Verslag jaarlijkse Algemene Ledenvergadering van Doarpsmienskip Mantgum op woensdag 23 april 2013 Aanwezigen P. Soeteman en E. Soeteman, F. Kets, G. Terpstra, G. Terpstra-Stenekes, A. Dijkstra en S. Dijkstra, J. Lottgering, W. van Eif, M. Zijlstra, S. van der Vegt, D. Monsma, G. Kuperus, P. Edens, P. Kuipers, T. Schellaars, G. Oostra, T. Kalverboer, H. Wolthuizen. A. Dijkstra. Bestuur: Anne Muller (voorzitter), Herbert Schaap (penningmeester), Pieter van der Veen, Nynke Rixt Jukema, Roelie Rozenberg, Siepieta Tack-Reen (secretaris) Afwezig met kennisgeving H. van der Wal, A. van Eif 1. Opening en vaststellen agenda De voorzitter, Anne Muller, heet iedereen van harte welkom. Anne stelt dat het een hoogtepunt is dat de aanwezigen er zijn en een dieptepunt wat betreft iedereen die er niet is. Bestuurslid Nynke Rixt is deels verhinderd en Siepieta neemt afscheid. Er zijn geen aanvullende agendapunten ingebracht door de leden. De agenda wordt vastgesteld, waarbij 5.2 vervalt wegens ontbreken van een kandidaat voor het bestuur. 2. Mededelingen en ingekomen stukken De voorzitter vertelt, dat de gemeente op 16 april jl. heeft doorgekregen dat het verzoek is gedaan het ‘schelpenpad’ in beton uit te voeren. Het argument daarbij is de toegankelijkheid en het onderhoudsgemak. Aan het bestuur is gevraagd daar akkoord mee te gaan. Het pad wordt een meter breed. De heer Kalverboer vraagt of er een verkeersbord voor wandelaars komt. Dat is de voorzitter op dit moment niet bekend. Toegezegd is, dat het pad klaar is voor de bouwvak 2012. 3. Notulen Algemene Ledenvergadering 25 april 2012 De notulen worden zowel tekstueel als inhoudelijk behandeld. De notulen worden aan de hand van de paginanummering van Mandeguod, uitgave april 2013 doorgenomen. • De heer Kets plaatst een opmerking bij het gedeelte van de notulen waar de heer Van der Wal opmerkingen heeft meegenomen, die de heer Kets had gemaakt. Deze opmerkingen kloppen wel, maar de heer Kets is van mening, dat er onvoldoende is duidelijk gemaakt, dat het plan dorpsplein / winkelgebied ook een belasting voor de omgeving geeft. De centrumfunctie omvatten z.i. meer aspecten en hij zou het graag in breder verband willen bespreken. De voorzitter stelt voor dat dan bij agendapunt 9 terug te laten komen. • De heer Schellaars plaatst een opmerking over de bouwgrond van Keuning. Volgens hem zou binnen een jaar na verlening van de bouwvergunning de bouw moeten starten. Gevraagd wordt of de grond wel van Keuning is, aangezien per drie weken een gemeentewerker langskomt voor het grasmaaien. Herbert geeft aan, dat volgens hem de grond nog steeds van de gemeente is en dat zodra er een koop gesloten wordt, er eigendomsoverdracht plaats zal vinden. De gemeente heeft het beleid, dat zij bepalen wanneer de bouwvergunning ingetrokken wordt. De heer Schellaars vraagt wat het dorp / bestuur daar mee wil of gaat doen. Is het dorp/bestuur het nog steeds eens dat daar zes eengezinswoningen kome? Herbert geeft aan, dat het bestuur hoogstens wensen kan opgeven en omdat de grond/het plan in het bestemmingsplan is opgenomen kan het bestuur geen andere rol in deze meer spelen. • De heer Lottgering vraagt naar de stand van zaken rondom de opgegeven ideeën voor de bult, dan wel het eventueel optuigen van de bult met een beeld van Mader. Herbert laat weten, dat Nynke Rixt dit het beste beantwoorden. • Hetgeen in de notulen staat bij punt 3 over het 30 km bordje betreft het spoor. T.z.t wordt dit meegenomen met de wijzigingen bij het spoor, laat Pieter weten. • Het verslag wordt goedgekeurd met dank aan de notulist. De voorzitter wil graag volgend jaar (2014) de vragen en opmerkingen vooraf ontvangen, zodat antwoorden kunnen worden voorbereid en er n.a.v. de notulen weinig discussies ontstaan. 4. Jaarverslag 2012 Doarpsmienskip De voorzitter leest het zelfgeschreven jaarverslag in het Fries voor. Hij laat na het voorlezen weten, dat hij voor 2014 een andere Mantgummer bereid heeft gevonden om het verslag te schrijven. De leden geven hem een applaus. Pagina 1 van 5
5. Verkiezing bestuur 5.1 Aftredend en niet herkiesbaar Siepieta treedt af. Anne bedankt haar voor haar inzet de afgelopen zes jaar. Er is nog geen nieuwe kandidaat gevonden die de secretarisfunctie op zich wil nemen. Het bestuur zoekt verder. 6. Verslag Werkgroep Dorpsarchief De voorzitter van de werkgroep is niet aanwezig. Anne vertelt, dat Robyn Steensma het bestuur een tijdje terug heeft bijgepraat. De heer Lottgering geeft aan, dat de werkgroep met een handleiding doende is. Het bronnenboek heeft stilgelegen, maar wordt op de website geplaatst. Er wordt nu gewerkt aan een rondwandeling in Mantgum aan de hand van foto’s van toen en nu van de dorpskom. (begin 20e eeuw) Verder is de werkgroep bezig met veldnamen, dit betreft de oude namen van de omringende gebieden. Daarbij is de werkgroep ook bezig uit te zoeken wie waar heeft gewoond vanaf 1830 tot 1960. Ook deze informatie komt op de website van DMS te staan. Ontvangen particuliere foto’s worden ingescand voor plaatsing op de site Byldpunt. Bij deze dan ook de oproep voor oude foto’s bijv. van de jaren 50. Informatie over wat en wie er op die foto’s staan graag toevoegen. Oude foto’s kunnen afgegeven worden bij Pieter van der Veen of Wim van Eif. Voor vragen kan iedereen ook bij hen terecht. 7. Jaarverslag 2012 Wjukken Anne Dijkstra vertelt, dat het Wjukkenbestuur in 2011 bezig ging een droom te verwezenlijken, onder andere, dat de Wjukken laagdrempelig is en 10% inwoners er vrijwilligerswerk doen. De financiën zijn gezond. In 2012 hebben er verschillende soorten activiteiten in de Wjukken plaatsgevonden. Zoals de Merke en het Winterfeest. 150 vrijwilligers zijn actief voor de Wjukken. Op de vrijdagavond is de 18+ groep weer actief. De website is vernieuwd en deze wordt goed gebruikt, met name de agenda. Van het bestuur zijn Durk Swierstra en Agnes Driessen afgetreden. Het zittende bestuur is dan ook druk aan het zoeken naar nieuwe bestuursleden. Ook Jan Jelmer gaat stoppen met het bestuurswerk. Het Wjukkenpodium is voorzien van versterking. Het Wjukkenbeheer is anders ingedeeld. Minder positief is, dat er in 2012 minder commerciële huurders van de Wjukken gebruik hebben gemaakt. Daar tegenover staat dat het bestuur financieel flink heeft bespaard. De nabetaling van de kinderopvang en de afbetaling van de hypotheek waren gunstig. Het resultaat is bijna € 23.000. Voor meer informatie over de financiën kan men bij Jan Jelmer terecht. Na mei ligt het resultaat ter inzage en kan men daarover contact opnemen. Bestuur is bezig met de inrichting van de middenzaal, namelijk het zoeken naar en de aanschaf van nieuwe stoelen. Wat betreft het voorplein is het bestuur bezig om dit op een of andere wijze meer bij het pand te betrekken. Verder is men bezig met de patatgroep. Er wordt vanuit de zaal gevraagd naar de ringleiding. Anne geeft, aan dat deze helaas niet stabiel functioneert. De heer Van Eif adviseert om personen die gebruik maken van de ringleiding met hun stoel op de houten vloer plaats te laten nemen. Bij het filmhuis gaat het ook goed, met name als je een goede microfoon gebruikt en daar ook goed in spreekt. Als de microfoon niet wordt gebruikt, werkt de ringleiding ook niet. Mevrouw Kuipers vraagt of de Wjukken ook moeite heeft vrijwilligers te vinden? Anne beaamt dat het voor sommige groepen het geval is. Vanwaar deze vraag? Mevrouw Kuipers denkt dat het een algemene trend is; ook voor Mandeguod is er bijna geen vrijwilliger te vinden. Misschien is het tijd om het daar eens over te hebben. Geopperd wordt dat het misschien helpt om voor nieuwe inwoners een bijeenkomst te houden. Een andere suggestie vanuit de zaal is, dat jongeren tegenwoordig misschien meer projectmatig vrijwilligerswerk willen doen in plaats van jarenlang verbonden willen zijn. De voorzitter bedankt Anne voor zijn verslag. 8. Financieel verslag 2012 en begroting 2013 Doarpsmienskip 8.1 Resultaat 2012 Herbert licht het resultaat 2012 toe. Opvallend is dat de begrote € 5000 voor het dorpsplein niet is benut en opnieuw is begroot voor 2013. De bespreking hiervan kan terugkomen bij agendapunt 9. Een bespreekpunt kan ook zijn de post 60+ die zo langzamerhand boven de € 200 blijft uitstijgen. Misschien kan daar een principeafspraak over worden gemaakt. De eigen bijdrage is nog altijd € 25,00 per persoon, maar daar redden we het net niet mee, stelt Herbert. De AED-kosten 2012 betreffen onderhoud en vervanging van de pads. Dit jaar alleen vervanging pads met kosten. Het probleem voor 2013 is dat de AED binnen in de Wjukken hangt waarbij de tussendeur op slot is. Bestuur kan zich voorstellen, dat mensen in een noodsituatie de code niet weten en wat moet je dan. Een logische optie kan zijn om de kast buiten aan de voorzijde te laten Pagina 2 van 5
plaatsen. Dit is echter niet goedkoop; de geschatte kosten zijn € 700 tot € 2000 vanwege het regelen van de klimatisering en verwarming. Het is een eenmalige maar aanzienlijke investering. Het bestuur heeft hierover al contact gehad met het Wjukkenbestuur en met de Rabobank voor mogelijke subsidiëring. Vanuit de zaal worden nog andere suggesties voor plaatsing genoemd: plaatsing bij de tandarts; of in de gymzaal. De vergadering geeft het bestuur mandaat om er met de Wjukken uit te komen. 8.2 Verslag en benoeming kascommissie De kascommissie Doarpsmienskip Mantgum bestaat uit Peter de Bruijn en Siebold Dijkstra. Siebold is bij de penningmeester langs geweest en heeft hem aan de tand gevoeld. Siebold meldt, dat hij alle uitgaven en saldo’s heeft gecontroleerd en dat de boekhouding in orde wordt bevonden. De penningmeester Herbert Schaap wordt decharge verleend. Siebold Dijkstra treedt na twee jaar terug als kascommissielid. Wim van Eif stelt zich kandidaat. Hij en Peter de Bruijn worden met instemming benoemd als kascommissie. 8.3 Begroting 2013 Herbert licht het conceptvoorstel begroting 2013 toe. De vergadering gaat akkoord met de verhoging van de post voor 60+. Tijdens de bespreking van agendapunt 9 gaat de vergadering akkoord met de opname van € 5000 voor het dorpsplein in de begroting. De vergadering gaat akkoord met de begroting 2013 en deze wordt als definitief vastgesteld. De penningmeester wordt voor zijn inzet bedankt. 8.4 Jaarverslag 2012, verslag en benoeming kascommissie Mandeguod Patricia Kuipers vertelt, dat de redactie in 2012 overgegaan is naar een andere drukker. Deze overgang heeft er toe geleid, dat Mandeguod er financieel goed voorstaat. Daarnaast is er ook een lezersbijdrage ingevoerd. De oplage is verhoogd en ook het aantal bladzijden per editie. De redactie is nog wel op zoek naar nieuwe eindredacteur, maar dat wil niet vlotten. Patricia is voornemens te stoppen met haar redactiewerkzaamheden. Voor de inhoud van de Mandeguod is de redactie bezig om meer kopij over de kinderen en de jeugd in het dorp te plaatsen. Daarom benadert zij ook meer actief de Knutselclub en de Freedkelder. Wat betreft het aantal adverteerders verkeert Mandeguod zich in een luxe positie, want het maximum aantal is bereikt. Zou de redactie meer adverteerders toevoegen, dan zou de hoeveelheid kopij en adverteerders uit verband raken. Pieter van der Veen, ponghalder, vertelt, dat er nog maar drie abonnementhouders zijn en het budget goed is. De inning loopt via DMS, tezamen met de contributie voor DMS. De heer Lottgering geeft aan als er vanuit de rondbrengers aandacht is voor het tijdig, vóór de eerste van de maand, rondbrengen van de Mandeguod. Jaap Noorman en Pieter van de Kooij zijn bij Pieter geweest, maar zijn nu niet aanwezig. Pieter geeft aan wel een verklaring van de kascommissie te hebben met handtekening. De vergadering verleent Pieter decharge. De vergadering besluit met snelrecht bij afwezigheid van de kascommissieleden, dat zij het beiden nog een jaar de kascommissie vormen. 8.5 Jaarverslag 2012, verslag en benoeming kascommissie Wietwetterklup (kommisje) Sytse van der Vegt, foarsitter, meldt, dat in het meinummer van Mandeguod staat dat op vrijdag 17 mei a.s. het watersportseizoen wordt geopend en dat dan gezamenlijk naar de Zwette wordt gevaren, naar het heechhout en er een BBQ wordt georganiseerd. Er wordt met een paar pramen gevaren. Aanvang 19.00 uur. De walbeschoeiing van het schelpenpad wordt momenteel aanbesteed. De gemeente maait nu buiten het bordje, dat is nu tot de brug. Verder wordt de Mantgummervaart gebaggerd. Hopelijk voor 2014. De grijze container wordt vervangen en er komt een bij voor de hondenpoep. Het Mededelingenkastje is in beheer bij Gerrie. Ook komt er een nieuwe folder. Voor de preamkesilerij komt er een logo met de swan van het gemeentewapen. De kascommissie bestaat uit Reinold Idzenga en Wim van Eif. Ze geven aan bij Gerrit Ernst, ponghalder, te zijn geweest en hem hebben doorgezaagd. “Maar hij gaf geen krimp.” Wim van Eif treedt uit de kascommissie. Siebold Dijkstra stelt zich kandidaat. De vergadering gaat akkoord met de kascommissie bestaand uit Reinold en Siebold. De ponghalder wordt decharge verleend. Bootgasten kunnen in de Wjukken vrij douchen, maar de ligkosten zijn verhoogd. De steigers worden nog aangepast, zodat er in het donker minder struikelgevaar is. De gemeente is eigenaar van de passantenhaven en dus van de steigers. De WWK haalt echter het havengeld op. Het bestuur zal de taken en de verantwoordelijkheden nog eens goed met de gemeente doornemen tijdens het volgende overleg. Pagina 3 van 5
9. Parkeerprobleem rond winkelcentrum/ plan dorpsplein Mantgum Op scherm wordt het oorspronkelijke plan zoals gepresenteerd tijdens de jaarlijkse Algemene Ledenvergadering 2012 getoond. Herbert geeft er een toelichting bij. Het plan op het scherm werd destijds ook gedragen door Poiesz, het dorp en de gemeente was eveneens niet tegen. Voor de zomer 2012 werd afgesproken, dat de gemeente met een plan van eisen zou komen. Bestuur werd destijds verrast toen bleek dat de gemeente een bureau had ingeschakeld voor het opstellen van het plan van eisen. Eind 2012 kwam er een begroting van € 80.000. Het bestuur heeft vervolgens een schaduwbegroting laten opstellen, deze kwam uit op € 20.000. Ook bemerkte het bestuur een aantal eisen die niet nodig zijn, zoals verwijderen van het asfalt op de Dobbe. Met nog wat aanpassingen zou de offerte van de gemeente op € 120.000 liggen en van de bouwer op ca € 80000. Dit heeft het bestuur vervolgens voorgelegd aan de gemeente, maar gemeente en bestuur werden het niet eens. Een struikelblok betrof de aansluiting van asfalt en steentjes, die zwak zou zijn. Daarmee werd de bespreking tussen bestuur en gemeente beëindigd. Vervolgens heeft het bestuur besloten de politiek er bij te betrekken. Vanuit het bestuur is de kwestie nooit benaderd zijnde alleen een parkeerproblematiek. Het idee was om er wat leuks van te maken. Vervolgens heeft het bestuur de gemeente verzocht het in de voorjaarsnota op te nemen en heeft het bestuur de fracties geïnformeerd met een laatste status. Van een van de fracties ontvingen we de reactie dat zij het standpunt hadden, dat het dichtgooien van de sloot niet nodig is en dat je ook aan de andere zijde van de vaart met een parkeerplein/dorpsplein iets kunt doen. Andere fracties hebben aangegeven, dat ze nog met een reactie komen. Tot dusver zijn die reacties niet ontvangen. Het bestuur heeft het plan nog niet opgegeven en daarom is in de begroting opnieuw de € 5000 opgenomen. De vergadering gaat hiermee akkoord (notulist: tevens vermeld bij agendapunt 8.3). De gemeente heeft aangegeven de discussie met het dorp te stoppen en in overleg te gaan met Poiesz. Herbert heeft contact met Poiesz opgenomen en zij blijven in hun positie, dat ze niet tegen de wens van het dorp in willen gaan. Ze hebben nu het standpunt, dat er een afspraak is voor 11 parkeerplaatsen en heeft richting gemeente aangegeven dat ze dat geregeld willen zien. Mevrouw Kuipers geeft aan dat Poiesz oorspronkelijk 25 parkeerplaatsen wilde, maar dat ze dat nu niet halen. Herbert antwoord, dat dat juist is en dat Poiesz niet met dat aantal door zal gaan vanwege de weerstand voor een parkeerplan bij school. Op de Dobbe zullen bij de sloot tussen de bomen parkeerplaatsen komen. In het laatste plan is geen demping van de sloot opgenomen. Het bestuur is nog steeds in de fase van onderzoek waarvoor zij tijdens de Algemene Ledenvergadering 2010 mandaat van de leden heeft gekregen. De voorzitter stelt, dat die 11 parkeerplaatsen er zullen komen. Mevrouw Wolthuizen vraagt of het bestuur aan Poiesz kan vragen of zij aan alle leveranciers de juiste aanrijroute kunnen doorgeven. Mevrouw Kuipers complimenteert het bestuur met het doorpakken in deze kwestie. De heer Edes geeft aan van mening te zijn, dat het gemeentelijk budget beter aan ander noodzakelijk onderhoud uitgegeven kan worden. 10. Voortgang Dorpsvisie De voorzitter licht de stand van zaken toe. De dorpsvisie is toch gericht op “van 2014 tot 2020”. Bestuur is met tien dorpsgenoten begonnen en hebben de onderwerpen verdeeld. De huidige visie is als mal gebruikt wat betreft afgeronde of nog niet afgeronde onderwerpen en wat dan nog mogelijk is. Anne vertelt, dat de groep nu vier avonden bijeengeweest en daartussen zijn sommigen individueel bezig geweest. Op 3 april jl. zijn een aantal afspraken gemaakt, waaronder vooral zoveel mogelijk mensen informeren en betrekken, waarvoor verschillende mogelijkheden besproken zijn, zoals het uitnodigen van dorpsgenoten om mee te praten of maandelijks een onderwerp in Mandeguod te plaatsen. Dat eerste heeft in een aantal dorpen wel gewerkt, maar al werkende weg hebben we dat plan van tafel gehaald en nu zal met ingang van juni een aantal pagina’s in Mandeguod worden benut om maandelijks in een vast format op de middagpagina te een onderwerp uit te lichten. Het dorp kan op die tekst reageren en als daar opmerkingen op komen, dan kunnen die dorpsgenoten voor de volgende stuurgroepvergadering uitgenodigd worden. Er is gekozen voor een lang maar zorgvuldig traject in plaats van een korte klap. Roelie en Nynke hebben een prachtig format gemaakt met ruimte voor een paar afbeeldingen en een max. hoeveelheid tekst. Anne laat de 12 onderwerpen op scherm zien, deze 12 komen per maand in de Mandeguod. Voor elk onderwerp zijn er twee kartrekkers voor de uitwerking en zij kunnen desgewenst hulp inroepen van deskundige derden in het dorp. Bijv. als het over school gaat kan contact met het schoolhoofd worden gezocht; als het over de kerk gaat met de kerkvoogdij contact zoeken enz. In mei is het volgende stuurgroepoverleg en daarna zal deze per drie maanden plaatsvinden. Ondertussen gaan de kartrekkers door. Frans Kets is proces coördinator. Op 1 mei wordt het eerste onderwerp “cultureel erfgoed” besproken. Dit is dan de eerste deelvisie die in het juninummer van Mandeguod wordt gepubliceerd. Pagina 4 van 5
De heer Lottgering geeft aan het een goede opzet te vinden, maar hij kan zich voorstellen, dat de stuurgroep misschien wel 1x per twee maanden bijeen kan komen, maar dat zal werkenderwijs wel blijken. Anne bevestigt dat. De vergadering applaudisseert. 11. Wat verder ter tafel komt en rondvraag • De Bult en beeld Mader. Herbert geeft aan, dat hij contact heeft gehad met de beheerster van Maders Erfgoed. Zij heeft alle spullen van hem onder zich genomen en het grootste deel staat rondom het Lauwersmeer. Zij liet weten veel verzoeken te hebben gekregen, waarvan veel afvielen. Aan ons verzoek voor het dorp wil ze wel aandacht geven. De eerste wens van Mader was alle kunst bijeen te houden, maar ons verzoek zou in zijn lijn kunnen liggen. We hebben begrepen dat Mader met plezier bij Mantgum woonde. De collectie staat voor een periode van 3 jaar rondom het Lauwersmeer. 12. Rondvraag en sluiting • De heer Oostra vertelt, dat de kaatsvereniging 110 jaar bestaat. Bestuur heeft een aandenken bedacht, namelijk echte Jacob Klaverwyn. Met plezier biedt de heer Oostra de voorzitter de eerste fles aan. • De heer Edes geeft aan, dat hij van mening is, dat als het kan een beeld van Mader toch op de bult moet komen. • De voorzitter bevestigd, dat er geen bruggetje bij de bult komt. • De heer Zijlstra informeert naar het inbreiproject. Anne geeft aan dat Lont het bestuur een tijd geleden heeft benaderd en er overleg is geweest. Lont wilde graag gebruik maken van het bestuur om te onderzoeken waar er nou wel of geen vraag naar is. De heer Lottgering vertelt, dat op de website van Lont geen reclame voor een bouwplan in Mantgum wordt gemaakt. De heer Zijlstra vraagt hoe het dan kan, dat hij wordt gebeld door makelaars met de vraag of hij een woning zoekt. De heer Lottgering stelt, dat Lont best eens een wervende advertentie in Mandeguod kan plaatsen. De voorzitter geeft aan, dat dat het plan wel was, maar dat er dan alleen Lont moet staan en geen DMS. • De heer Lottgering vraagt naar het experiment onkruidbestrijding met kokend water. Pieter antwoordt, dat de gemeente een vergelijking heeft getrokken tussen Mantgum en Winsum. Op basis daarvan heeft zij haar eindoordeel getrokken. DMS is niet bij de evaluatie betrokken. Meerdere leden bevestigen, dat ze de mening van de gemeente over het positieve effect niet delen. Na een paar dagen zie je het groen weer omhoog schieten. • Mevrouw Wolthuizen vraagt of het bestuur iets kan zeggen over de herrie van de afvalwagen. Anne geeft aan, dat ze daarover contact kan opnemen met Klein Leed. • De heer Schellaars bedankt het bestuur voor hun goede inzet en heldere uitleg. Er volgt applaus uit de zaal. De voorzitter sluit de vergadering graag met dit compliment. Pagina 5 van 5
1 Online Touch