4

9. Parkeerprobleem rond winkelcentrum/ plan dorpsplein Mantgum Op scherm wordt het oorspronkelijke plan zoals gepresenteerd tijdens de jaarlijkse Algemene Ledenvergadering 2012 getoond. Herbert geeft er een toelichting bij. Het plan op het scherm werd destijds ook gedragen door Poiesz, het dorp en de gemeente was eveneens niet tegen. Voor de zomer 2012 werd afgesproken, dat de gemeente met een plan van eisen zou komen. Bestuur werd destijds verrast toen bleek dat de gemeente een bureau had ingeschakeld voor het opstellen van het plan van eisen. Eind 2012 kwam er een begroting van € 80.000. Het bestuur heeft vervolgens een schaduwbegroting laten opstellen, deze kwam uit op € 20.000. Ook bemerkte het bestuur een aantal eisen die niet nodig zijn, zoals verwijderen van het asfalt op de Dobbe. Met nog wat aanpassingen zou de offerte van de gemeente op € 120.000 liggen en van de bouwer op ca € 80000. Dit heeft het bestuur vervolgens voorgelegd aan de gemeente, maar gemeente en bestuur werden het niet eens. Een struikelblok betrof de aansluiting van asfalt en steentjes, die zwak zou zijn. Daarmee werd de bespreking tussen bestuur en gemeente beëindigd. Vervolgens heeft het bestuur besloten de politiek er bij te betrekken. Vanuit het bestuur is de kwestie nooit benaderd zijnde alleen een parkeerproblematiek. Het idee was om er wat leuks van te maken. Vervolgens heeft het bestuur de gemeente verzocht het in de voorjaarsnota op te nemen en heeft het bestuur de fracties geïnformeerd met een laatste status. Van een van de fracties ontvingen we de reactie dat zij het standpunt hadden, dat het dichtgooien van de sloot niet nodig is en dat je ook aan de andere zijde van de vaart met een parkeerplein/dorpsplein iets kunt doen. Andere fracties hebben aangegeven, dat ze nog met een reactie komen. Tot dusver zijn die reacties niet ontvangen. Het bestuur heeft het plan nog niet opgegeven en daarom is in de begroting opnieuw de € 5000 opgenomen. De vergadering gaat hiermee akkoord (notulist: tevens vermeld bij agendapunt 8.3). De gemeente heeft aangegeven de discussie met het dorp te stoppen en in overleg te gaan met Poiesz. Herbert heeft contact met Poiesz opgenomen en zij blijven in hun positie, dat ze niet tegen de wens van het dorp in willen gaan. Ze hebben nu het standpunt, dat er een afspraak is voor 11 parkeerplaatsen en heeft richting gemeente aangegeven dat ze dat geregeld willen zien. Mevrouw Kuipers geeft aan dat Poiesz oorspronkelijk 25 parkeerplaatsen wilde, maar dat ze dat nu niet halen. Herbert antwoord, dat dat juist is en dat Poiesz niet met dat aantal door zal gaan vanwege de weerstand voor een parkeerplan bij school. Op de Dobbe zullen bij de sloot tussen de bomen parkeerplaatsen komen. In het laatste plan is geen demping van de sloot opgenomen. Het bestuur is nog steeds in de fase van onderzoek waarvoor zij tijdens de Algemene Ledenvergadering 2010 mandaat van de leden heeft gekregen. De voorzitter stelt, dat die 11 parkeerplaatsen er zullen komen. Mevrouw Wolthuizen vraagt of het bestuur aan Poiesz kan vragen of zij aan alle leveranciers de juiste aanrijroute kunnen doorgeven. Mevrouw Kuipers complimenteert het bestuur met het doorpakken in deze kwestie. De heer Edes geeft aan van mening te zijn, dat het gemeentelijk budget beter aan ander noodzakelijk onderhoud uitgegeven kan worden. 10. Voortgang Dorpsvisie De voorzitter licht de stand van zaken toe. De dorpsvisie is toch gericht op “van 2014 tot 2020”. Bestuur is met tien dorpsgenoten begonnen en hebben de onderwerpen verdeeld. De huidige visie is als mal gebruikt wat betreft afgeronde of nog niet afgeronde onderwerpen en wat dan nog mogelijk is. Anne vertelt, dat de groep nu vier avonden bijeengeweest en daartussen zijn sommigen individueel bezig geweest. Op 3 april jl. zijn een aantal afspraken gemaakt, waaronder vooral zoveel mogelijk mensen informeren en betrekken, waarvoor verschillende mogelijkheden besproken zijn, zoals het uitnodigen van dorpsgenoten om mee te praten of maandelijks een onderwerp in Mandeguod te plaatsen. Dat eerste heeft in een aantal dorpen wel gewerkt, maar al werkende weg hebben we dat plan van tafel gehaald en nu zal met ingang van juni een aantal pagina’s in Mandeguod worden benut om maandelijks in een vast format op de middagpagina te een onderwerp uit te lichten. Het dorp kan op die tekst reageren en als daar opmerkingen op komen, dan kunnen die dorpsgenoten voor de volgende stuurgroepvergadering uitgenodigd worden. Er is gekozen voor een lang maar zorgvuldig traject in plaats van een korte klap. Roelie en Nynke hebben een prachtig format gemaakt met ruimte voor een paar afbeeldingen en een max. hoeveelheid tekst. Anne laat de 12 onderwerpen op scherm zien, deze 12 komen per maand in de Mandeguod. Voor elk onderwerp zijn er twee kartrekkers voor de uitwerking en zij kunnen desgewenst hulp inroepen van deskundige derden in het dorp. Bijv. als het over school gaat kan contact met het schoolhoofd worden gezocht; als het over de kerk gaat met de kerkvoogdij contact zoeken enz. In mei is het volgende stuurgroepoverleg en daarna zal deze per drie maanden plaatsvinden. Ondertussen gaan de kartrekkers door. Frans Kets is proces coördinator. Op 1 mei wordt het eerste onderwerp “cultureel erfgoed” besproken. Dit is dan de eerste deelvisie die in het juninummer van Mandeguod wordt gepubliceerd. Pagina 4 van 5

5 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication