomen. Ze zijn nu aan het kijken hoe dat kan. Karin stelt dat ze hulp vanuit de GGD krijgt en ook buurtsportcoach Fardou Visser schuift geregeld aan. Beiden kijken vanuit hun eigen expertise naar de situatie en geven feedback wanneer dat nodig is. Dit wordt als erg prettig ervaren door Karin. Als werkgroep weten ze ook niet alles en hulp van buiten af is dan ook welkom. Met de werkgroep en GGD en buurtsportcoach is ook een visie ontwikkeld, zodat dit meer duidelijkheid geeft voor de collega’s op de werkvloer, medewerkers van de kinderdagopvang, speelleergroepen en de BSO. Ook geeft dit duidelijkheid voor ouders die nog geen kinderen op school hebben. Zo is het gemakkelijker om de afspraken met elkaar te handhaven. Conclusie is dat er al een aantal grote stappen zijn gezet richting gezonde school, maar dat ze graag nog meer willen doen om de jeugd gezond te houden. De hulp van GGD en buurtsportcoach Fardou Visser gaan ons hier erg bij helpen!

17 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication